1992-ben Magyarországon minden 10-dik embernek volt telefonja, ma 100 emberből 35 fix, 55 mobil szolgáltatás előfizető. A korábban elképzelhetetlen fejlődés eredményeképpen a mobil ellátottság mára jelentősen meghaladta a fix telefon ellátottságot. Vajon ez a fejlődési tendencia folytatódik és a hagyományos fix telefon egyre inkább visszaszorul, az emberek a kommunikációs szolgáltatásokat mobil telefon rendszeren keresztül veszik igénybe? Vajon az ellátottságbeli eltérések a üzleti vállalkozások eredményességének hasonló típusú különbözőségét jelenti ?
Lehet, hogy a kialakult piaci helyzet és a technológiák rohamos fejlődése arra készteti a hagyományos telefonszolgáltatásokra létrehozott vállalkozásokat, hogy új ügyfél gondozási hozzáállással megkeressék azokat a piaci igényeket , amiket gazdaságosan csak a vezetékes fix hálózattal lehet kielégíteni. Egy sor nyitott kérdés tornyosul az infokommunikációban dolgozó marketing szakemberek elé. Ezekre próbál választ adni a kerekasztal az üzleti folyamatokban különféle módon érintett, felkért szakemberek és várhatóan a kerekasztal beszélgetés hallgatóságának aktív közreműködésével.
A kerekasztal a fix és mobil szolgáltatások jelenlegi helyzetére építve, a jövő piaci lehetőségeit és azok kielégítésének módszereit, korlátait próbálja kívánja bemutatni úgy, hogy a fórum résztvevőit vitára serkentve elősegítse a különböző, egymással versenyző technológiák elterjedését, melynek célja a szolgáltatások felhasználóinak jobb kiszolgálása.
A mobil telefónia Magyarországon
A magyar mobil piac fejlődése az EU országokban tapasztalt trendbe illeszkedik, attól csak annyiban különbözik, hogy az alacsonyabb általános gazdasági fejlettség és életszínvonal miatt a piac telítődése valószínűleg alacsonyabb telefon-sűrűségi szinten következik be – vette át a szót Bánhidi Ferenc Hírközlési Főfelügyelet elnökhelyettese. Ez a fejlődés ugyanakkor lehet, hogy az európaitól eltérő helyzetet teremtett a teljes távközlési piacon. A helyzet különlegessége nem abban áll, hogy a mobil telefon-sűrűség 2001-ben meghaladta a fixet, hisz ez a tendencia mindenhol megfigyelhető volt. A nyugat-európai helyzettől való igazi eltérést az okozza, hogy a fix telefonhálózat bővülése Magyarországon már közepes sűrűségi szinten megállt, sőt 2001-ben már némi csökkenést is tapasztalhatunk. 2001-ben, amikor a 100 lakosra jutó mobil előfizetők száma meghaladta a 100 lakosra jutó fővonalak számát, a vezetékes fővonalszám - az ISDN vonalak számának növekedése ellenére – 1,7%-kal csökkent, míg a mobil előfizetők száma 60%-kal nőtt az előző évhez képest. 2001 végén már minden fővonalra 1,31 mobil telefonjutott. A fejlett országokban a háztartások több mint 90%-a rendelkezik fix telefonnal, míg nálunk ez az érték 2002 elején 69,9% volt. A mobil telefon elterjedtségének alakulása viszont inkább a nyugati sémát követi. Ez a jelenség nem csak Magyarországra, hanem a poszt-szocialista országok mindegyikére jellemző. A kommunikációs infrastruktúra és szolgáltatások fejlődésének eme sajátossága két megkerülhetetlen ágazatpolitikai kérdést vet fel:
Mennyiben célszerű a nyugati modelltől eltérő pályát követnie Magyarországnak, illetve a hasonló helyzetű országoknak az információs társadalom kialakítása során? Mennyiben súlyozzon inkább az infokommunikációs szolgáltatások elterjesztését célzó politika a mobil technológiákra, mint vivő szolgáltatásokra, a nyugati országokban más körülmények közt bevált fix megoldások helyett? Természetesen ez a kérdés a mobil telefónián belül a 3G-re alapozva merülhet csak fel.
Kell-e a fejlett országok, s így az EU szabályozási mintáját követni az egyetemes szolgáltatási politika kialakítása területén? Nem lenne-e jobb – azaz olcsóbb és hatékonyabb – megoldás a mobil telefonszolgálatra építeni az egyetemes szolgáltatást a vezetékes telefonszolgálat helyett? Ezen a területen a 2G (GSM) rendszerek is szóba kerülhetnek.
A mobil szektor szabályozásának elvei
A mobil szektor életében is kiemelten fontos tényező a szabályozás, melynek szerepéről érdemes a legfontosabb témákat kiemelni:
A mobil szolgáltatók végfelhasználói árai általában nem szabályozottak, ami a ténylegesen létező verseny miatt nem is indokolható. Ha viszont szabályozni kívánjuk a nemzeti összekapcsolási piacon jelentős piaci erővel rendelkező mobil szolgáltatók összekapcsolási árait, akkor felvetődik, hogy ezen áraknak a fogyasztói tarifákkal való összehangolását is biztosítani kell, ellenkező esetben létrejöhet a versenyt akadályozó árprés jelensége. (Például a mobil szolgáltató a saját hálózatán belüli hívásdíjakat alacsonyabban állapítja meg, mint a vezetékes hálózatokban indított hívások végződtetéséért kért díjat.)
Az európai országok jó részében történeti okokból a mobil szolgáltatók állapították meg végződtetési díjaikat. Újabban a mobil, s különösen fix-mobil, végződtetés a szabályozói vizsgálódás és beavatkozás fókuszába került, s szinte valamennyi európai szabályozó valamilyen módon fellépett a fix-mobil végződtetési tarifák csökkentése érdekében. A beavatkozás a költségorientált összekapcsolási díj előírásával, vagy a direkt árszabályozás eszközével, esetleg informális nyomásgyakorlással történt. Jelenleg mind a nyugat-európai hatóságok szabályozási gyakorlata, mind az ezeket elméletileg megalapozó költségmodellek kialakítása kezdeti stádiumban van. A megfelelő információk híján van esélye annak, hogy az állami árszabályozás nem éri el a kívánt hatást, inkább kárt okoz. E kockázat csökkenthető, ha a mobil szolgáltatók önkorlátozása útján is kialakulnak olyan árak, amelyek a szabályozó szerint is méltányosak a más hálózatból hívó fogyasztók számára.
A mobil piacok megfelelő fejlettsége esetén a verseny egyik fontos kérdése a már csatlakozott előfizetők szolgáltatók közti mozgásának megkönnyítése. A fogyasztó természetesen jelenleg is átpártolhat valamelyik versenytárs szolgáltatóhoz, de ez meglehetősen költséges. A szolgáltató váltás költségeinek csökkentését, az átlépés megkönnyítését szolgálná a számhordozhatóság biztosítása. A mobil számhordozhatóság versenyélénkítő hatású, s komolyan megváltoztathatja a szolgáltatók egymáshoz viszonyított pozícióját, de bevezetése gondos körültekintést igényel, különösen az időzítés, s a váltás költségeinek allokálása tekintetében. Szerencsére e témában is létezik az EU országokban sikeresen működő rendszer és az új EU keretszabályozás jövő évtől már kötelezően is előírja e követelmény alkalmazását.
A fix és mobil kommunikáció szerepe a jövő kommunikációjában
A mobil telefonra épülő infokommunikációs szolgáltatások és az azokat nyújtó vállalkozások minden várakozást felülmúló fejlődésének vagyunk részesei az elmúlt évtizedben – mondta bevezetőjében Prónay Gábor (Pro-COMpass Kft.) azon a kerekasztal-beszélgetésen, amit a 6. távközlési marketing fórum keretében szerveztek A fix és mobil kommunikáció szerepe a jövő kommunikációjában címmel.
Véleményvezér

A korrupció melegágya a cégeknek adott állami támogatások, első helyen állunk
Bindzsisztán pénzpumpája.

Meglepetés, lengyelek vették meg a britek egyik legnagyobb csomagküldő cégét
Terjeszkedik a lengyel gazdaság.

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak
Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia
Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak
Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.

Szijjártó Péter nagyon megdicsérte magát az USA vámok felfüggesztése kapcsán, bár semmi köze nem volt hozzá
Szijjártó Péter rettenetesen büszke önmagára.