Az első mobilfizetéses megoldások a kisebb összegű vásárlások (micro payment) lebonyolítására születtek. Ezek lényege az volt, hogy a megvásárolt szolgáltatás (például parkolójegy) ellenértéke a telefonszolgáltató következő havi számláján jelent meg. A mobilfizetés esetén ugyanakkor a saját bankszámlánk terhére tudunk vásárolni: ilyenkor gyakorlatilag egy klasszikus bankkártyás vásárlást valósítunk meg, amelynek nagyságát csupán a számlánkon elérhető összeg nagysága korlátozza.
A felhasználó és a mobilfizetési szolgáltató központja között felépülő adatátviteli kapcsolat a telefonra telepített célalkalmazás (általában Java-program) segítségével épül fel, amely az ügyfél saját, személyes adatait tartalmazza. Az alkalmazás felületén az ügyfél felépítheti a tranzakciót, és elküldheti a központba, amely az adatokat haladéktalanul a megcélzott szolgáltatóhoz továbbítja, majd a teljesülésről rögtön visszaigazolást is küld.
Mobilszolgáltatótól függetlenül is
A mobiltranzakciókat lehetővé tevő alkalmazások kulcsadatait a SIM-kártya, illetve a telefon saját memóriája is tárolhatja. A SIM-kártyát felhasználó technológia minden esetben szükségessé teszi a mobilszolgáltató cég közreműködését is, hiszen a felhasználó belépésekor rögtön szükség van kártyacserére is, a titkosítást ugyanis az általánosan használt kártyák nem képesek kezelni.
A telefon memóriáját kihasználó alkalmazások ezzel szemben a mobilszolgáltatóktól függetlenek, a résztvevők telefonja - ha nem elavult készülékről van szó - eleve alkalmas a mobilfizetési szolgáltatások indítására. Ilyen rendszerre a magyarországi piacon is van erre példa. Mobilfizetéssel internetes vásárlást, közüzemi számlák, törlesztő részletek és biztosítási díjak befizetését lehet intézni.
Akár százezren?
„A mobilfizetés előnyei már az idén legalább 10-15 ezer fogyasztót csábítanak arra, hogy kipróbálják a mobilfizetési szolgáltatásokat." - ad előrejelzést Papp Tibor, a Díjbeszedő Holdinghoz tartozó FOLD-R Zrt. vezérigazgatója. „Arra számítunk, hogy kereskedői oldalról főleg a nagyobb internetes áruházak, illetve közüzemi, pénzintézeti szolgáltatók csatlakozása révén a következő években már százezres nagyságrendű tömeg intézheti pénzügyeit a mobiltelefonján keresztül."
Figyelembe kell azonban venni azt, hogy az elektronikus fizetési rendszerek általában is lassan terjednek el. Igazi áttörés pedig akkor várható, ha a csatlakozott kereskedők és fogyasztók száma elér egy bizonyos értéket.