Öt éven belül, 2013-ra a mobilfizetési tranzakciók bruttó értéke a világban meghaladja a 300 milliárd dollárt, olvasható a Juniper Research ez év elején publikált kutatásában. A mobilfizetés előnye, hogy az eszköz mindig kéznél van, s meggyorsítja az ügyintézést, például nem kell sorban állni a különböző jegypénztáraknál: az amerikai kutatás szerint a közlekedési, a szórakoztató- vagy sportlétesítmények jegyeladása lesz a szolgáltatás hajtómotorja, értékének több mint 40 százalékát ez a szegmens fogja adni.
Lendületes bővülést jósolnakHoward Wilcox, a Juniper-kutatás szerzője úgy véli, különösen a nem "bankjáró" emberek körében rejt komoly piaci lehetőséget az új szolgáltatás, hiszen helyettesítheti a készpénzt vagy a bankkártyát a kisebb értékű vásárlásoknál, újságárusnál, éttermekben, élelmiszerboltokban.
Az új fizetési modell elsősorban a Távol-Keleten, Nyugat-Európában és Észak-Amerikában hódít majd, olvasható az előrejelzésben, amely szerint ez a három régió adja majd a bruttó forgalom 70 százalékát.
Ma az európai mobilvásárlások elsősorban a digitális termékekre és szolgáltatásokra - csengőhangok, zene, játékok - irányulnak, a távol-keleti régió és Kína már túlléptek ezen a szakaszon. Japánban például jelenleg több mint 50 millió mobilpénztárca működik, és ezekkel az emberek leggyakrabban fizikai cikkeket vásárolnak mobilweben keresztül. De Európa követi az ázsiai trendet: az elkövetkező években a mobilfizetés egyre gyakoribb lesz fizikai árucikkek vásárlásakor, s nő az aránya a mobiltelefonon kezdeményezett pénzátutalásoknak is. Akár a jelenlegi tízszeresére is bővülhet a piac 2013-ra.
Ehhez azonban szükség van arra is, hogy tömegesen terjedjenek az NFC-képes (near field communication - kis hatótávolságú, fizikai kontaktust nem igénylő kommunikáció) telefonok - várhatóan öt éven belül a ma 50 millió körülire becsült készülékszám akár a 700 milliót is elérheti -, a bankok és a telekommunikációs szolgáltatók működő modelleket dolgozzanak ki, s az országok az új szolgáltatáshoz igazítsák pénzügyi szabályrendszereiket.
Itthon SIM alapú megoldásokBár Magyarországon is tesztelik az NFC rendszert, Szalai Erika, az EME Zrt. vezérigazgatója szerint az érintés nélküli rádiófrekvencián kommunikáló intelligens megoldás bevezetése legalább öt évig tart. A budapesti Európa Congress Centerben április 22-én megrendezett harmadik Mobil Konferencián elhangzott előadásában a szakember kifejtette, hogy a mobilok felkészítése mellett a másik oldal, az elfogadóhelyek, a POS-terminálok cseréjére is szükség lesz.
Az előre feltöltött egyenleg vagy a hó végi számlánk terhére lebonyolított mobilvásárlások köre viszont nálunk is folyamatosan bővül: lehet parkolásért fizetni, autópálya-matricát vásárolni, lottószelvényt "kitölteni", WAP-on mozijegyet, Java alapú rendszeren keresztül színházjegyet vásárolni.
A mobilvásárlásnál azonban már egy lépéssel előrébb mutat az október végén bemutatott új, készpénzkímélő fizetési csatorna. A Magyar Telekom Nyrt., a Pannon GSM Távközlési Zrt., az FHB Kereskedelmi Bank Zrt. és az MPP Magyarország Informatikai Szolgáltató Zrt. olyan SIM kártya alapú szolgáltatást hozott létre, amelynek lényege, hogy az FHB-nál számlát vezetők a mobiltelefonjukkal fizetési tranzakciókat kezdeményezhetnek a hét minden napján nonstop, és a tranzakció azonnal megjelenik mind a vevő, mind az eladó bankszámláján. A fizetési megoldáshoz csatlakozhat egy kereskedő teljes rendszerének integrációjával (POS terminálok, informatika), de akár egyetlen mobiltelefonjával is. A vásárlásokon túl a MobilFizetés-szerződést kötött ügyfelek egymás között küldhetnek és fogadhatnak pénzt, kiegyenlíthetik telefonszámlájukat, és a tervek szerint a jövőben a rendszerhez csatlakozó közmű jellegű díjak számlái is teljesíthetők lesznek.
Teljes cikk a Piac és Profit Magazin decemberi számában.