Automaták jönnek a mozdonyvezetők helyett

Kína és Japán teljesen automatizálja nagy sebességű vonatait – csak egyetlen ember felügyeli majd a szerelvényekben az elektronika működését.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A két ázsiai ország már régen maga mögött hagyta a többi földrészt az óránként több száz km-es sebességgel közlekedő vonatok bevezetésével. Kínában, ahol már 29.000 km-t kitevő vonalakon járnak az akár 350 km/óra sebességet elérő vonatok, most bejelentették: fokozatosan egyre több szerelvény kapja meg a múlt évben sikeresen kipróbált technikát, amelynek segítségével a szerelvények teljesen önműködően tudnak közlekedni.

A kép illusztráció: youtube.com

Az újítás azt jelenti, hogy több vonatot tudnak közlekedtetni, különösen a csúcs-időszakokban, a nagy ünnepek idején. Biztonsági okokból marad kezelő a vonaton, aki ellenőrzi a rendszer működését és hiba esetén beavatkozik. A rendszerhez szkenner is tartozik, amely be- és kiszálláskor ellenőrzi a jegyeket, adott esetben levonja a jegyről, vagy bankszámláról a díjat. Ilyen, teljesen önműködő vonat szállítja majd az utasokat Pekingből a 2022-es téli olimpiai játékok helyszínére a fővárostól 200 km-re fekvő Csangcsiakouba.

Nálunk is megépítenék Elon Musk szupervonatát – de működne is?
Kritikusai szerint életveszélyes, elvetélt ötlet, támogatói szerint forradalmasíthatja a közlekedést az Elon Musk által megálmodott új generációs vasút. Az ún. hyperlopot Magyarországon is megépítené egy cég, a fejlesztést már idén elkezdték, pedig még sok a bizonytalanság, mennyire praktikus a koncepció.
Japán azért is vezeti be az automata vonatokat, mert a következő években tömegesen mennek nyugdíjba a „mozdony”-vezetők és kevés az utánpótlás. Ott is marad majd az elektronikát ellenőrző személy a vonatokon. Az automatizálás egyébként azt is jelenti, hogy sok helyütt át kell építeni a pályát és az állomásokon felhúzható fém-kerítést kell kialakítani a peron mellé. A japán szuper-vonatok is kapnak szenzorokat, amelyek érzékelik a pályán az esetleges akadályokat, sőt, a szokatlan zajokat, szagokat a vonaton.

(Forrás: Asia Times)

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo