Felforgatják a bankszektort a fintech cégek?

Január 13-án lép hatályba a pénzforgalmi szolgáltatásokról szóló EU-s irányelv, amelynek célja, hogy az innováció és a verseny ösztönzése érdekében megnyissa a banki piacot a fintech cégek előtt a legtöbb európai országban.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az elmúlt pár hónap során a PSD2-t az elemzők és a média gyakran illették az „úttörő” és „áttörést hozó” jelzőkkel széleskörű és visszafordíthatatlan változásokra célozva a pénzügyi piacon. Mennyire reálisak ezek az előrejelzések? Valóban veszélyben vannak a hagyományos bankok? Készen állnak az ügyfelek a változásra, és vajon értik, hogyan válhat előnyükre adataik megosztása harmadik féllel? Mire számíthatunk január 13. után?

fotó: flickr/Deutsche Bank

A Deloitte két független felmérést végzett, hogy megtudja, hogyan készül a banki világ az új „nyitott banki” korszak eljövetelére.

A kelet-közép-európai bankok jellemzően kevésbé agresszív PSD2 stratégiát folytatnak, mint nyugat-európai társaik.

A nyugat-európai bankok nagy része minél nagyobb piaci részesedést igyekszik szerezni.

A lakossági banki, pénzforgalmi szolgáltatások és hitelezés terén újdonság, hogy a bankok a fintech cégekkel való társulást fontolgatják.
Mind a közép- és kelet-európai, mind a nyugat-európai bankok a PSD2 legnagyobb hatását a lakossági és kkv banki szolgáltatások terén várják, legnagyobb lehetőségként a pénzforgalmi szolgáltatások és hitelezés területére tekintenek.

A bankok látják a lehetőségeket a PSD2-ben, de egyúttal tisztában vannak annak az üzleti modelljeiket fenyegető kockázataival is.

Míg a KKE bankokat jobban aggasztják a fintech szereplők, a nyugat-európai társaik szerint a legnagyobb bankok akár még profitálhatnak is a PSD2-ből. Többek szerint az új digitális bankok szintén veszélyforrásnak számítanak, de meglepő módon a BigTech cégek, mint a Google és az Amazon egyelőre nem minősülnek komoly versenytársnak, annak ellenére, hogy minden bizonnyal képesek lennének felforgatni a pénzforgalmi piacot.

A nagy nyugat-európai bankok jellemzően előrébb járnak a PSD2 programok megvalósításában, mint közép- és kelet-európai társaik. A legtöbb figyelmet eddig inkább a jogszabályi megfelelésnek szentelték a piaci stratégiák helyett. A KKE országok között is vannak komoly különbségek, részben a változó ütemű törvényhozási folyamatoknak köszönhetően – egyes országokban a PSD2 egészen 2018 közepéig vagy végéig várat magára, ami zsúfolt 2018-as évet jelent a régió bankjai számára.

A legtöbb KKE ügyfél még mindig több banki csatornát használ, a digitális csatornák felé való eltolódás ellenére.
A KKE régió két jól elkülöníthető csoportra bomlik: míg Romániában és Bulgáriában 20% alatt marad a digitális banki csatornák aránya, a digitálisan fejlettebb piacokon, mint Lengyelország, Magyarország, Szlovákia és Csehország, ez az arány a 70%-ot is eléri.
A fiatalokat hagyományos módon már nem lehet megszólítani
Nem a meglévő üzleti modelljeinket kell digitalizálni, hanem új, digitális modelleket kell létrehozni annak érdekében, hogy lépést tartsunk a digitálisan egyre gyorsabban változó világgal – állítja Kurtisz Krisztián, az Uniqa vezérigazgatója. E nélkül a hagyományos iparágakban tevékenykedő vállalkozások nagyon hamar versenyhátrányba kerülnek a világ fejlődését ma meghatározó cégekkel szemben.
A sok országra jellemző nagy internet és mobil penetráció ellenére több mint 11 millió KKE banki ügyfél a bankfiókok vagy internet rabja, hiszen hiába szeretné összes banki tevékenységét online vagy mobilon intézni, kénytelen bemenni a fiókba, mert sok ügylet egyelőre digitálisan nem elérhető, vagy nem támogatja a mobil banki alkalmazás. Ez a szegmens egyértelmű lehetőséget kínál a PSD2 „kihívók” számára, hogy fejlett digitális szolgáltatásaikkal közvetlen ügyfélkapcsolatokat alakítsanak ki.

A PSD2 szélesebb körű sikeréhez szükség van arra, hogy az ügyfelek elfogadják az új lehetőségeket, és hajlandóak legyenek számlaadataikat más felekkel megosztani. Annak ellenére, hogy a KKE-i országok banki ügyfeleinek 26%-a jelezte, hogy új online szolgáltatások érdekében hajlandó lenne számlaadatait más bankkal megosztani, a nyílt bankolás és annak előnyei még nem ismertek az átlagos ügyfelek számára a régióban.

A PSD2 egyértelműen áttörési lehetőséget jelent, de a piaci bevezetés hosszadalmas folyamat lesz: a legtöbb közép- és kelet-európai és nyugat-európai bank a legnagyobb hatásra a bevezetéstől számított 1– 3 éven belül számít.

„Meglátásunk szerint a PSD2 nem robbanásszerű, inkább fokozatos változásokat hozhat a pénzügyi szolgáltatási szektorban, ugyanakkor ezek a változások visszafordíthatatlanok lesznek. Aki az új szabályozás által kínált piaci lehetőségeket ki akarja használni, annak bizalmat és tudatosságot kell építenie az ügyfelek körében” – mondta Mérth Balázs, a Deloitte Magyarország pénzintézetekért felelős vezetője.

 

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo