Ez már a gépkorszak?

Nem is volt olyan rég, amikor a teherautó-sofőrök papír alapú térképpel tájékozódtak. Telefon, GPS híján ahány országot jártak, annyi térkép volt behajtogatva a kesztyűtartóba, a nagyobb városokról külön-külön is egy. A nem túl távoli jövőben önvezető, teljesen autonóm kamionok kommunikálnak majd egymással és a termelésben szükséges adatokat folyamatosan továbbítják a gyárak felé. Nem sci-fi, ez a valóság.

Adatot elemezni és automatizálni

De a fogyasztói viselkedés kielemzése más területeken is döntő fontosságú lehet. Ha feldolgozzuk a múltbeli adatokat, amiből következtetni tudunk, hogy milyen termékből mikor milyen mennyiségben fognak lehívni, akkor a lehető legkisebb a készletezési idővel, a lehető leggyorsabban tudjuk kiszolgálni az ügyfelet. A webáruházak között pedig az a nyerő, ahol a leggyorsabb a kiszolgálás. Ha valaki tudja biztosítani, hogy az áru a lehető leghamarabb legyen nála, óriási versenyelőnyre fog szert tenni. A feladat: az adatot kielemezni és ahhoz automatizálni.

Mint tudjuk, az utolsó mérföld kiszállítása a legdrágább a logisztikában. Ha kielemezzük a szándékadatokat, megnézzük mi a fogyasztói viselkedés, megtudjuk hova érdemes csomagpontot létesíteni, hogy a szállítási útvonal ne legyen hosszú. Ha nagyon pontos célzással helyezzük el a csomagpontokat, ahonnan hamar elviszik a csomagot, akkor fajlagosan nagyot csökkenhet a költség mellett a karbonlábnyom is.

Exponenciális változások

A mesterséges intelligencia képes összegyűjteni, kielemezni és megosztani az adatokat azokkal, akiknek az szükséges. Ez felbecsülhetetlen versenyelőnnyel jár. Már ma is nagyon magas szinten van a mesterséges intelligencia, de pár éven belül olyan szinten fejlődik, amit még el sem tudunk képzelni. A mesterséges intelligencia exponenciálisan fogja elérni a világban a változásokat. Sokakban talán még nincs meg a technológia iránti bizalom, de minden jel arra mutat, hogy meg kell tanulnunk együttélni ezekkel a szoftverekkel, és bevonni az adatokat a tervezésbe.

Gyulai Krisztina, közgazdász, az INCON-Logistic Kft. alapító-ügyvezetője, a precíziós szállítmányozás szakértője

Véleményvezér

Románia is lehagyott minket a várható élettartam statisztikákban

Románia is lehagyott minket a várható élettartam statisztikákban 

80 felett már nincs sok esélyünk.
A francia elnök szerint a kis nemzeti vállalatok versenyképtelenek a nagy globális cégekkel szemben

A francia elnök szerint a kis nemzeti vállalatok versenyképtelenek a nagy globális cégekkel szemben 

A francia elnök keményen beszólt az európai gazdaságpolitikának.
Az osztogató-fosztogató állam nagyon drága

Az osztogató-fosztogató állam nagyon drága 

A kormány tavalyi, többször módosított hiánycélja sem teljesült.
Jobbról és balról is immár Magyar Péter nemiségét firtatják

Jobbról és balról is immár Magyar Péter nemiségét firtatják 

Lassan mulatságba fullad a magyar elit kommunikációs vergődése.
Minimum nettó 800 ezer forintos fizetés a Lidlben

Minimum nettó 800 ezer forintos fizetés a Lidlben 

Nem álom, valóság.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo