Automaták jönnek a mozdonyvezetők helyett

Kína és Japán teljesen automatizálja nagy sebességű vonatait – csak egyetlen ember felügyeli majd a szerelvényekben az elektronika működését.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A két ázsiai ország már régen maga mögött hagyta a többi földrészt az óránként több száz km-es sebességgel közlekedő vonatok bevezetésével. Kínában, ahol már 29.000 km-t kitevő vonalakon járnak az akár 350 km/óra sebességet elérő vonatok, most bejelentették: fokozatosan egyre több szerelvény kapja meg a múlt évben sikeresen kipróbált technikát, amelynek segítségével a szerelvények teljesen önműködően tudnak közlekedni.

A kép illusztráció: youtube.com

Az újítás azt jelenti, hogy több vonatot tudnak közlekedtetni, különösen a csúcs-időszakokban, a nagy ünnepek idején. Biztonsági okokból marad kezelő a vonaton, aki ellenőrzi a rendszer működését és hiba esetén beavatkozik. A rendszerhez szkenner is tartozik, amely be- és kiszálláskor ellenőrzi a jegyeket, adott esetben levonja a jegyről, vagy bankszámláról a díjat. Ilyen, teljesen önműködő vonat szállítja majd az utasokat Pekingből a 2022-es téli olimpiai játékok helyszínére a fővárostól 200 km-re fekvő Csangcsiakouba.

Nálunk is megépítenék Elon Musk szupervonatát – de működne is?
Kritikusai szerint életveszélyes, elvetélt ötlet, támogatói szerint forradalmasíthatja a közlekedést az Elon Musk által megálmodott új generációs vasút. Az ún. hyperlopot Magyarországon is megépítené egy cég, a fejlesztést már idén elkezdték, pedig még sok a bizonytalanság, mennyire praktikus a koncepció.
Japán azért is vezeti be az automata vonatokat, mert a következő években tömegesen mennek nyugdíjba a „mozdony”-vezetők és kevés az utánpótlás. Ott is marad majd az elektronikát ellenőrző személy a vonatokon. Az automatizálás egyébként azt is jelenti, hogy sok helyütt át kell építeni a pályát és az állomásokon felhúzható fém-kerítést kell kialakítani a peron mellé. A japán szuper-vonatok is kapnak szenzorokat, amelyek érzékelik a pályán az esetleges akadályokat, sőt, a szokatlan zajokat, szagokat a vonaton.

(Forrás: Asia Times)

Véleményvezér

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.
Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján

Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján 

Szépen gazdagodnak a NER vitézek.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo