Évente háromszázezer kerékpárt adnak el Magyarországon, ebből százezer körül van a prémiumkategóriás biciklik száma. Hollandiában ennél sokkal nagyobb a piac: ott tizenkilencmillió bicikli fut az utakon, milliós nagyságrendben drágább árfekvésű járgányok. A Vodafone és a Hargamon Kft. közös projektje ennek az egyre népesebb biciklis társadalomnak az életét teszi könnyebbé a kerékpár vázába épített, cigarettásdoboz méretű „fekete doboz” révén, amely GPS-koordinátákat küld a szerverparkba, amit kiszolgál egy digitális térképeket tartalmazó webportál. Mindehhez pedig kapcsolódik egy a felhasználó okostelefonján megjelenő mobilapplikáció is, amellyel működésbe hozhatjuk a virtuális biciklilakatot, láthatjuk, hogy merre teker a gyerekünk, vagy éppen hogy az adott távon mennyi kalóriát égettünk. A havidíjas szolgáltatás Európa bármely pontján elérhető lesz roamingdíj nélkül.
Csapatból spin-off cég
– Egy éve kezdtünk dolgozni a projekten. Beazonosítottuk a felhasználói igényeket, és ez alapján három funkció körvonalazódott. A felméréseink szerint a felhasználók leginkább azt várják egy ilyen eszköztől, hogy megakadályozza a kerékpárlopásokat, képes legyen megmutatni, hogy hol van a bicikli, és edzőpartner-megoldást kínáljon – sorolja Antal Csaba távközlési mérnök és telematikai szakember, a Velotracket kifejlesztő Hargamon Kft. üzletfejlesztési igazgatója.
Az igények alapján indult el a fejlesztés. Mivel az ötletgazda, Antal Csaba csapata több éve dolgozott együtt távközlési és telematikai projekteken, valamint hasonló témájú bérmunka-megbízásokon, minden szükséges technológiai tudás – hardver- és szoftverfejlesztő, valamint webportálfejlesztő, illetve okostelefonos alkalmazást fejlesztő mérnök – házon belül rendelkezésre állt. Elkészült a kerékpáros nyomkövető alkalmazás prototípusa, valamint az eszközhöz tartozó szerveroldali adatbázis-megoldás és az okostelefonos alkalmazás. A csapat tagjai megalapították a Hargamon Kft.-t, hogy piacra vigyék a fejlesztést.
A prototípussal Antal Csaba felkereste a bicikligyártókat, és megkezdődtek a tárgyalások. Az elképzelt üzleti modell szerint a Velotracket első körben nem a végfelhasználóknak értékesítik, hanem a nagyobb bicikligyártóknak, amelyek az úgynevezett On Board Unitot beszerelik a kerékpárokba. A fogyasztó az M2M-kommunikációra alkalmas kerékpárt veszi meg, és havidíjat fizet a mögötte álló szolgáltatásért: a szerverháttérért és a mobil adatkommunikációért.
A jó minőségű, megbízható, bárhonnan elérhető mobil-adatkommunikációs megoldás adja a Velotrack lelkét. Amikor elindult a fejlesztés, Antal Csaba mindhárom hazai mobiloperátort felkereste, végül a Vodafone Magyarországgal jött létre a partnerségi megállapodás.
– A Vodafone szeretne élen járni az innovációban és az M2M technológia minél szélesebb körű elterjesztésében. Már a fejlesztés legelején, amikor még csak prezentáció formájában létezett az ötlet, beszálltunk a projektbe, és igyekeztünk rugalmasan segíteni a munkát. Mivel Antal Csabával már korábban, egy másik projekt kapcsán együtt dolgoztunk, a jó partnerséghez elengedhetetlen kölcsönös bizalom a kezdetektől fennállt – emeli ki dr. Pete Gábor, a Vodafone Magyarország M2M értékesítési vezetője.
A Vodafone által ajánlott platform jó megoldást jelentett arra a problémára, hogy a telematikai szolgáltatás elérhetősége földrajzilag független legyen. Mivel ezek a kártyák sehol nem honosak, és mindenhol roaminghelyzetben vannak, a SIM-kártya bármely hálózaton keresztül tudja tartani a szerverparkkal a kapcsolatot. Az együttműködés másik fontos összetevője volt, hogy egész Európában ugyanazért a díjért lehessen használni a szolgáltatást.
Az agilis fejlesztéssel létrejött rendszer működése rendkívül egyszerű, és felhasználóbarát. A tulajdonos virtuális logikai lakatot helyezhet el a leparkolt kerékpáron. Ha elmozdítják a kerékpárt, a beépített giroszkóp azonnal jelzést küld a mobilalkalmazásra. A felhasználók adatait gyűjtve és elemezve a virtuális lakat arról is értesíti a tulajdonost, hogy mennyire biztonságos egy-egy környék, a közösségi statisztikák alapján például az elmúlt időszak biciklilopásairól is információt nyújt. A közösségi megosztással pedig a barátok és a család – vagy a jövőben a hatóságok – is valós időben nyomon követhetik, hogy az ellopott kétkerekűt merre vitték. Ez a funkció a hosszabb távot megtevő, közösen túrázó barátoknak és családoknak is fontos lehet, valamint a csemetéjüket távolról „követő” szülőknek. Hiszen otthon ülve, akár a tabletünkön is láthatjuk, hogy merre kerekezik a gyermekünk. A sport tracking funkció a sportolóknak segít: különböző statisztikákat kaphatnak a túrákról, így a táv megtételéről vagy a kalóriaégetésről is.
– Az agilis fejlesztés lényege, hogy a munka során az addig szerzett tapasztalatok folyamatosan beépülnek a fejlesztés következő fázisába. Ily módon a termék a valós felhasználói igényekre épül, vagyis a piac „akarata” szerint formálódik. Az elektromos rásegítéses megoldások Európa számos országában elterjedtek, így Ausztriában is. Az osztrák partnerünk kérése volt például, hogy az eszköz legyen képes adatokat gyűjteni az akkumulátor és az elektromotor működéséről, állapotáról is. De bármelyik gyártó egyedi igényét be tudjuk építeni az eszközbe, amely így teljes mértékben testre szabottan szolgálja a fogyasztók igényét – teszi hozzá az ötletgazda.
A prototípus bemutatkozott a legnagyobb németországi szakvásáron, és Antal Csaba felkereste a jelentősebb európai bicikligyárakat. 2014 novemberében írták alá az első megállapodást az osztrák INTERHOLZ Handelsgesellschaft GmbH-val arról, hogy a cég által gyártott elektromos kerékpárakban, a Biketronicban már tavasztól elérhető lesz a Velotrack.
A bicikligyártóval kötött szerződés értelmében beépítik a bicikli árába az eszköz árát és a szolgáltatás egyéves havi díját, egy év használat után pedig a tulajdonos dönthet arról, hogy várhatóan havonta egy hamburger áráért továbbra is igényt tart-e a Velotrackre. Ráadásul pluszköltséggel külföldi túra esetén sem kell kalkulálni, hiszen a megoldás GDSP SIM-mel működik, azaz egész Európában, hálózattól függetlenül, bárhol képes a rendszer feljelentkezni az internetre, és adatokat továbbítani a Hargamon Kft. szervereire. Az itt futó adatbázis egy okostelefonos alkalmazáshoz csatlakozik, amelynek a segítségével elérhetők a Velotrack funkciói.
98 milliós tőkeemelés
Az osztrák bicikligyárral kötött megállapodás más téren is előrelépést hozott. A fejlesztések indulásával párhuzamosan ugyanis Antal Csaba felkereste a kockázati tőkebefektetőket is.
– A tőkebevonás nem volt számomra idegen terep, korábban más fejlesztéseinkhez már kaptunk külső forrást. A konkrét vevő megjelenése felgyorsította a tárgyalásokat, és idén januárban végül aláírtuk a befektetési szerződést a Széchenyi Tőkealap-kezelő (SZTA) Zrt.-vel.
A kerékpárosoknak nagyobb biztonságérzetet nyújtó fejlesztésbe az SZTA összesen 98 millió forintot fektetett tőkeemeléssel. A befektetett összeget a spin-off vállalkozás tulajdonosai a szolgáltatás alapját képező nyomkövető gyártására, hardverfejlesztésre, üzemeltetésre, marketingköltségekre, illetve a kapcsolódó applikáció fejlesztésére használják fel.
– Hazánkban a kerékpárlopások sajnos viszonylag gyakorinak mondhatók, miközben a kerékpározás egyre népszerűbbé válik, így bízunk benne, hogy a Hargamon Kft. fejlesztése hamarosan rendkívül széles réteg igényeit lesz képes kielégíteni – mondja Csuhaj V. Imre, a Széchenyi Tőkealap elnök-vezérigazgatója.
A vállalkozás további jelentős kerékpárgyárakkal – így a magyar Schwinn-Csepel Zrt.-vel, a világ egyik legelismertebb, nagy pedelec hajtású kerékpárokat gyártó holland vállalatával, az Amazing Wheelsszel, a bambusz kerékpárt gyártó német my Boo GmbH-val, a német pedelec hajtást gyártó Kappstein GmbH & Co. KG.-vel vagy a most induló olasz Seborginivel – tárgyal, hogy a szolgáltatás hazánkban és szerte Európában minél gyorsabban elterjedjen. Üzleti tervükben idén néhány száz darab Velotrack eladása szerepel, jövőre pedig már néhány ezer értékesítése a cél.
A cikk a Vodafone támogatásával készült.