Így szűrhetők ki a csaló webáruházak
A felfokozott érdeklődés miatt a Black Friday időszakában aktivizálódnak a csaló webáruházak is, amelyek a valódi webáruházakhoz hasonló felületen igyekeznek a gyanútlan vásárlók pénzét megszerezni. Előfordulhat, hogy ezeket egy korábban működő, így akár többéves pozitív értékelésekkel rendelkező kisebb brand felvásárlásával hozzák létre, így még az ár-összehasonlító portálok találati listáira is felkerülhetnek. A következő szempontok alapján lehet a legbiztosabban kiszűrni őket:
- Mindig legyen gyanakvó a vásárló, ha az adott bolt ajánlata sokkal olcsóbb, mint a sorban következő ajánlat
- Ha bizonytalanok vagyunk, válasszuk az utánvét lehetőségét - érdemes gyanakodni, ha a bolt nem ajánlja fel az utánvétet, vagy azt csak irreálisan magas (esetenként 10 ezer forintot is elérő) pótdíj ellenében teszi
- Ha mégis bankkártyával fizetünk – megadva a kártya adatait –, célszerű erre a célra rendszeresített kártyát vagy virtuális bankkártyát használni, amelyre mindig csak a tranzakciók előtt tesszük fel a szükséges pénzmennyiséget.
- Vásárlói profil létrehozásánál ne a máshol is használt jelszavunkat adjuk meg
- Nincsen telefonon is elérhető ügyfélszolgálat feltüntetve, illetve az adott oldal nem tartalmaz olyan kötelező elemeket, mint az Általános Szerződési feltételek (ÁSZF), illetve Adatvédelmi nyilatkozat
- Érdemes megvizsgálni a vásárlói visszajelzéseket is
- A nem kellő magyarsággal szereplő információk is kelthetnek gyanakvást, de a nyelvhelyesség hiánya számos megbízhatóan működő, külföldi székhelyű szolgáltató esetében is előfordul
Valóban szükség van az adott termékre?
„Bár a Gazdasági Versenyhivatal már elkezdte üldözni ezt a gyakorlatot, a Black Friday kereskedői közül sokan továbbra is a ’soha vissza nem térő alkalom’ jegyében buzdítják gyors vásárlásra a fogyasztókat – teszi hozzá az Olcsóbbat.hu vezetője. – Amennyiben a vásárló időközben meggondolja magát, általában a termék átvételét követő 14 napig következmények nélkül elállhat a szerződéstől. Kivételt elsősorban az egyedileg készített, romlandó, esetleg higiéniai okokból nem újra-értékesíthető termékek jelentenek. A legrosszabb stratégia ugyanakkor a csomag átvételének megtagadása: ilyenkor kárt okozunk a webáruháznak, amely a felmerülő költségeket kezdetben fizetési felszólítással, később akár fizetési meghagyással is igyekezhet behajtani. Ezzel az eredetileg 2-3 ezres szállítási költségből gyorsan 30-40 ezer forintos követelés állhat elő.”