Van mitől tartaniuk a tisztességtelen kereskedőknek és a kartellezőknek

Mint minden évben, idén is közzétette a Gazdasági Versenyhivatal az előző évi tevékenységről szóló beszámolóját. Az Országgyűlés részére készített jelentésben a GVH részletesen beszámol a hatóság 2023-as tevékenységéről: az indított és lezárult versenyhatósági eljárásokról, a lefolytatott átfogó ágazati vizsgálatokról, illetve a kiszabott bírságok alakulásáról. A beszámoló alapján a Bán, S. Szabó, Rausch & Partners szakértője bemutatja a hatóság versenyfelügyelet terén végzett tevékenységét, különös hangsúlyt fektetve a vállalkozások számára orientáló információkra.

Új eszköz a GVH kezében

Fentiek mellett a GVH eszköztára is bővült tavaly, a 2023 év elejétől ugyanis bevezetésre került az ún. felszólító levél intézménye is, amely hasznos eszközzé válhat a vállalkozások számára is. A GVH elnökének lehetősége van a felszólító levél útján közvetlenül jelezni aggályait a vállalkozások felé, amennyiben olyan piaci folyamatokat észlel, amelyek jogsértés gyanúját vetik fel. Amellett, hogy a vállalkozások válaszként kifejthetik saját álláspontjukat az adott folyamatról, a figyelmeztető levél lehetőséget ad a versenyproblémák önkéntes megszüntetésére, anélkül, hogy versenyfelügyeleti eljárás indulna a céggel szemben. Ez mind a hatóság, mind a vállalkozás számára előnyökkel járhat. A GVH jelentése szerint a versenyhatóság már a bevezetés első évében alkalmazta az új eszközt és három felszólító levelet küldött ki a gépjármű kereskedelem, az élelmiszer-kiskereskedelem és a személyszállítás piacát érintően.

Végezetül érdekes adat, hogy bár 2023-ban a vállalkozások perlési hajlandósága némileg emelkedett a korábbi évekhez képest, a megtámadott döntések aránya még mindig elég alacsony: a versenyfelügyeleti bírságok csupán 26%-ával szemben éltek jogorvoslattal a felek. Ennek egyik oka lehet, hogy a bíróságok többnyire a GVH-nak adnak igazat a perekben, az ügyek 75 %-ban megerősítik a GVH álláspontját a jogsértésekről. Ez az arány szintén nem változott a korábbi évekhez képest.



Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo