Gyulai Krisztina, közgazdász, az Incon-Logistic Kft. alapító-ügyvezetőjének, a precíziós szállítmányozás szakértőjének véleménycikke.
A mesterséges intelligencia a 18-19. században az alacsonyabb szintű feladatokat volt képes kiváltani. Manapság akár a gondolkodást, kognitív képességeket, magasabb képzettséget igénylő munkafolyamatokat is helyettesíteni tudja. Ez a trend nem ágazatspecifikus, az öntanuló, automatizált rendszerek, technológiák térnyerése minden ágazatban hatással bír.
Hatékonyság, stabilitás, biztonság
A termelés és a logisztika kétségkívül az egyik legnagyobb nyertese a mesterséges intelligenciának. A termelés, gyártás során a hatékonyság, pontosság, precizitás megsokszorozható azáltal, ha automatizálással felváltunk bizonyos folyamatokat. A logisztika rengeteg adattal dolgozik. Ezekhez pedig olyan algoritmusokat lehet írni, ami alkalmas a hatékonyság növelésére. Ha egy gyárban például nincs leállás, a gyártás nincs kiszolgáltatva a fluktuációnak, betegségeknek, szabadságoknak, az sokkal nagyobb termelékenységet jelent. Ez pedig iszonyú nagy előny, ami a gyártás stabilitását hozza.
A raktárakban már ma is rengeteg automatizált folyamat létezik. A logisztikában ezek nagy biztonsággal közlekedő robotokat jelentenek, használatukkal kevés az üresjárat, sőt a munkahelyi balesetek is csökkentek.
Az önvezető járművek idő- és költségcsökkenést eredményeznek a logisztikában és idővel teljesen autonómmá válhatnak. Nemcsak közúton, de már vízi megoldásoknál is nagy szerepet kapnak az okos megoldások: folyamatosak a fejlesztések, hogy okoshajókat tegyenek vízre. Ezt automatizált mobilitásnak hívják. Ha ezek az okos járművek magabiztosan, közlekedési szabályok által elfogadott rendszerben működhetnek, 0-24 órában közlekedhetnek, az olyan mobilitást adhat, ami jelen pillanatban felfoghatatlan.