De hogyan tudták ezeket a fejlesztéseket a cégek előrébb hozni, amikor a válság miatt szinte kivétel nélkül mindenkinek inkább össze kellett húzni a nadrágszíjat és a tervezett beruházásaikat elhalasztani?
Egy felhőmegoldás alkalmazása nem igényel tőkebefektetést, az csupán működési, üzemeltetési költséggel jár. Márpedig ezt a cégek ki tudták gazdálkodni. Még azok is, amelyek esetleg a válság miatt létszámleépítésre kényszerültek. A cégek számára döntő fontosságú, hogy itt nem kell megvenni az egész rendszert, mindig csak az alapján és annyit kell fizetni, amennyit azt használják.
S a Microsoftnak hozott többet a konyhára a még „békeidőben” elkészített 2020-as tervhez képest, hogy a válság ideje alatt kiugróan megnőtt az igény a felhőszolgáltatásaik iránt?
Tisztában kell lenni azzal, hogy mi csak akkor keresünk pénzt, ha az ügyfeleink tudnak költeni. És ilyen helyzetben a legtöbb cég sajnos kevesebbet képes beruházni a technológiai fejlesztésekbe. Ugyanakkor az ügyfeleink középtávú tervei optimizmusra adnak okot.
Még nem tudjuk, lesz-e második hullám, de az elsőt követően viszonylag gyorsan visszazökkenni látszik az élet a rendes kerékvágásba. Kérdés, a kényszer kiváltotta pozitívumok, mindenekelőtt a digitalizált megoldások igénybevétele, amelyek a fenntartható fejlődéshez, egészségesebb környezethez vezetnek, mennyire rögzültek-e be ilyen rövid idő alatt, nem lehet-e attól tartani, hogy amint elmúlik a közvetlen fenyegettség-érzés, ismét visszatérnek a személyes meetingek, a külföldi céges utazások stb.? Hogyan képes egy olyan szintű cég, mint a Microsoft ezt befolyásolni?
Meg vagyok győződve arról, és ezzel nem vagyok egyedül, hogy a járványt és a válságot követően az élet nem a régi kerékvágásba tér vissza, hanem egy új norma fog kialakulni. Az elmúlt hónapokban senki nem tudott utazni, rengeteg dolgot kellett másként csinálni most, mint régebben. Azt senki nem állítja, hogy ezentúl már csak a kényszerhelyzetben kialakult módi, a home office szerint lehet dolgozni. Már csak azért sem, mert számos olyan fizikai dolog létezik a világban, ami nem pótolható ilyen formában. De sok minden igen. Például sokkal kevesebb üzleti útra kerül majd sor, mint a járvány előtt. Megszoktuk, hogy konferenciát és rendezvényt csak egy adott helyszínen lehet megrendezni, pedig számos ilyen eseményt online is hatékonyan meg lehet tartani. A személyes megjelenést igénylő konferenciák és rendezvények előtt pedig a korábbinál jóval több cégvezető kétszer is meggondolja majd, hogy tényleg szükség van-e az utazásra.
Én például online-formában találkoztam először a Microsoft Egyiptomban kinevezett új ügyvezető igazgatójával. Aki több héten át úgy végezte a munkáját, hogy nem látta fizikailag az új kollégáit. Ő is meglepődött, mennyi mindent tudunk végezni ilyen formában. Ugyanakkor azzal is tisztában vagyok, hogy nem lehet mindent fizikai kontaktus nélkül megcsinálni.
Mennyire felkészültek a hazai vállalatok arra, hogy a legfontosabb dokumentumaikat – adataikat, szerződéseiket stb. – már ne kézzelfogható formákban, súlyos paksamétákban őrizzék, hanem a felhőben? Hogyan módosult az ehhez való hozzáállásuk az utóbbi években és hogyan lehet ezen változtatni?
Van egy szabály az üzleti világban, miszerint néha egy szervezet csak akkor tud tanulni, ha egy sokk éri. A mostani járvány alatt megtapasztalhattuk, hogy ha egy vállalkozás teljesen fel van készülve a digitális fizetésekre, akkor nem kell hozzányúlnia a papírpénzekhez. Ha minden elektronikusan zajlik, akkor nem kell aggódni amiatt, hogy egy fontos üzleti dokumentum illetéktelenek kezébe kerül. További előny, hogy ha valakinek a cége a felhőben van, annak nem kell ott ülnie a munkahelyén a számítógép előtt, hanem egy sor céges ügyet – jóváhagyásokat, aláírásokat – elintézhet egy mobilon is.
Ez a válság bizonyos értelemben jókor ért minket. A kommunikációs technológia ugyanis lehetővé teszi, hogy jó minőségű videokonferenciákat tudunk rendezni. Öt évvel ezelőtt az optikai, valamint a mobil 4G-hálózatok nem voltak olyan fejlettségi szinten, mint ma. Jelenleg már a kommunikációs hálózatok lehetővé teszik, hogy akár az egész irodát bármilyen távolságról el lehessen érni. Biztos vagyok benne, hogy a vírus miatti kényszermegoldások lökést adnak ahhoz, hogy nemcsak a nagy cégek, hanem a kis- és középvállalkozások is változtassanak azon, ahogy a napi üzleti ügyeiket intézik, azok minél nagyobb részét digitalizálják.