A legtöbb magyarországi webáruház nem panaszkodhat, hiszen többségük jelentős forgalomnövekedést ért el tavaly, miközben a hagyományos kereskedők jobbára a forgalom csökkenését érzik. A 2012-ben összesen 177 milliárd forintos webforgalom idén továbbra is erőteljesen növekszik, várhatóan meg fogja haladni a 200 milliárdot, derül ki az eNET éves felméréséből. A Webshop-Experts kutatása szerint pedig a magyar webáruházak 73 százaléka forgalomnövekedést ért el, sőt minden harmadik több mint 50 százalékkal tudta növelni az árbevételét, mutat rá a társaság Nagy Webáruház Felmérése. De pusztán azért, mert a weben értékesítem a terméket, még nem garantált a siker.
– Nem láttam még olyat, aki találomra választott egy terméket, és sikeres lett a webes értékesítésével. Aki viszont kötődik a termékhez, jól ismeri, hisz benne, és tudja, hogy kik és milyen szempontok alapján vesznek ilyet, az még rosszabb minőségű megjelenéssel is rendszerint a siker útjára lép – mutat rá Nagy Barna, a Kreatív Vonalak Kft. ügyvezetője.
Vagyis a weben éppúgy márkát kell építeni, mint az offline világban ahhoz, hogy megkülönböztessük magunkat versenytársainktól. Az eszközök azonban eltérnek, kivéve a hitelességet. A sikeres értékesítés – akár offline, akár online – egyik titka, hogy vásárlóink érezzék azt, hogy a saját érdekeinken túl más is vezérel minket. Ennek szellemében érdemes építenünk a márkánkat az online szakértő szerint.
Az internetes üzletek, technológiai vállalkozások számos előnyét sorolhatjuk – különösen a hatékonyság és az innováció tekintetében – a hagyományos világban működő versenytársakkal szemben. De van egy pont, amelyben komoly lemaradással küzdenek, és ez a „közösség ereje”, a social proof.
1. Fogalmazzuk meg küldetésünket! Soha ne abból induljunk ki, hogy eladni akarunk, hanem abból, hogy mi a célunk. Aki tevékenységével, termékeivel változást szeretne elérni, annak az üzenete szájról szájra terjed. Ideális esetben a küldetésünk köré építve gondoljuk ki a márkát, és ehhez használjuk eszközként az online áruházat a benne lévő termékekkel. Ha viszont már él a webshop, találjuk meg magunkban a belső motivációt, amiért azt kínáljuk, amit. Érdemes e köré építeni, eszerint átalakítani mindent, amit korábban megalkottunk.
2. Teremtsünk értéket! A tetteinkkel igazoljuk, hogy a küldetésünk milyen hozzáadott értéket teremt. Az online világában is meg kell találnunk azt, ami megkülönböztet minket a versenytársainktól. A házhoz szállítás biztosan nem, mert minden webáruházban elérhető szolgáltatás. A vevők általában nem a terméket önmagában veszik meg, hanem egy problémát szeretnének megoldani vele. A célcsoportunk gondolkodására építsük a kommunikációt, ne a termékre!
3. Szólítsuk meg a célcsoportot! Egy webáruház indításával csak egy szigetet hoztunk létre az internet nagy óceánján, de ez a sziget még lakatlan. Az üzenetünket el kell juttatnunk a célcsoportunkhoz. Nincs tuti tipp, nem jelenthetjük ki, hogy a hírlevél, a blog, a Google adwords vagy a Facebook lenne számunkra a jó vagy rossz felület. Témától és célcsoporttól függ. Érdemes több eszközt párhuzamosan használnunk, és kipróbálhatunk izgalmas új platformokat is.
5. Építsünk közösséget! Az emberek szeretnek részesévé válni a hozzájuk hasonló gondolkodású közösségeknek. Ott szívesen megosztják a gondolataikat, és máshol is megosztják az ott szerzett élményeket. Ha a küldetésünk miatt gyűlnek körénk az emberek, máris kialakul a hasonló elveket vallók csoportja (legalábbis abban a kérdésben). Sokkal többről lesz ezért szó, mint egyszerű piaci kapcsolatról, amely csupán a termékről és az árról szól.
6. Folytassuk a kommunikációt! Ha sikeresen megszólítottuk a célcsoportunkat, fontos, hogy ne hallgassunk el, tartsuk életben a kapcsolatot. Az emberek maguktól lojálisak lesznek, ha megértjük az igényeiket, kapcsolatban vagyunk velük, és folyamatosan keressük a lehetőségeket, hogy értéket teremtsünk a számukra.