Az üzleti intelligencia (business intelligence, BI) olyan fogalmak és módszerek együttesét jelenti, amely a döntéshozatalt javítja információ-feldolgozó rendszerek segítségével. Az ilyen megoldások külföldön is egyre népszerűbbek: a BI nemzetközi piaca a válság idején kétszámjegyű növekedést mutatott, és független elemzők szerint a nagyvállalatok informatikai vezetői is ezt a területet tartják az egyik legfontosabbnak tervezéskor. A Corvinus és az IFUA szakemberei által 2008-2009-ben végzett IT Benchmarking felmérés szerint még csak a válaszadók 42 százaléka rendelkezett üzleti intelligenciával, szemben a mostani felmérés által regisztrált 52 százalékkal.
Az üzleti intelligencia közkedveltségét több tényező is erősíti - mutat rá Fekete Gábor, az IFUA Horváth & Partners BI tanácsadási területének vezető szakértője. Így például a vállalatok szeretnék átláthatóvá tenni az üzleti folyamataikat, a felhasználók maguk akarják elvégezni a számukra fontos elemzéseket pár kattintás segítségével, s húzóerő az is, hogy gyorsan terjednek a mobiltechnológiák. Hátráltató tényező viszont, hogy nem mindig állnak rendelkezésre a szükséges adatok, illetve ezek nem elég jó minőségűek, nem elég megbízhatóak.
Gyakori, hogy a különböző szakterületek (pénzügy, értékesítés, marketing stb.) más-más adatokkal dolgoznak, illetve mást értenek valamilyen meghatározás alatt. Szintén nehezíti a BI térhódítását, hogy nincs egyedül üdvözítő megoldás arra, ki legyen felelős érte a szervezeten belül. „A 90-es években az IT részleg felelt érte, ma már nem ritka a másik véglet sem, nevezetesen, hogy a pénzügy-számvitel-controlling területhez rendelik. Előfordul az is, hogy külön BI kompetencia központot hoznak létre informatikusokból és üzleti elemzőkből" - mondja Fekete Gábor, aki szerint mindig az adott szervezethez legjobban illő megoldást kell megkeresni. A sikerhez elengedhetetlen a megfelelő folyamatok kialakítása is. „Mondjuk egy cégvezető szeretné felmérni, milyen következményekkel járna, ha a görög gazdasági helyzet miatt elveszítenék ottani vevőiket. A kezében ott van az iPad, és tegyük fel, hogy a szükséges adatok is rendelkezésre állnak. Az adat, a technológia és az ember közötti kapcsolatot azonban meg kell teremteni" - hoz példát az IFUA szakembere. (Az üzleti intelligencia bevezetése nem informatikai kérdés. Az informatika csak eszköz, a lényeg az az új szemlélet- és gondolkodásmód, amit kiszolgál.)