Míg egyes közvéleménykutató intézetek a megfelelő penetrációra várva még csak fontolgatják annak lehetőségét, hogy az Interneten keresztül végezzen kutatásokat, mások már konkrét lépéseket tesznek, hogy egy, az alapkutatásokhoz szükséges reprezentatív online minta a rendelkezésükre álljon. Ez utóbbi csoporthoz tartozik a BellResearch.
Az Axelero Internet és a BellResearch Netizen névvel, egy olyan oldalt hozott létre, ahol a kérdőívekre válaszolók bónuszpontokat nyerhetnek, melyek ajándékokra és vásárlási kedvezményekre - többek között NetQuick internet-előfizetési csomagokra, FókuszOnline vásárlási kedvezményekre és számos ötletes ajándéktárgyra - válthatók be. A szerencsés véleménynyilvánító például egyénileg megtervezhető névjegykártyát is nyerhet, amelyet a megadott címre a megfelelő példányban kiszállítanak. Ezenfelül az első Netizenek egy egzotikus utazás sorsolásán is részt vehetnek.
Mindezért mi a netizen dolga? Az ajándékokért cserébe rendszeresen szavazásokban vesznek részt, nem tesznek mást, mint kérdésekre válaszolnak: önkéntesen és nem robotpilótaként. Andrási Tamás a BellResearch üzletfejlesztési igazgatója kérdésünkre elmondta, hogy előreláthatóan 2 hetenként, illetve havonta lesznek kérdőívek, amelyek kitöltése nem kötelező, mindenkinek egyéni aktivitásától (és ajándékéhségétől) függ, hogy hány kutatásban kíván részt venni. Ám ha valaki egymásután 4-5 kérdőívre nem válaszol, számíthat a közvéleménykutató intézet telefonos megkeresésére.
A netes polgárok a hazai online közvélemény aktív véleményformálói, olyan internetezők csoportja, akik válaszaikkal befolyásolják a hazai online tartalom és szolgáltatások fejlődését, ugyanakkor kíváncsiak a többi hálózati polgár véleményére is. A Netizenek vállalják és kifejtik véleményüket a honlapokról, portálokról, reklámokról, fórumokról és a Web minden más megnyilvánulásáról.
Ki lehet Netizen? Bárki, aki hozzáfér az Internethez, és rendelkezik e-mail címmel. A részvételhez elég a regisztráció, néhány elérési és demográfiai alapadat megadása (ez kötelező), amelyet az üzemeltetők a site-on található hosszadalmas leírás szerint az adatvédelmi szabályoknak eleget téve kezelnek.
A Netizen az első olyan kezdeményezés online közösség összefogására, amelyben egy internetszolgáltató és egy kutatócég fogott össze marketing és közvélemény kutatási céllal. Kérdés, hogy az alacsony magyar Internet penetráció mellett számíthatnak-e a szervezők egy megfelelő nagyságú, és az adott kutatásokhoz szükséges szempontok szerinti reprezentatív minta folyamatos rendelkezésre állására. Ezeket a kételyeinket Andrási Tamás sem oszlatta el egyértelműen. Szerinte – és ez a most indult egy hónapos kampány célkitűzése – egy ötezer fős regisztráció már biztosítja azt az átlagos mintanagyságot, amellyel már érdemi kutatás végezhető. A reprezentativitás ellenőrzéséhez az online válaszadók jellemzőit az offline kutatásokban használt mintával fogják összevetni – tette hozzá a szakértő.
A hálópolgárság hozadéka
A hálózati polgár szavának nemcsak súlya, hanem ezentúl kézzelfogható értéke is van, legalábbis a www.netizen.hu oldalra látogatók számára. A tudatos és véleményformáló netezőknek szánt új oldalon a regisztrálók véleményalkotását jutalompontokkal és nyereménysorsolásokkal honorálják.
Véleményvezér

A korrupció melegágya a cégeknek adott állami támogatások, első helyen állunk
Bindzsisztán pénzpumpája.

Meglepetés, lengyelek vették meg a britek egyik legnagyobb csomagküldő cégét
Terjeszkedik a lengyel gazdaság.

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak
Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia
Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak
Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.

Szijjártó Péter nagyon megdicsérte magát az USA vámok felfüggesztése kapcsán, bár semmi köze nem volt hozzá
Szijjártó Péter rettenetesen büszke önmagára.