Alacsony infokommunikációs fejlettség Kelet-Magyarországon

A budapesti és a Budapest környéki háztartások jelentősen nagyobb százalékban rendelkeznek vezetékes telefonvonallal, kábeltelevíziós / AM Mikro szolgáltatással, mobiltelefonnal, személyi számítógéppel és internet-hozzáféréssel – derül ki a BellResearch és a Think Consulting által publikált Magyar Infokommunikációs Jelentésből. A kutatás azt is bizonyította, hogy gyerek léte a családban növeli a Háztartások Infokommunikációs Fejlettségi Indexének értékét, elsősorban a számítógép és Internet hozzáférés számának ugrása révén.

2002. év elején a magyarországi háztartások háromnegyede rendelkezik vezetékes telefonnal, 53%-ukban pedig van legalább egy mobiltelefon-előfizetés (is). Minden második háztartás vesz igénybe kábeltévé-szolgáltatást. A háztartások informatikai felszereltsége mégis messze elmarad a nyugat-európai átlagtól: mindössze minden ötödik lakásban található személyi számítógép, míg Internet-hozzáférés csupán minden huszadikban. Ahol van internet, az is jellemzően modemes technológián alapszik, hiszen a szélessávú hozzáférés penetrációja nem éri el a fél százalékot sem.



Mindez a BellResearch és a Think Consulting által készített Magyar Infokommunikációs Jelentés legfrissebb felméréséből derül ki. A kutatás lakossági szegmensének keretein belül a BellResearch munkatársai egy olyan háztartási informatikai- és távközlési fejlettségi indexet dolgoztak ki, amely lehetővé teszi a magyarországi háztartások infokommunikációs eszköz-fejlettségének monitorozását. Az ehhez szükséges index (Háztartások Infokommunikációs Fejlettségi Index – HIFI) előállításakor a vezetékes telefonvonal, a kábeltelevíziós / AM Mikro szolgáltatás, a mobiltelefon, a személyi számítógép és az internet-hozzáférés kerültek be a modellbe.



Bár a technológiák, az infokommunikációs megoldások konvergenciája egyre kézzelfoghatóbb, a BellResearch vizsgálatai szerint az 5 alapvető infokommunikációs eszköz / szolgáltatás között lévő kapcsolat még inkább „kiegészítő”, mintsem „helyettesítő”. „Minőségi” paraméterként került az indexbe a digitalizált vezetékes csatorna (ISDN), a mobiltelefónia háztartáson belüli penetrációja, illetve az Internet-hozzáférésnél a szélessávú kapcsolat (ADSL, TV kábel). A könnyebb értelmezhetőség érdekében a HIFI index értéktartománya 0 és 100 pont közötti (0 pont = nincs semmilyen infokommunikációs eszköz a háztartás birtokában / 100 pont = a vizsgált valamennyi infokommunikációs eszközzel rendelkezik a háztartás, és valamennyi háztartástag mobilhasználó is).



A Háztartások Infokommunikációs Fejlettségi Indexe 2002-ben 26,39 pont. Ez az adat a jövőre nézve egyfajta „benchmark” mutatószámként szolgál; azaz a következő évben ehhez az értékhez viszonyítva lehet vizsgálni a magyarországi háztartások infokommunikációs fejlettségében bekövetkező változásokat.



Magasabb az index értéke Nyugat-Magyarországon és a központi régióban (Pest megye és Budapest).  Infokommunikációs szempontból fejletlenebbnek nevezhetőek a kelet-magyarországi háztartások, hiszen az indikátor értéke itt közel 10 százalékponttal alulmarad a nyugati országrészhez (vagy a főváros és agglomerációjához) képest. 



 



Az index értéke a település méretével arányosan csökken. Míg Budapesten az országos átlagot jóval meghaladó számadat mutatható ki, addig a községekben élő háztartásokat jellemző érték alig haladja meg a 20 pontot. A gyermek léte a háztartásban az index jelentős növekedését okozza; köszönhetően annak, hogy a háztartások PC és Internet-hozzáférés vásárlását sok esetben a tanuló korú gyermek indukálja.



 

A BellResearch és a Think Consulting 2001. tavaszán indította útjára átfogó vizsgálatát, mely féléves rendszerességgel monitorozza az ICT szektor fejlődését. A Jelentés első kiadását a piac vezető vállalatai vásárolták meg, és használják stratégiai döntéseik információs bázisaként, emellett a hazai és külföldi szaksajtóban megjelent számtalan publikáció jelzi a szakma elismerését.

Véleményvezér

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo