Automaták jönnek a mozdonyvezetők helyett

Kína és Japán teljesen automatizálja nagy sebességű vonatait – csak egyetlen ember felügyeli majd a szerelvényekben az elektronika működését.

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A két ázsiai ország már régen maga mögött hagyta a többi földrészt az óránként több száz km-es sebességgel közlekedő vonatok bevezetésével. Kínában, ahol már 29.000 km-t kitevő vonalakon járnak az akár 350 km/óra sebességet elérő vonatok, most bejelentették: fokozatosan egyre több szerelvény kapja meg a múlt évben sikeresen kipróbált technikát, amelynek segítségével a szerelvények teljesen önműködően tudnak közlekedni.

A kép illusztráció: youtube.com

Az újítás azt jelenti, hogy több vonatot tudnak közlekedtetni, különösen a csúcs-időszakokban, a nagy ünnepek idején. Biztonsági okokból marad kezelő a vonaton, aki ellenőrzi a rendszer működését és hiba esetén beavatkozik. A rendszerhez szkenner is tartozik, amely be- és kiszálláskor ellenőrzi a jegyeket, adott esetben levonja a jegyről, vagy bankszámláról a díjat. Ilyen, teljesen önműködő vonat szállítja majd az utasokat Pekingből a 2022-es téli olimpiai játékok helyszínére a fővárostól 200 km-re fekvő Csangcsiakouba.

Nálunk is megépítenék Elon Musk szupervonatát – de működne is?
Kritikusai szerint életveszélyes, elvetélt ötlet, támogatói szerint forradalmasíthatja a közlekedést az Elon Musk által megálmodott új generációs vasút. Az ún. hyperlopot Magyarországon is megépítené egy cég, a fejlesztést már idén elkezdték, pedig még sok a bizonytalanság, mennyire praktikus a koncepció.
Japán azért is vezeti be az automata vonatokat, mert a következő években tömegesen mennek nyugdíjba a „mozdony”-vezetők és kevés az utánpótlás. Ott is marad majd az elektronikát ellenőrző személy a vonatokon. Az automatizálás egyébként azt is jelenti, hogy sok helyütt át kell építeni a pályát és az állomásokon felhúzható fém-kerítést kell kialakítani a peron mellé. A japán szuper-vonatok is kapnak szenzorokat, amelyek érzékelik a pályán az esetleges akadályokat, sőt, a szokatlan zajokat, szagokat a vonaton.

(Forrás: Asia Times)

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.
180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja 

A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo