Hogy lesz sikeres a közösségi oldalakon?

Arra már rájött a vállalatok többsége, hogy a közösségi médiában jelen kell lenni - egy amerikai kutatás szerint a megkérdezettek csaknem fele a Facebookról szerez információt cégekről -, csak még azt nem tudják, mit is kellene tenni, ha már ott vannak. 

A közösségi média lehetőséget teremt márkahű közösség kiépítésére, arra, hogy egy cég irányíthassa a fogyasztói körében a róla zajló diskurzust, s hogy olcsón és egyszerűen kapcsolatot tartson velük. Ráadásul a magyarok világszinten is különösen nyitottak a más fogyasztóktól e-mailben kapott véleményekre, és továbbra is a szájról szájra terjedő ajánlásokban bíznak leginkább a Nielsen felmérése szerint. A közösségi oldalak pedig kiváló terepei a személyes vélemények megosztásának. Az ottani céges megjelenés veszélyes is lehet, hiszen nem biztos, hogy minden esetben nekünk tetsző dolgokat jelentetnek meg a felhasználók, de még mindig jobb, mint egyáltalán nem jelen lenni - hangsúlyozta Bognár Ákos, az Image Factory kreatív igazgatója az AmCham által szervezett szemináriumon. (Annak ellenére, hogy a csapból is az „információs társadalom" folyik, hogy számos kutatás szerint a vásárlók egyre nagyobb arányban használják tájékozódásra a netet, a hazai kis- és középvállalkozások jelentős része alig-alig aknázza ki az itt rejlő lehetőségeket.)

Ha viszont egy cég úgy dönt, hogy belevág a közösségi oldalakon való márkaépítésbe, jó szem előtt tartani, hogy ezt csak akkor érdemes megtenni, ha valóban aktívvá tudja tenni a létrehozott profilt. A lehetőségeket azok a cégek tudják a legjobban kihasználni, amelyek számára fontos a direkt kommunikáció, a tág értelemben vett ügyfélkapcsolat, vagy ahol a vásárlónak lehet érzelmi kötődése a termékhez. Termelő cégek esetében ez ritkább, de természetesen ott is vannak jó példák. A lényeg a márka és a fogyasztó közötti direkt kapcsolat, érzelmi kötődés kialakítása, az imidzsfejlesztés és a lojális fogyasztói közösség létrehozása. (A fogyasztókkal való párbeszéd, az őszinte véleményük érdemi támpontokat ad a cégek számára, a vásárlók pedig bevonva érezhetik magukat a fejlesztési döntésekbe.)

Több ötlet, mint pénz
A céges megjelenés egy közösségi oldalon nem igényel akkora anyagi áldozatot, hogy kisebb cégek ne engedhetnék meg maguknak. A szakértők szerint 100 ezer forintból is lehet olyan indulókampányt létrehozni, amivel már egy jól működő közösség építhető, igazán „ütős” aktivitáshoz pedig sokkal inkább egy-egy jó ötlet és odafigyelés kell pénz helyett.

Ha sikerült létrehozni és alaptartalommal feltölteni a cég Facebook-profilját, minden, a céghez kötődő felületen - saját honlapon, szórólapon, újságmegjelenésben - kommunikálni kell, hogy már a közösségi oldalon is elérhetők vagyunk. A rajongók toborzásának fontos módját jelentik a nyereményjátékok, kvízek. Ezeket különösen érdemes a közösségi oldalon keresztül bonyolítani, így ugyanis a résztvevőkkel a játék vége után is folyamatos kapcsolat tartására kap lehetőséget a cég. A meglévő ügyfeleket is hasznos az internetes kapcsolattartás felé terelni, a szakember szerint a Facebook tulajdonképpen egy olcsó, de viszonylag hatékony ügyfélszolgálatként is felfogható, ami a kis cégek számára újabb lehetőséget jelent.

Minden cég számára lehet megfelelő közösségimédia-stratégiát kidolgozni, figyelembe véve az anyagi és humánerőforrás-kereteket. Belevágnia viszont csak annak érdemes, akinek tényleg van folyamatos mondanivalója a felépített közösség számára, és aki nem sajnál folyamatosan energiát fektetni annak fenntartásába.

 

Az ideális tartalom
Az ideális Facebook-tartalom egyaránt tartalmaz információkat a cégről - átlagosan minden ötödik bejegyzés lehet önreklám úgy, hogy azt még ne érezzék túlzásnak a felhasználók -, és hasznos információkat, ügyfélszolgálati híreket és lehetőség szerint a cég profiljához illeszkedő szórakoztató tartalmakat. Emellett ne feledkezzünk meg arról, hogy rendszeresen kifejezzük hálánkat a hozzánk csatlakozó, aktív felhasználóknak. A rajongók véleményét a termékkel, szolgáltatással kapcsolatban is érdemes kikérni, az esetleges negatív véleményekért cserébe a későbbi fejlesztéshez kaphatunk nagyon fontos információkat. A legnagyobb segítséget az úgynevezett „márkaevangelisták" jelentik. Ők a legaktívabb rajongók, akikkel lehet és érdemes kiemelt kapcsolatot kialakítani, hiszen elkötelezettek, és nem sajnálják az energiát, hogy ezt ki is fejezzék, így ismerőseiket is közelebb hozhatják a céghez.

  

Véleményvezér

Zalaegerszegen lenyúlta a civilek pénzét a Fidesz

Zalaegerszegen lenyúlta a civilek pénzét a Fidesz 

A pénzelosztás mintha részrehajló lenne, nem kicsit.
Már Bulgária is faképnél hagyott minket

Már Bulgária is faképnél hagyott minket 

Dobhatják a levát a bolgárok.
Eszkalálódik az ukrajnai háború

Eszkalálódik az ukrajnai háború 

Immár akár Moszkvát is elérheti az ukrán hadsereg rakétákkal.
Jönnek az oroszok, nem állnak meg az ukrán határnál

Jönnek az oroszok, nem állnak meg az ukrán határnál 

Új keményvonalas katonai parancsnok irányítja az orosz szárazföldi erőket.
A Romániában élő magyarok által is támogatott új elnök teljesen szembe megy Orbán Viktorral

A Romániában élő magyarok által is támogatott új elnök teljesen szembe megy Orbán Viktorral 

Lengyel-magyar barátság helyébe, lengyel-román került.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo