Az „első helyért folytatott harcban” a kínálati oldalon a keresőket üzemeltető cégek és az internetes fejlesztéssel, tanácsadással foglalkozó vállalkozások jelentek meg. Előbbiek értelemszerűen könnyebb helyzetben voltak, hiszen keresőmotorjukat könnyedén beállíthatták oly módon, hogy meghatározott kulcsszavak begépelése esetén a kívánt oldal jelenjen meg a legelőkelőbb első helyen, vagy egy kiemelt partneri ajánlatban. Az utóbbiak ezzel szemben vagy szerény jutalék reményében felajánlották ügyfeleiket a keresőmotort üzemeltető honlapoknak, vagy igyekeztek megfejteni a keresőmotor rangsorolási algoritmusát, s így 100%-os hozzáadott értékkel (haszonnal) szolgálták ki partnereiket.
Az új üzleti modellek alkalmazásai
A fenti „üzleti modellek” különböző elnevezéseket, kifejezéseket hívtak életre, melyek pontos jelentése gyakran nem ismert mindenki előtt. A keresőkbe történő regisztráció a legegyszerűbb és legkezdetlegesebb módja a honlapok népszerűsítésének. Lényege, hogy az elkészült oldal URL-jét a honlap tulajdonosa vagy a fejlesztő cég egyszerűen a kereső adatbázisának tudomására hozza. Az oldal bekerül az adatbázisba, de megjelenése az egyes keresések esetén szinte a nullával egyenlő; mindössze extrém, konkurenciával nem rendelkező tartalom esetén van esély a top 10 találat közötti megjelenésre.
Számos internetes kereső (pl. Yahoo) nem keresőmotorként (search engine), hanem témakatalógusként (subject directory) kezdte pályafutását, ahol a beregisztrált oldalakat nem egy program, hanem személyek kategorizálták, s rendezték különböző tematikus csoportokba, kvázi linkgyűjteményekbe. Mára ez a megoldás kissé háttérbe szorult, a honlapok számának ugrásszerű növekedése, a kategorizálás viszonylagos lassúsága, valamint az egyes kategóriák áttekinthetetlensége miatt. Ennek ellenére kiegészítőként még számos keresőmotor mellett megtalálható, s mind a honlap tulajdonosoknak, mind pedig a fejlesztőknek lehetőségük van különböző oldalakat regisztrálni a katalógusba, ami leellenőrzés után hasonló módon megjelenik és egyben el is tűnik a számos link között.
A keresőmotor és a katalógus esetében az üzemeltetőnek egyaránt lehetősége van a többi találattól elkülönülten, jól látható helyen megjelentetni azt a honlapot, melynek tulajdonosa meghatározott összeget fizet bizonyos kulcsszavak, témakörök kibérlésére. Előnye, hogy a hirdető honlapjára mutató csatolás jól látható helyen jelenik meg, hátránya, hogy gyakran elkülönül a többi, egyszerű találattól, így a hirdetés jelleg egyértelműen kidomborodik, inkább reklám, mint PR hatást keltve. Emiatt azon szakmák, jeles és fizetőképes képviselői (orvosok, ügyvédek), akiknek tilos reklámozniuk honlapjukat egyszerűen nem tudják igénybe venni ezt a hatékony szolgáltatást.
A „partnerünk ajánlatával” megegyező fizetett hirdetési megoldás, annyi különbséggel, hogy a megjelenített találatokból egyáltalán nem derül ki a hirdető és a kereső üzemeltetője közötti üzleti megállapodás. A hirdető honlapja a többi találat között jelenik meg, az első néhány hely valamelyikén (többnyire a legelső helyen). Ez a megoldás már egyértelműen az online PR területére tartozik, kevésbé tolakodó és emiatt hatékonyabb is.
Keresőoptimailizáció és keresőmarketing
A keresőmotor a beregisztrált oldalakat meghatározott algoritmus szerint osztályozza, rendezi, s minden egyes kulcsszóra történő kereséskor felállít egy rangsort, aminek függvényében a kulcsszónak megfelelő tartalommal rendelkező honlapokat megjeleníti. A felállított rangsor ugyan egy hosszú „képlet” eredménye is lehet, „többváltozós függvény” szerint is alakulhat, a rafinált fejlesztő cégek mégis sokszor kipuhatolják az egyes keresők gyengéit, s a keresőket üzemeltetőkkel versenyre kelve ajánlják szolgáltatásaikat ügyfeleiknek. A keresőoptimalizáció lényege, tehát, hogy az egyszerű regisztráció során, az általunk regisztrált honlapot jelenítse meg a kereső meghatározott (ügyfelünk kívánságának megfelelő) kulcsszavak begépelésekor a top 10 találat között, vagy éppen az első helyen. A keresőoptimailizáció (search engine optimization) kifejezés mindig magában hordozza azt a jelentést, hogy alkalmazója valamilyen trükk révén kikapcsolja a kereső üzemeltetőjét a hirdetni kívánó ügyféllel való tranzakcióból, 100%-ra növelve ezzel saját hozzáadott értékét.
A keresőmarketing (search engine marketing) a fenti öt eszköz gyűjtőfogalma, azok együttes, vagy meghatározott kombináció szerinti alkalmazását jelenti, magában foglal tehát minden olyan webmarketing eszközt, fogást, ami az internetes keresőkhöz, katalógusokhoz kapcsolódó módon népszerűsít egy adott honlapot.
Tábor István - Trinety
A kereső mint marketingeszköz
Az internetes keresők marketingcélú felhasználása nem új találmány. Mivel a releváns tartalomhoz történő eljutás egyik lehetséges módja, ha egy nagy adatbázissal rendelkező internetes keresőbe különböző kulcsszavakat írogatunk, nyilvánvaló, hogy az egyes keresések eredményeképpen megjelenő honlapok nagy és jól célzott látogatottságra tehetnek szert. Ezért pedig sokan fizetni is hajlandók, hiszen a szerényebb megjelenésszámot a nagyobb átkattintási arány kellőképpen kompenzálja.
Véleményvezér

A korrupció melegágya a cégeknek adott állami támogatások, első helyen állunk
Bindzsisztán pénzpumpája.

Meglepetés, lengyelek vették meg a britek egyik legnagyobb csomagküldő cégét
Terjeszkedik a lengyel gazdaság.

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak
Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia
Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak
Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.

Szijjártó Péter nagyon megdicsérte magát az USA vámok felfüggesztése kapcsán, bár semmi köze nem volt hozzá
Szijjártó Péter rettenetesen büszke önmagára.