Gyorsjelentés az internetgazdaságról VI.

Fókuszban: a kereskedelmi hálózatok és cégek (2001. I. negyedév).

A GKI Gazdaságkutató Rt. - a Webigen Rt.-vel és a Sun Microsystems Magyarországgal együttműködve - negyedévente felméri az internethasználati szokásokat, a hazai elektronikus gazdaság fejlődését. A kutatás során a teljes vállalati kört öt csoportra osztottuk, amelyből most a kereskedelmi cégek felmérésének eredményeit ismertetjük. A 2001 I. negyedéves felmérésünk legfontosabb, összegző eredményei a következők.

2001. I. negyedévében a GKI-Webigen kereskedelmi internet-üzleti indexének értéke 7,3. Mivel az index értéke - 100 és +100 között ingadozhat, ezért a kapott érték enyhe optimizmust mutat. Ugyanakkor az előző negyedéves értékhez képest (-11) már jelentős a növekedés, vagyis a kereskedelmi cégek egyre optimistábbak. A GKI Gazdaságkutató Rt. számos más kutatásához hasonlóan ezen felmérésének eredményeit is egy indexben, a GKI-Webigen kereskedelmi internet-üzleti indexben összegzi. Ez a konjunktúraindex, mely a magyar gazdaság vizsgált szegmensének az internettel és az internetes üzleti alkalmazásokkal kapcsolatos várakozásait számszerűsíti, négy kérdés eredményeit foglalja magába. A kérdések az internetes értékesítés és beszerzés várható alakulására, az internetnek a vállalat piacára gyakorolt hatására és az internet lehetőségeinek jelenben és jövőben vélt kihasználására vonatkoznak.

A kis- és nagykereskedelmi vállalkozások saját véleményük szerint egyelőre még nem tudják kihasználni az internet adta üzleti lehetőségeket. A jövőre vonatkozó várakozások azonban már sokkal bizakodóbbak, a válaszadók véleménye enyhe optimizmust tükröz. 2000 utolsó negyedévéhez képest a nem hálózatos kereskedelmi cégek optimizmusa növekedett, míg a hálózatban üzemelő cégeké kissé csökkent. Az internet által kínált lehetőségek kihasználása növekedni fog, főleg a nem hálózatos kis- és nagykereskedelmi cégek részéről.

Az internet piacátalakító hatásához a kereskedelmi cégek egyelőre csekély reményt fűznek. A konzervatív vásárlási szokások alapján a pesszimizmus érthető.

A kereskedelmi cégek jelenleg elsősorban kutatásra, adatgyűjtésre, ügyfélkapcsolatra, és levelezésre használják a világhálót. A tevékenységek jól tükrözik, hogy az internet magyarországi üzleti alkalmazása még nem teljes körű, de a vállalkozások egy része már tervezi az internet üzleti célú használatát is.
A logisztikai folyamatok, a beszerzés, az értékesítés, és a bankkapcsolatok internetes alkalmazása egyelőre még kevésbé elterjedt jár, de a tendenciát figyelembe véve a kereskedelmi cégek a világháló ezen tevékenységekre történő felhasználását tervezik.

2000-ben a kis- és nagykereskedelmi vállalkozások beruházási kiadásaik mintegy 4%-át, mintegy 8-9 milliárd Ft-ot fordítottak internetes üzleti fejlesztésre, ami véleményük szerint 2001-ben növekedni fog.

A válaszadó nem hálózatban üzemelő kereskedelmi cégeknél jelenleg átlagosan 2,4 fő felelős az információ technológiáért, míg a kereskedelmi hálózatoknál 3 fő. Ez az érték 12 hónap múlva várhatóan 3,1-re, valamint 4 főre fog emelkedni, ami 25-33%-os növekedést jelent.

Szinte mindegyik hálózatban üzemelő válaszadó kereskedelmi cég jelezte, hogy vásárolt az interneten keresztül elektronikus piactéren. A hazai oldalakat háttérbe szorítva inkább a nemzetközi piactereket részesítették előnyben a hálózatos kereskedelmi cégek.

A hálózatban üzemelő, 3 vagy annál több üzlettel rendelkező kereskedelmi cégek, mintegy 20%-a már kialakította elektronikus kereskedelmi stratégiáját, 66%-a 1-2 éven belül tervezi, 14% pedig nem kíván ilyen jellegű stratégiát felállítani.

A kereskedelmi cégek becsült internetes reklámkiadásainak nagysága 2000-ben elérte az 1,2 milliárd forintot.

Módszertan:

A mintába a KSH adatbázisa alapján leválogatott 20, vagy annál több alkalmazottat foglalkoztató és 1999-ben 100 millió forintnál nagyobb árbevételt elért kis és nagykereskedelmi cégek kerültek be. A három, vagy annál több üzletet üzemeltető, kereskedelmi hálózatoknak küldött kérdőívben a lényegi hangsúlyt a hálózati jellegből adódó sajátosságokra (raktározás, bonyolultabb készletnyilvántartás, disztribúciós, logisztikai hálózat üzemeltetése, az egységek, beszállítók és központ közötti kapcsolat jellege stb.) helyeztük. A másik csoportba olyan kis- és nagykereskedelmi cégek kerültek, ahol nem a hálózati jellegen van a hangsúly, a telephelyek száma egy vagy kettő (ugyanakkor forgalmuk és árbevételük alapján ők is „nagyobb” vállalatok). A visszaküldési arány eléri a 8-9%-ot, ami megfelel a nyugat-európai hasonló kérdőíves felmérések 5-10%-os arányának. A válaszoló kiskereskedelmi cégek reprezentáltsága az árbevétel alapján 4,5%, míg a nagykereskedelmi cégeknél valamivel nagyobb, 6,3%. Összességében a kereskedelmi szektor 5,6%-os reprezentáltságot mutat.

Véleményvezér

Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében

Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében 

Iszonyúan keresik az igazságot az Ügyészségen, csak nem találják.
Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma

Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma 

Több tízezer ázsiai érkezett Magyarországra egyetlen év alatt.
Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek

Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek 

Jön az ezer euró feletti minimálbér.
Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború

Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború 

Egyre durvul a háború.
Épül-szépül az Orbán-család szuper luxus kastélya

Épül-szépül az Orbán-család szuper luxus kastélya 

Szép vagy, gyönyörű vagy, Magyarország.
Fejenként 600 millió forintról maradtak le a magyar kutatók

Fejenként 600 millió forintról maradtak le a magyar kutatók 

A tudáspiacon a nulla eredmény rendszerszintű hibát jelez.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo