Bolygónk összezsugorodott, a kommunikációs forradalom eltüntette a határokat. Az ember egyre kíváncsibb más kultúrákra, egzotikus helyszínekre, vágyik az eltérő életmódok megismerésére. Az internet generálta “világfaluban” pedig szinte törvényszerűen megnő a nemzetközi utazásokban érdekeltek száma.
A hazai on-line turisztikai piac — miként a többi elektronikus kereskedelmi részpiac — ígéretes jövőnek néz elébe. Igaz, a képet némileg rontja, hogy a forgalom 90 százaléka(!) repülőjegyek on-line eladásából származik. S azt, hogy van még teendő e téren, az is mutatja: a részpiac úgy nőtt ekkorára, hogy az ügyfelek on-line böngészését és megrendelését sokáig csak off-line fizetés követhette. Felismerve a piaci rést, később több induló utazási iroda is kifejezetten erre hegyezi ki ajánlatát, és az internet köré építi fel ügyfélkapcsolati rendszerét, ami az on-line szervezésű turizmus forgalmának nagymértékű megugrását vetíti előre.
Korábban tehát a hazai utazási szolgáltatásokat kínáló honlapok voltaképpen mutatós, ám csekély kihasználtsággal működő on-line kirakatok voltak. Ráadásul — a többi szolgáltatói szektorhoz képest — itt szokatlanul nagy a saját honlappal rendelkező vállalkozások aránya. A legnagyobb számban a szállodáknak van önálló honlapjuk, és ezek egyben a legtöbb információt közlő oldalak is. Természetesen a nemzetközi szállodaláncok jeleskednek e téren leginkább, ami a világméretekben alkalmazott magas színvonalú standardoknak is köszönhető.
Egyre nagyobb piaci részt tud magáénak a szállásfoglalás és az üdülésértékesítés is, de szegényes kínálatot találunk, ha e site-okon olyan kiegészítő szolgáltatásokat szeretnénk igénybe venni, mint az autókölcsönzés vagy az utazásbiztosítás.
A virtuális csomópontokként működő, sokrétű szolgáltatásokat kínáló, egy szakterületre vagy piacra koncentráló (vertikális) portálok két fő típusa figyelhető meg a világhálón: a magánvállalkozások által működtetett turisztikai portálok és az úgynevezett cityguide-ok. A világvárosok esetében bevett szokás, hogy a hálón on-line “útikönyveket” kreálnak: a változatos linkrendszer kapcsolódást kínál az adott város szállodáinak, szórakozóhelyeinek, múzeumainak és egyéb helyi turisztikai szolgáltatóinak önálló honlapjaihoz. E site-okon az egycsillagos hotelektől és kis panzióktól kezdve mindenféle szálláslehetőség megtalálható. A cityguide-ok mellett általában üzemel egy on-line szobafoglaló szolgálat is, amely fogadja az igényeket, és továbbítja azokat a szállodáknak, sőt még a módosításokat is könyveli; ezért külön általában nem számolnak fel díjat. A foglalás érvénytelenítését azonban már rendszerint az adott szállodával kell közölni — a sztornóárak átlagosan 25-30 százalék körül mozognak —, a nemzetközi gyakorlat szerint a szállás elfoglalásának napját megelőzően egy héttel. (Több szálloda ezt szó szerint veszi, az ügyfél nagy örömére: ha például tíznapos on-line szobafoglalásunkat előbb két napra csökkentjük, és csak aztán mondjuk le, akkor két nap után kell a sztornódíjat kifizetni. Persze célszerű ezt a játszmát nem elvinni az “átlátszóság” határáig.)
Amikor közvetlenül szeretnénk szobát foglalni egy külföldi szállodában, de nincsenek pontos adataink, vagy célunk a válogatás és összehasonlítás, érdemes a keresőrendszerekben ilyen cityguide-ok és turisztikai portálok után kutatni, de a célirányos keresőszavak is eredményre vezetnek (például a város neve a végén .commal vagy az ország jelével — .it, .dem stb. —, esetleg a város neve és az “accomodation” szó stb.).
Kétségtelenül fordulópont előtt állunk. A hazai turisztikai piac on-line és off-line területén is átrendeződés tapasztalható. Valószínű, hogy — akárcsak a hazai bankszektor esetében — az on-line turizmusban részt vevő utazásszervező vállalkozások között is a nagy univerzális szolgáltatók részesülnek a forgalom többségi részéből, s az erős versenyben csak néhány nagy turisztikai portál tud majd fennmaradni.
(r. g.)
Elektronikus utazásszervezés
A turisztika és az elektronikus kereskedelem kapcsolata természetes: a világhálót jellemző szabad információáramlás révén első kézből teljes körű képet kaphatunk választékról, árakról, minőségről. De ez nem jelenti azt, hogy az utazási irodák fokozatosan megszűnnének. Az internet nem lesz piaci győztes, inkább alternatíva marad.
Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!
Találkozzunk személyesen!
2024. november 21. 16:00 Budapest
Véleményvezér
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben
Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát
Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba
Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
A Jobbik volt elnöke megerősítette Magyar Péter állítását, hogy a Fidesz titkosszolgálati eszközöket is használ az ellenzék lejáratására
Régi-új szereplő jelent meg a belpolitikai porondon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten
Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt
A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.