A nagy adat már nem olyan nagy durranás

A Gartner szerint a vállalatok már nem invesztálnak olyan lendülettel a nagy adattal kapcsolatos lehetőségek kiaknázásába, sok helyen pedig, ahol megkezdődtek a fejlesztések, még a kísérleti szakaszban leállították a projekteket.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: Pixabay

Bár a big datának még mindig nincs teljesen kőbe vésett definíciója, de nagyjából a nagy tömegben, változatos formában keletkező információk begyűjtését és elemzését értjük alatta. Az új varázsszótól természetesen sok helyen azonnali eredményeket vártak, így nagy lendülettel kezdődtek meg a kísérletezések, sőt új topmenedzseri pozíció is született. Ám a Gartner legfrissebb, online megkérdezésen alapuló felmérése szerint ez a korai, lázas szakasz lecsengőben van, és megkezdődik a lassabb, de vélhetően érettebb építkezés. (Pedig a szakemberek szerint a big data alapjaiban változtatja meg a cégek működését!)

A kutatás eredményei szerint a tavalyi 45 százalék után idén a szervezetek 48 százalékánál jelezték, hogy invesztáltak már valamilyen nagy adattal kapcsolatos projektbe. Azaz ha nem is bakugrásokkal, de még mindig szépen nő a szegmens. A bővülés lehetséges tere azonban éppen az ellenkező irány felé mutat: csak a cégek negyedénél jelezték, hogy két éven belül tervben van a big datában rejlő lehetőség kiaknázása, miközben 2015-ben még 31 százalékos volt az érdeklődő státuszú szervezetek aránya – írta a bitport.hu.

További intő jel, hogy a ténylegesen munkába állított projektek aránya szinte változatlan. A tavalyi 14-ről mindössze 15 százalékra emelkedett azok köre, ahol a rendes üzleti folyamatok részévé vált a nagy adat. Ez azt jelenti, hogy a vállalatok nagyjából harmadánál pilot fázisban ragadt a téma, és nem tudni, onnan hány esetben fog átkerülni mindez az éles szakaszba.

A mostani, majdnem egy helyben topogást magyarázhatja az, hogy a vállalatvezetés nem tulajdonít akkora jelentőséget a big datának, mint más informatikai fejlesztéseknek. A nagy adattal már kísérletező megkérdezettek közül csak minden kilencedik állította azt, hogy ez a projekt legalább akkora vagy nagyobb fontossággal bírt szervezetüknél, mint a többi IT-s kezdeményezés. Ezzel szemben áll az a 46 százalék, ahol viszont egyértelműen hátrébb sorolódott a prioritási listán a big data.

A cikk teljes formában itt olvasható!

Így lehet hatékonyan kezelni az adatrobbanást
Napjainkban a vállalatoknak folyamatosan növekvő, óriási mennyiségű adatot kell tárolniuk, és ezt jellemzően egyre zsugorodó keretből muszáj megoldaniuk. Ezt a kihívást a cégek nem tudják megkerülni, hiszen a versenyképesség megőrzéséhez a legtöbb szektorban elengedhetetlen a termékekhez és szolgáltatásokhoz, valamint az ügyfelekhez kapcsolódó adatok megőrzése, feldolgozása és kezelése.

Véleményvezér

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.
Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein

Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein 

Immár a tengereken is folyik a háború.
Jönnek a Budapest-logós Pride pólók

Jönnek a Budapest-logós Pride pólók 

Az Orbán Viktorral szembeni ellenállás kereskedelmi vetületet kap.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo