E-kihívások, e-válaszok

Napjainkban nemcsak az Európai Unió elektronikus kormányzati politikájában zajlik paradigmatikus változás. Magyarországon is - bár a 2003 decemberében elfogadott, az ország fejlődési irányát kijelölő Magyar Információs Társadalom Stratégia céljainak megfogalmazását nagy tettek nem követték - gyökeres fordulatnak nézünk elébe az e-kormányzat terén. Szükség is van rá: jelenleg a világ országai között e téren nem vagyunk az első száz között.

Európa új politikai elitje úgy ítéli meg, 2010-ig kivitelezhetetlenné vált a lisszaboni célok elérése, ezért a 2004 novemberében elfogadott harmadik Kok-jelentés - a világ legversenyképesebb tudásalapú társadalmának és gazdaságának víziója helyett - már új célok és prioritások, elmaradt mélyreható strukturális reformok bevezetését javasolja. Az új, reálisabb alapok lefektetésére az i2010: európai információs társadalom a növekedésért és a foglalkoztatásért programjában került sor.

E-kormányzati rangsor
1. Tajvan 57,2
2. Szingapúr 54,5
3. USA 50,5
4. Hongkong 46,2
5. Kína 44,3
6. Kanada 43,3
7. Németország 35,3
8. Ausztrália 35,1
9. Írország 34,6
10. Vatikán 34,5
11. Egyesült Királyság 34,3
...
84. Románia 25,4
...
92. Lengyelország 25,9
93. Ukrajna 28,8 ...
107. Ecuador 24,4
107. Magyarország 24,4
107. Trinidad és Tobago 24,4
forrás: Brown University
Magyarországon 2003 és 2004 között alakították ki az infrastrukturális feltételek, a törvényi háttér és a cselekvést meghatározó stratégiát, azaz ekkor rakták le az e-kormányzat alappilléreit. Az első állomás a Miniszterelnöki Hivatal keretein belül létrehozott Elektronikuskormányzat-központ felállítása volt 2003 júliusában, majd a hazai fejlesztések alapját jelentő E-kormányzat 2005 stratégia kidolgozása.

Uniós elképzelések

Az Európai Unió e-kormányzati törekvései 1995-ben indultak el, az IDA - az adminisztrációk közötti adatcserét koordináló EU-program - keretében. Ez felelős a legfontosabb e-kormányzati folyamatokért, ez hangolja össze a legmagasabb, európai szinten a szolgáltatóoldali (back-office) folyamatokat, a standardizációt és a páneurópai szolgáltatásokat. A program 1999-ben kezdődött második szakasza a rendszer működőképességének javítását és a transzeurópai telematikai szolgáltatások fejlesztését tűzte ki célul.

Az e-kormányzat ekkor - a nemzeti szintet meghaladó politikai tervezések, valamint az átfogó stratégiai dokumentumok szemszögéből nézve is - az egyik legfontosabb területté emelkedett, tervezésének új irányvonala azonban már a Barroso-bizottság működéséhez köthető.

Az új irányvonal három pilléren nyugszik: a közigazgatás modernizációja - célja a nyitott és transzparens közigazgatás megteremtése, amely a demokratikus alapokra helyezett, széles körű befogadást segíti elő -, innovatív - személyre szabott, a társadalmi bevonást elősegítő és költségkímélő on-line - kormányzati szolgáltatások kialakítása, valamint a páneurópai közigazgatási alkalmazások elterjesztése. Ugyanis a kormányzati hálózatok közötti kölcsönös együttműködés és a működőképes integrált rendszerek megteremtése feltételezi a páneurópai dimenzióban kialakított e-kormányzati folyamatokat.

Mindezeken belül a 2006-2010-es évek közötti időszak prioritásaiban a következők fogalmazódnak meg: elektronikus azonosítás és hitelesítés a közszolgáltatásokban, európai digitális állampolgárság, közösségi interoperabilitási előírások, a PPP-modell erősítése, e-közigazgatás társadalmi hatásainak vizsgálata, mérési keretek meghatározása, a többszintű e-közigazgatási szolgáltatások közötti mélyebb integráció megteremtése.

Magyar törekvések

A 2003 decemberében elfogadott, az ország fejlődési irányát kijelölő Magyar Információs Társadalom Stratégia (MITS) az E-kormányzat 2005 dokumentumot, amely hat átfogó program végrehajtását irányozta elő - nevezetesen az alap-infrastruktúra kiépítését, az e-szabályozás bővítését, az e-hatékonyság építését, az e-szolgáltatások, valamint az e-kultúra fejlesztését és az EU-integrációt -, részstratégiaként integrálta.

Folytatás a Piac és Profit novemberi számában.

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo