Intelligens bicikli a tolvajok ellen

Abban nincs semmi meglepő, ha egy autóba M2M alapú nyomkövető szolgáltatást telepítenek. De miért ne lehetne ugyanígy segíteni a kerékpárosokat is? A tavasztól elérhető Velotrack szolgáltatás nemcsak a biciklitúrákon ad pluszinformációkat, hanem az eszközbe épített nyomkövetési funkció az esetleges lopások felderítésében is segít.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: Fotolia

Évente háromszázezer kerékpárt adnak el Magyarországon, ebből százezer körül van a prémiumkategóriás biciklik száma. Hollandiában ennél sokkal nagyobb a piac: ott tizenkilencmillió bicikli fut az utakon, milliós nagyságrendben drágább árfekvésű járgányok. A Vodafone és a Hargamon Kft. közös projektje ennek az egyre népesebb biciklis társadalomnak az életét teszi könnyebbé a kerékpár vázába épített, cigarettásdoboz méretű „fekete doboz” révén, amely GPS-koordinátákat küld a szerverparkba, amit kiszolgál egy digitális térképeket tartalmazó webportál. Mindehhez pedig kapcsolódik egy a felhasználó okostelefonján megjelenő mobilapplikáció is, amellyel működésbe hozhatjuk a virtuális biciklilakatot, láthatjuk, hogy merre teker a gyerekünk, vagy éppen hogy az adott távon mennyi kalóriát égettünk. A havidíjas szolgáltatás Európa bármely pontján elérhető lesz roamingdíj nélkül.

Csapatból spin-off cég

– Egy éve kezdtünk dolgozni a projekten. Beazonosítottuk a felhasználói igényeket, és ez alapján három funkció körvonalazódott. A felméréseink szerint a felhasználók leginkább azt várják egy ilyen eszköztől, hogy megakadályozza a kerékpárlopásokat, képes legyen megmutatni, hogy hol van a bicikli, és edzőpartner-megoldást kínáljon – sorolja Antal Csaba távközlési mérnök és telematikai szakember, a Velotracket kifejlesztő Hargamon Kft. üzletfejlesztési igazgatója.

Az igények alapján indult el a fejlesztés. Mivel az ötletgazda, Antal Csaba csapata több éve dolgozott együtt távközlési és telematikai projekteken, valamint hasonló témájú bérmunka-megbízásokon, minden szükséges technológiai tudás – hardver- és szoftverfejlesztő, valamint webportálfejlesztő, illetve okostelefonos alkalmazást fejlesztő mérnök – házon belül rendelkezésre állt. Elkészült a kerékpáros nyomkövető alkalmazás prototípusa, valamint az eszközhöz tartozó szerveroldali adatbázis-megoldás és az okostelefonos alkalmazás. A csapat tagjai megalapították a Hargamon Kft.-t, hogy piacra vigyék a fejlesztést.

A prototípussal Antal Csaba felkereste a bicikligyártókat, és megkezdődtek a tárgyalások. Az elképzelt üzleti modell szerint a Velotracket első körben nem a végfelhasználóknak értékesítik, hanem a nagyobb bicikligyártóknak, amelyek az úgynevezett On Board Unitot beszerelik a kerékpárokba. A fogyasztó az M2M-kommunikációra alkalmas kerékpárt veszi meg, és havidíjat fizet a mögötte álló szolgáltatásért: a szerverháttérért és a mobil adatkommunikációért.

Cunamiként közelít a technológia
Az M2M átrajzolja valamennyi iparág működési modelljét, a szereplők egymáshoz való viszonyát, az üzleti stratégiákat. Az okos kütyük új lehetőségeket teremtenek az egészségügyben is: a megelőzésben, a gyógyításban, az egészségmenedzsmentben és a beteg–orvos viszonyban. Az elmúlt pár évben hirtelen már kézzelfogható közelségbe került számtalan sci-fibe illő eszköz, ám a java még hátra van!
Virtuális lakat és edzőpartner

A jó minőségű, megbízható, bárhonnan elérhető mobil-adatkommunikációs megoldás adja a Velotrack lelkét. Amikor elindult a fejlesztés, Antal Csaba mindhárom hazai mobiloperátort felkereste, végül a Vodafone Magyarországgal jött létre a partnerségi megállapodás.

– A Vodafone szeretne élen járni az innovációban és az M2M technológia minél szélesebb körű elterjesztésében. Már a fejlesztés legelején, amikor még csak prezentáció formájában létezett az ötlet, beszálltunk a projektbe, és igyekeztünk rugalmasan segíteni a munkát. Mivel Antal Csabával már korábban, egy másik projekt kapcsán együtt dolgoztunk, a jó partnerséghez elengedhetetlen kölcsönös bizalom a kezdetektől fennállt – emeli ki dr. Pete Gábor, a Vodafone Magyarország M2M értékesítési vezetője.

A Vodafone által ajánlott platform jó megoldást jelentett arra a problémára, hogy a telematikai szolgáltatás elérhetősége földrajzilag független legyen. Mivel ezek a kártyák sehol nem honosak, és mindenhol roaminghelyzetben vannak, a SIM-kártya bármely hálózaton keresztül tudja tartani a szerverparkkal a kapcsolatot. Az együttműködés másik fontos összetevője volt, hogy egész Európában ugyanazért a díjért lehessen használni a szolgáltatást.

Az agilis fejlesztéssel létrejött rendszer működése rendkívül egyszerű, és felhasználóbarát. A tulajdonos virtuális logikai lakatot helyezhet el a leparkolt kerékpáron. Ha elmozdítják a kerékpárt, a beépített giroszkóp azonnal jelzést küld a mobilalkalmazásra. A felhasználók adatait gyűjtve és elemezve a virtuális lakat arról is értesíti a tulajdonost, hogy mennyire biztonságos egy-egy környék, a közösségi statisztikák alapján például az elmúlt időszak biciklilopásairól is információt nyújt. A közösségi megosztással pedig a barátok és a család – vagy a jövőben a hatóságok – is valós időben nyomon követhetik, hogy az ellopott kétkerekűt merre vitték. Ez a funkció a hosszabb távot megtevő, közösen túrázó barátoknak és családoknak is fontos lehet, valamint a csemetéjüket távolról „követő” szülőknek. Hiszen otthon ülve, akár a tabletünkön is láthatjuk, hogy merre kerekezik a gyermekünk. A sport tracking funkció a sportolóknak segít: különböző statisztikákat kaphatnak a túrákról, így a táv megtételéről vagy a kalóriaégetésről is.

– Az agilis fejlesztés lényege, hogy a munka során az addig szerzett tapasztalatok folyamatosan beépülnek a fejlesztés következő fázisába. Ily módon a termék a valós felhasználói igényekre épül, vagyis a piac „akarata” szerint formálódik. Az elektromos rásegítéses megoldások Európa számos országában elterjedtek, így Ausztriában is. Az osztrák partnerünk kérése volt például, hogy az eszköz legyen képes adatokat gyűjteni az akkumulátor és az elektromotor működéséről, állapotáról is. De bármelyik gyártó egyedi igényét be tudjuk építeni az eszközbe, amely így teljes mértékben testre szabottan szolgálja a fogyasztók igényét – teszi hozzá az ötletgazda.

Sci-fi a földeken
Vezető nélküli traktorok szántják a földeket, elvetik a magot, műtrágyáznak, permeteznek, betakarítanak, vagy milliméterpontossággal ültetvényt telepítenek. Amikor elvégezték az adott feladatot, kiállnak a terület határára, és megvárják a gazdát, aki hazakormányozza a traktort. Bár még nem általános az emberi erőforrás nélkül közlekedő munkagép, az ezt lehetővé tevő M2M technológia már számtalan módon teszi hatékonyabbá a mezőgazdasági munkákat.
Egy hamburger áráért vett biztonság

A prototípus bemutatkozott a legnagyobb németországi szakvásáron, és Antal Csaba felkereste a jelentősebb európai bicikligyárakat. 2014 novemberében írták alá az első megállapodást az osztrák INTERHOLZ Handelsgesellschaft GmbH-val arról, hogy a cég által gyártott elektromos kerékpárakban, a Biketronicban már tavasztól elérhető lesz a Velotrack.

A bicikligyártóval kötött szerződés értelmében beépítik a bicikli árába az eszköz árát és a szolgáltatás egyéves havi díját, egy év használat után pedig a tulajdonos dönthet arról, hogy várhatóan havonta egy hamburger áráért továbbra is igényt tart-e a Velotrackre. Ráadásul pluszköltséggel külföldi túra esetén sem kell kalkulálni, hiszen a megoldás GDSP SIM-mel működik, azaz egész Európában, hálózattól függetlenül, bárhol képes a rendszer feljelentkezni az internetre, és adatokat továbbítani a Hargamon Kft. szervereire. Az itt futó adatbázis egy okostelefonos alkalmazáshoz csatlakozik, amelynek a segítségével elérhetők a Velotrack funkciói.

98 milliós tőkeemelés

Az osztrák bicikligyárral kötött megállapodás más téren is előrelépést hozott. A fejlesztések indulásával párhuzamosan ugyanis Antal Csaba felkereste a kockázati tőkebefektetőket is.

– A tőkebevonás nem volt számomra idegen terep, korábban más fejlesztéseinkhez már kaptunk külső forrást. A konkrét vevő megjelenése felgyorsította a tárgyalásokat, és idén januárban végül aláírtuk a befektetési szerződést a Széchenyi Tőkealap-kezelő (SZTA) Zrt.-vel.

A kerékpárosoknak nagyobb biztonságérzetet nyújtó fejlesztésbe az SZTA összesen 98 millió forintot fektetett tőkeemeléssel. A befektetett összeget a spin-off vállalkozás tulajdonosai a szolgáltatás alapját képező nyomkövető gyártására, hardverfejlesztésre, üzemeltetésre, marketingköltségekre, illetve a kapcsolódó applikáció fejlesztésére használják fel.

– Hazánkban a kerékpárlopások sajnos viszonylag gyakorinak mondhatók, miközben a kerékpározás egyre népszerűbbé válik, így bízunk benne, hogy a Hargamon Kft. fejlesztése hamarosan rendkívül széles réteg igényeit lesz képes kielégíteni – mondja Csuhaj V. Imre, a Széchenyi Tőkealap elnök-vezérigazgatója.

A vállalkozás további jelentős kerékpárgyárakkal – így a magyar Schwinn-Csepel Zrt.-vel, a világ egyik legelismertebb, nagy pedelec hajtású kerékpárokat gyártó holland vállalatával, az Amazing Wheelsszel, a bambusz kerékpárt gyártó német my Boo GmbH-val, a német pedelec hajtást gyártó Kappstein GmbH & Co. KG.-vel vagy a most induló olasz Seborginivel – tárgyal, hogy a szolgáltatás hazánkban és szerte Európában minél gyorsabban elterjedjen. Üzleti tervükben idén néhány száz darab Velotrack eladása szerepel, jövőre pedig már néhány ezer értékesítése a cél.

A cikk a Vodafone támogatásával készült.

Tőlünk függ, hogy mire lesz képes az otthonunk
Az okosotthon nem sci-fi filmekbe illő helyszín, hanem valóság. A fogalom az automatizált, gazdaságos, kényelmes és nem utolsósorban biztonságos lakást jelenti. Az M2M technológia révén egy az okostelefonunkra letöltött app segítségével központilag vezérelhetünk bármilyen háztartási eszközt, berendezést, sőt az sem lehetetlen, hogy a lakásunk képeket küld a rendőrségnek vagy adatokat a háziorvosunknak. Hogy a számtalan technológiai újdonságból végül mi terjed el, az nagyrészt tőlünk függ.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo