A cégek jobban visszafogták magukat, mint a lakosság

A 2008 őszén csúcsosodó pénzügyi krízis és az ezt követő gazdasági összeroppanás a magyar PC-piacra is rányomta a bélyegét. Az árfolyamok kilengései és az év egészére jellemző bizonytalanság azonban csak a vállalatok kedvét vette el a PC-vásárlástól, a lakosságét kevésbé - számol be a HWSW.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Tavaly Magyarországon mintegy 640 ezer PC talált gazdára, majd 2009-ben a piac a szereplők becslései alapján 520-530 ezer darabra zuhant, ami 18-19 százalékos visszaesést jelent. A hazai piacon már évekkel ezelőtt átvették az uralmat a notebookok, ez a trend idén tovább erősödött. Hordozható gépből 400 ezer darabot adtak el 2009-ben, nagyjából 50 ezerrel kevesebbet mint tavaly, a desktopok forgalma eközben 200 ezer darabról 120-130 ezerre esett vissza.

A fogyasztók a PC-piac urai

A piacot egyértelműen az újdonságokra éhes lakossági kereslet mozgatta, a vállalatok többsége a gazdasági bizonytalanság miatt szinte teljesen felhagyott a PC-vásárlásokkal, de legalábbis minimalizálta a beszerzéseket. A gyártók is az otthoni felhasználókra koncentráltak leginkább: egyre-másra jelentek meg az újabbnál újabb netbookok, amelyek közül néhány árban és képességekben is kilóg a kategóriájából. Jó példa erre a kétmagos Atomra és NVIDIA Ion platformra épülő ASUS 1201N, vagy a Nokia Booklet 3G. Egy új kategória is megszületett 2009-ben, az AMD által megalkotott, ed az Intel által sikerre vitt CULV (Consumer Ultra Low Voltage) platform, amely a 150-200 ezer forintos kategóriába is elhozta a hosszú üzemidejű, könnyen hordozható laptopokat a netbookok jelentette méret- és teljesítménykorlátok nélkül.

Folyamatosan érik a hazai notebookpiac,a vásárlók egyre érzékenyebbek a mobilitással kapcsolatos jellemzőkre mint amilyen a tömeg vagy az üzemidő, de a recesszió miatt a legkeresettebb gépek minden gyártónál a legalsó kategóriából kerültek ki. Jól fogytak a netbookok, a "teljes értékű" notebookokból pedig inkább az alsó (100-130 ezer forint), illetve közepes árkategóriás konfigurációk (150-180 ezer forint) voltak népszerűek. Utóbbi kategóriában már kétmagos processzorral, 2-4 gigabájt memóriával, 250 gigabájtos merevlemezzel és LED háttérvilágításos kijelzővel szerelt modellek is megkaphatók már.

A netbookok népszerűsége nem kérdés, csak a térnyerésük mértéke, amiről a gyártók is eltérően vélekednek. A Toshiba szerint a hazai notebookforgalomnak mindössze 10-12 százalékát adták a netbookok, a HP azonban legalább 20 százalékról beszél, ez közelebb esik a globális átlaghoz. Még mindig sokan nincsenek tisztában a netbook fogalmával és elsődleges PC-nek vásárolják ezeket a korlátozott képességű masinákat, leginkább az alacsony ár és a kis méret által megszédítve, de "rengetegen választják már nagyon helyesen második, vagy harmadik számítógépnek" - mondta a HWSW-nek Szalay Balázs, az Acer marketing menedzsere.

A cégek inkább fejlesztenek

Míg a lakosság költött új gépekre, a vállalatok inkább kiegészítők vásárlásával igyekeztek a meglevő gépparkjukat modernizálni - vélekedett Gottlieb István, a Lenovo magyarországi vezérigazgatója. Új gépek beszerzése helyett a cégek zöme kisebb értékű termékekkel, például új akkumulátorral, memóriabővítéssel, dokkolóval frissítette fel a sok éve szolgálatban levő notebookjait. Az ilyen eszközök egyébként jelentős nyereségtartalommal bírnak a gyártók számára.

A fogyasztói vásárlások előretörésével az eladások erőteljesen eltolódtak a nagy kereskedelmi láncok (pl. Media Markt, Tesco) felé, a kisebb szaküzletek egyre kevéssé tudnak beleszólni az értékesítésbe. A hazai PC-kereskedelemben még további konszolidáció várható, mivel a jelenlegi modell hosszú távon egyszerűen nem életképes: az árak folyamatosan csökkennek, és egyre kevesebb kereskedő lesz képes kitermelni a túléléshez elegendő árrést, a piac pedig túl kicsi ahhoz, hogy bármelyik szereplő igazán nagy volument tudjon elérni, mondta a HWSW-nek Takáts Kristóf, a HP személyi számítógépes üzletágának vezetője.

Véleményvezér

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo