A kutatás a technológiai adottságok és az üzleti igények dimenziói mentén jelzi az iparág-specifikus várakozásokat. Az elemzés érinti a mobil és az internetre épülő ügyfélkapcsolati rendszerek lehetőségeit is – mivel a többcsatornás disztribúciós rendszerekkel való ellátottság (telefon, mobil, internet), illetve ezek mind teljesebb körű kihasználása generálja az elmozdulást a kollaboratív, azaz a disztribúciós csatornák integrációja révén egységes ügyfélnézetet biztosító CRM megoldások felé.
Az internetre épülő ügyfélkapcsolat-kezelés, az I-CRM
Az internet által kínált lehetőségek minél szélesebb körű kihasználása, más értékesítési csatornák funkcióinak kiterjesztésével az elektronikus CRM (elektronikus csatornákon - mobiltelefon, internet, interaktív TV, ATM stb. – keresztül folytatott ügyfélkapcsolat-menedzsment) felé történő elmozdulást jelzi.
A statikus fázist standard, nem változó információk feltöltése jellemzi, a frissítésekre havonta-kéthavonta vagy még ritkábban kerül sor. Jellemzően a cégtörténetre, a cég székhelyére, illetve elérhetőségére vonatkozó információk, illetve a termékekre vonatkozó statikus információk találhatók az oldalon. A dinamikus fázisba történő átlépés már a termékinformációk, az árak és a termékpaletta folyamatos frissítését igényli, és lehetőséget ad az aktuális termék/szolgáltatás kampányok feltüntetésére is. Ebben a fázisban a cégek gyakran élnek az aktuális sajtóközlemények megjelentetésének lehetőségével is. A frissítés az aktualizálások rendjét követi, gyakran heti – napi adatfrissítést igényel. Az interaktív fázisban folyamatos és részben automatizált kommunikáció zajlik a vállalat és az ügyfelek között az interneten keresztül. Ennek alapját az ügyfélregisztráció jelenti, amely egyben az ügyfelekről szerzett információk körének bővítését is támogatja – s az e-CRM kiindulópontját jelenti. Ez utóbbi fázis megvalósításához nélkülözhetetlen az elektronikus értékesítési csatornákra épülő CRM megoldások és technológiák bevezetése.
Jelenleg a közepes- és nagyvállalatok 70%-a a statikus internet fejlesztési fázisban található: információs oldalakkal, a vállalat elérését lehetővé tevő e-mail címmel, illetve általános termék és szolgáltatás információs oldallal rendelkeznek.
A rendszeres frissítést igénylő aktuális termékinformációkat a vállalatok 44%-a teszi lehetővé az ügyfelei számára az interneten keresztül. A sajtóközlemények megjelentetésének lehetőségével azonban a megkérdezettek csupán 18%-a élt.
Az interaktív fázist jelző ügyfél-regisztrációt a megkérdezettek 16%-a alkalmazza.
Technológiai komponensek
Jelenleg a vállalatok elsősorban riportok és jelentések készítését szolgáló alkalmazásokat használnak a legnagyobb arányban (a közép- és nagyvállalatok 20%-a rendelkezik ilyen megoldásokkal), azonban az adattárházak ennél lényegesen alacsonyabb elterjedtsége jelzi, hogy a jelenlegi lekérdezések kismértékben épülnek integrált adatbázisokra. Egyéb adat: adattárház 6%, ERP rendszer 10%, adatbányászat 12%
Az analitikus, operatív és kollaboratív CRM
Az analitikus CRM magában foglalja az adatbázist, az abból nyerhető lekérdezéseket és analitikákat, továbbá adatbányászati alkalmazásokat. Az operatív CRM az analitikus CRM-re épülve a tényleges ügyfélkapcsolat kezelést támogató operatív folyamatok, s ezeket támogató eszközök, például call centerek. A kollaboratív CRM-et a disztribúciós csatornák integrációja révén egységes ügyfélnézetet biztosít minden ügyfélkapcsolati ponton.
A CRM megoldások egymásra épülnek. Az analitikai alapok biztosítják az elmozdulást a hatékony operatív CRM és a teljes körű integrációt biztosító kollaboratív CRM felé. Ezek a fejlődési stádiumok egyben a cégek érettségét is mérik ezen a piacon. Jelenleg a válaszadó vállalatok körében – iparágtól függően – 4-17%-os arányban az analitikus CRM alkalmazások a leginkább elterjedtebbek. A kiemelt iparágak közül az ingatlanügyletek és gazdasági szolgáltatások területei, energia-szolgáltatók és feldolgozóiparban jellemző az analitikus CRM valamely komponensének alkalmazása. Az erre épülő operatív CRM megoldások az energia-szektorban követik legjobban az analitikus CRM jelenlétét. A kollaboratív CRM alapjai a gazdasági szolgáltatások területén és energia-szektorban vannak meg – bár ezen szektorokba tartozó vállalatok körében is alacsony arányban (6%.)
CRM piac Magyarországon - GKI - Westel felmérés
A GKI Gazdaságkutató Rt. és a Westel Mobil Távközlési Rt. - a Sun Microsystems Magyarország Kft. együttműködésével – 2002. év végén a magyarországi CRM (ügyfélkapcsolat-menedzsment) és döntéstámogatási szoftverpiacról és annak hardverigényéről felmérést végzett a hazai közép- és nagyvállalatok körében. A CRM piac Magyarországon, 2003-2007 (Analitikus, operatív és kollaboratív CRM a vállalati szektorban) című felmérés a KSH adatbázisa alapján az 50 főnél több alkalmazottat foglalkoztató jogi és nem jogi személyiségű társaságokra terjedt ki.
Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!
Klasszis Befektetői Klub
2025. május 27. 17:00, Budapest
Véleményvezér

Trump eladósítja Amerikát, de nem lesz olcsó
Az eladósodás rögös út, már sok ország megtapasztalhatta.

Miközben a magyar elhárítás ukrán kémeket hajkurászik, újabb orosz kibertámadás érte Magyarországot
Vajon lesz-e következménye az orosz kibertámadásnak?

Magyar Péter szerint az ukrán kémsztori egy fideszes belső leszámolás kelléke
Hirtelen felébredt a magyar kémelhárítás, legalábbis ha ukránokról van szó.

A Harcosok Klubja regény szerzője ukrán származású, vállaltan meleg és LMBTQ szimpatizáns
Nem olcsó mulatság az adófizetőknek a Harcosok Klubja.

Elsöprő többség támogatja Magyarország uniós tagságát
A putyinista Orbán Viktor hatalmas kisebbségben van az uniós tagság kérdését illetően.