Bár a big datának még mindig nincs teljesen kőbe vésett definíciója, de nagyjából a nagy tömegben, változatos formában keletkező információk begyűjtését és elemzését értjük alatta. Az új varázsszótól természetesen sok helyen azonnali eredményeket vártak, így nagy lendülettel kezdődtek meg a kísérletezések, sőt új topmenedzseri pozíció is született. Ám a Gartner legfrissebb, online megkérdezésen alapuló felmérése szerint ez a korai, lázas szakasz lecsengőben van, és megkezdődik a lassabb, de vélhetően érettebb építkezés. (Pedig a szakemberek szerint a big data alapjaiban változtatja meg a cégek működését!)
A kutatás eredményei szerint a tavalyi 45 százalék után idén a szervezetek 48 százalékánál jelezték, hogy invesztáltak már valamilyen nagy adattal kapcsolatos projektbe. Azaz ha nem is bakugrásokkal, de még mindig szépen nő a szegmens. A bővülés lehetséges tere azonban éppen az ellenkező irány felé mutat: csak a cégek negyedénél jelezték, hogy két éven belül tervben van a big datában rejlő lehetőség kiaknázása, miközben 2015-ben még 31 százalékos volt az érdeklődő státuszú szervezetek aránya – írta a bitport.hu.
További intő jel, hogy a ténylegesen munkába állított projektek aránya szinte változatlan. A tavalyi 14-ről mindössze 15 százalékra emelkedett azok köre, ahol a rendes üzleti folyamatok részévé vált a nagy adat. Ez azt jelenti, hogy a vállalatok nagyjából harmadánál pilot fázisban ragadt a téma, és nem tudni, onnan hány esetben fog átkerülni mindez az éles szakaszba.
A mostani, majdnem egy helyben topogást magyarázhatja az, hogy a vállalatvezetés nem tulajdonít akkora jelentőséget a big datának, mint más informatikai fejlesztéseknek. A nagy adattal már kísérletező megkérdezettek közül csak minden kilencedik állította azt, hogy ez a projekt legalább akkora vagy nagyobb fontossággal bírt szervezetüknél, mint a többi IT-s kezdeményezés. Ezzel szemben áll az a 46 százalék, ahol viszont egyértelműen hátrébb sorolódott a prioritási listán a big data.
A cikk teljes formában itt olvasható!