CRM piac Magyarországon - GKI - Westel felmérés

A GKI Gazdaságkutató Rt. és a Westel Mobil Távközlési Rt. - a Sun Microsystems Magyarország Kft. együttműködésével – 2002. év végén a magyarországi CRM (ügyfélkapcsolat-menedzsment) és döntéstámogatási szoftverpiacról és annak hardverigényéről felmérést végzett a hazai közép- és nagyvállalatok körében. A CRM piac Magyarországon, 2003-2007 (Analitikus, operatív és kollaboratív CRM a vállalati szektorban) című felmérés a KSH adatbázisa alapján az 50 főnél több alkalmazottat foglalkoztató jogi és nem jogi személyiségű társaságokra terjedt ki.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

A kutatás a technológiai adottságok és az üzleti igények dimenziói mentén jelzi az iparág-specifikus várakozásokat. Az elemzés érinti a mobil és az internetre épülő ügyfélkapcsolati rendszerek lehetőségeit is – mivel a többcsatornás disztribúciós rendszerekkel való ellátottság (telefon, mobil, internet), illetve ezek mind teljesebb körű kihasználása generálja az elmozdulást a kollaboratív, azaz a disztribúciós csatornák integrációja révén egységes ügyfélnézetet biztosító CRM megoldások felé.

Az internetre épülő ügyfélkapcsolat-kezelés, az I-CRM

Az internet által kínált lehetőségek minél szélesebb körű kihasználása, más értékesítési csatornák funkcióinak kiterjesztésével az elektronikus CRM (elektronikus csatornákon - mobiltelefon, internet, interaktív TV, ATM stb. – keresztül folytatott ügyfélkapcsolat-menedzsment) felé történő elmozdulást jelzi.

A statikus fázist standard, nem változó információk feltöltése jellemzi, a frissítésekre havonta-kéthavonta vagy még ritkábban kerül sor. Jellemzően a cégtörténetre, a cég székhelyére, illetve elérhetőségére vonatkozó információk, illetve a termékekre vonatkozó statikus információk találhatók az oldalon. A dinamikus fázisba történő átlépés már a termékinformációk, az árak és a termékpaletta folyamatos frissítését igényli, és lehetőséget ad az aktuális termék/szolgáltatás kampányok feltüntetésére is. Ebben a fázisban a cégek gyakran élnek az aktuális sajtóközlemények megjelentetésének lehetőségével is. A frissítés az aktualizálások rendjét követi, gyakran heti – napi adatfrissítést igényel. Az interaktív fázisban folyamatos és részben automatizált kommunikáció zajlik a vállalat és az ügyfelek között az interneten keresztül. Ennek alapját az ügyfélregisztráció jelenti, amely egyben az ügyfelekről szerzett információk körének bővítését is támogatja – s az e-CRM kiindulópontját jelenti. Ez utóbbi fázis megvalósításához nélkülözhetetlen az elektronikus értékesítési csatornákra épülő CRM megoldások és technológiák bevezetése.

Jelenleg a közepes- és nagyvállalatok 70%-a a statikus internet fejlesztési fázisban található: információs oldalakkal, a vállalat elérését lehetővé tevő e-mail címmel, illetve általános termék és szolgáltatás információs oldallal rendelkeznek.

A rendszeres frissítést igénylő aktuális termékinformációkat a vállalatok 44%-a teszi lehetővé az ügyfelei számára az interneten keresztül. A sajtóközlemények megjelentetésének lehetőségével azonban a megkérdezettek csupán 18%-a élt.

Az interaktív fázist jelző ügyfél-regisztrációt a megkérdezettek 16%-a alkalmazza.

Technológiai komponensek

Jelenleg a vállalatok elsősorban riportok és jelentések készítését szolgáló alkalmazásokat használnak a legnagyobb arányban (a közép- és nagyvállalatok 20%-a rendelkezik ilyen megoldásokkal), azonban az adattárházak ennél lényegesen alacsonyabb elterjedtsége jelzi, hogy a jelenlegi lekérdezések kismértékben épülnek integrált adatbázisokra. Egyéb adat: adattárház 6%, ERP rendszer 10%, adatbányászat 12%

Az analitikus, operatív és kollaboratív CRM

Az analitikus CRM magában foglalja az adatbázist, az abból nyerhető lekérdezéseket és analitikákat, továbbá adatbányászati alkalmazásokat. Az operatív CRM az analitikus CRM-re épülve a tényleges ügyfélkapcsolat kezelést támogató operatív folyamatok, s ezeket támogató eszközök, például call centerek. A kollaboratív CRM-et a disztribúciós csatornák integrációja révén egységes ügyfélnézetet biztosít minden ügyfélkapcsolati ponton.

A CRM megoldások egymásra épülnek. Az analitikai alapok biztosítják az elmozdulást a hatékony operatív CRM és a teljes körű integrációt biztosító kollaboratív CRM felé. Ezek a fejlődési stádiumok egyben a cégek érettségét is mérik ezen a piacon. Jelenleg a válaszadó vállalatok körében – iparágtól függően – 4-17%-os arányban az analitikus CRM alkalmazások a leginkább elterjedtebbek. A kiemelt iparágak közül az ingatlanügyletek és gazdasági szolgáltatások területei, energia-szolgáltatók és feldolgozóiparban jellemző az analitikus CRM valamely komponensének alkalmazása. Az erre épülő operatív CRM megoldások az energia-szektorban követik legjobban az analitikus CRM jelenlétét. A kollaboratív CRM alapjai a gazdasági szolgáltatások területén és energia-szektorban vannak meg – bár ezen szektorokba tartozó vállalatok körében is alacsony arányban (6%.)

Véleményvezér

Trump eladósítja Amerikát, de nem lesz olcsó

Trump eladósítja Amerikát, de nem lesz olcsó 

Az eladósodás rögös út, már sok ország megtapasztalhatta.
Magyar Péter szerint az ukrán kémsztori egy fideszes belső leszámolás kelléke

Magyar Péter szerint az ukrán kémsztori egy fideszes belső leszámolás kelléke 

Hirtelen felébredt a magyar kémelhárítás, legalábbis ha ukránokról van szó.
Orbán Viktor barátjára pórázt tesznek

Orbán Viktor barátjára pórázt tesznek 

Szegény patriótákat már Csehországban is üldözik.
A Harcosok Klubja regény szerzője ukrán származású, vállaltan meleg és LMBTQ szimpatizáns

A Harcosok Klubja regény szerzője ukrán származású, vállaltan meleg és LMBTQ szimpatizáns 

Nem olcsó mulatság az adófizetőknek a Harcosok Klubja.
Elsöprő többség támogatja Magyarország uniós tagságát

Elsöprő többség támogatja Magyarország uniós tagságát 

A putyinista Orbán Viktor hatalmas kisebbségben van az uniós tagság kérdését illetően.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo