Üzleti Etikai Díj 2001

November 23-án este, a Piac és Profit konferenciazáró estélyén, ünnepélyes keretek között került sor az ez évi Üzleti Etikai Díjak átadására. A díjat a Budapest Klub Alapítvány hozta létre, évente egyszer ítélik oda három hazai vállalkozásnak, cég- és tulajdonformától, cégnagyságtól függetlenül. A díjat először 2000-ben vehették át a kitüntetettek.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az Üzleti Etikai Díj elnyerésének – a jelölésnek és a díjazottak kiválasztásának – szigorú szempontjai vannak, amelyek a díjat alapító Budapest Klub eszmeiségét tükrözik. Az 1993-ban, László Ervin professzor által alapított szervezet arra szólít fel, hogy fejlesszük ki azt a tudatosságot – azt a jövőképet és etikát, azokat a gondolkodási, érzékelési és cselekvési módozatokat –, amely nélkül nem élhetünk bölcsen és felelősen a harmadik évezred globálisan összekapcsolt, ám egyénileg, társadalmilag és kulturálisan sokszínű világában. Ahogyan azt László Ervin az ünnepi díjátadó esten – amelynek ezúttal is az Olof Palme Ház adott otthont – megfogalmazta: jól dolgozni és jót tenni jól megfér egymással, sőt, a harmadik évezredben a hosszú távú siker záloga is ez lehet.
Az Üzleti Etikai Díj elnyeréséhez egy cégnek több szempontból is meg kell felelnie az etikus magatartás kritériumainak: mind alkalmazottaival, mind ügyfeleivel, üzleti partnereivel szemben etikusnak kell lennie, s a tulajdonosoknak így kell eljárniuk tulajdonosi jogaik gyakorlása során.

Az alkalmazottakkal kapcsolatos etikus magatartás többek között azt jelenti, hogy a vállalat kellemes, biztonságos, emberi munkahelyi környezetet és munkafeltételeket teremt dolgozói számára, nem él vissza kiszolgáltatottságukkal, érdekképviseleteik véleményét figyelembe veszi és tiszteletben tartja. A munkavállalókat is etikus gondolkodásmódra, a másik ember, a vállalat és a környezet iránt figyelemre ösztönzi, emberi értékek mentén motiválja őket. A cég és alkalmazottai tiszteletben tartják az üzleti partnerek érdekeit, üzleti mérlegelési szempontjaik között a másik fél érdekei is szerepelnek.

Az ügyfelekkel, üzleti partnerekkel szembeni etikus üzleti magatartás azt jelenti, hogy a cég a működése során egyaránt betartja a tisztességes gazdasági verseny törvényi és íratlan szabályait. Termékei, szolgáltatásai megbízható minőségűek, s pontosan annak a várakozásnak felelnek meg, amelyet a vevő felé közvetít a cég. A termék, szolgáltatás nem károsít embert, állatot, természetet, emberi és társadalmi értékeket, nem sért emberi méltóságot. A tisztességes árkialakítás keretein belül a költségek között megtalálhatók a biztonságra, a szociális következmények, valamint a környezetszennyezés elkerülésére, az újrafelhasználásra fordított tételek.

Ugyancsak kritérium a díj odaítélésekor, hogy milyen a cég tulajdonosainak etikai magatartása tulajdonosi jogosítványaik gyakorlása közben . Az éves beszámolókban foglalkoznak-e külön annak értékelésével, hogy a cég tevékenysége milyen befolyással van a társadalomra, szűkebb és tágabb környezetére; a beruházási stratégiában és taktikában figyelembe veszik-e a társadalmi és környezetvédelmi szempontokat, s az ezekre pozitívan ható megoldásokat fogadják-e el, illetve érvényesítik. Fő szempont, hogy a cég üzleti stratégiájával kapcsolatos döntésekben nem kizárólag a minél nagyobb profit elérése a cél, hanem a környezeti, társadalmi és emberi érdekeket is figyelembe vevő, optimális haszon elérése.

Idén az Amerikai Kereskedelmi Kamara, a Joint Venture Szövetség, a Magyar Business Leaders Fórum, a Vállalkozók Országos Szövetsége, valamint a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara jelölése alapján 14 céget szólított fel pályázat benyújtására a Budapest Klub Alapítvány kuratóriuma. A tavalyi győztesek – a Compaq Computer Magyarország Kft., az Ericcson Magyarország Kft. és a Tiszai Vegyi Kombinát Rt. – képviselőiből, valamint a kuratórium magyar tagjaiból álló zsűri a hét pályázó közül választotta ki az idei három győztest: az Alcoa-Köfém Kft.-t, a Styl Ruhagyár Rt.-t és a Westel Mobil Távközlési Rt.-t.

Az Üzleti Etikai Díj ez évi nyerteseit Kapitány István , a Budapest Klub Alapítvány kuratóriumának tagja, a Shell Hungary Kft. – az est főszponzora – vezérigazgatója köszöntötte. A díjazott cégek képviselői – G. Németh György, a Westel kommunikációs ügyvezető igazgatója, Spitz Zoltán, a Styl gazdasági és kereskedelmi igazgatója, valamint Furulyás Ferenc, az Alcoa-Köfém vezérigazgató-helyettese – közvetlen szavakkal köszönték meg az elismerést.
Az ünnepség végén szót kérő Szili Márta, az idén 15 éves Joint Venture Szövetség főtitkára bejelentette: ők, felhasználva az ünnepi alkalmat, egy másik erényt, a hűséget szeretnék jutalmazni; s tízéves tagsága elismeréseként oklevelet adott át a szövetség nevében Söpkéz Sándornak, az Olof Palme Házat is fenntartó East-Euro Co. első emberének.

Az estélyen egy másik bejelentés is történt – kevésbé ünnepi, ám felemelő –, amely a résztvevőket aktív etikus magatartásra ösztökélte. László Ervin felhívást tett közzé: értesülvén a magyar egészségügy mély válságáról, meghirdetett egy jótékonysági akciót. Az ennek keretében összegyűlő adományokat életmentő eszközök vásárlására fordítanák a Heim Pál Gyermekkórház és az arra rászoruló gyermekbaleseti sebészetek számára. A Budapest Klub közhasznú alapítvány erre a célra elkülönített bankszámlájának száma: MKB 10300002-20392257-70073285.


Az Üzleti Etikai Díj ez évi győztesei


Alcoa-Köfém Kft. Székesfehérvár

A hatvan éve működő cég egyike azoknak a hazai iparvállalatoknak, amelyekre egész városok foglalkoztatása épült. Meghatározó eleme a térség közösségének. Elődje a Székesfehérvári Könnyűfémmű, amelynek az amerikai Alcoa – a világ legnagyobb és legjelentősebb aluminiumipari társasága – 1993-tól a többségi, majd később százszázalékos tulajdonosa lett, s eddig összesen 210 millió dollárt fektetett be a vállalatba.
A cég Európa egyik legnagyobb aluminium félkésztermék gyártója lett, folyamatos innováció jellemzi, minőségi termékeit Európa-szerte elismerik. Éves termelése 1993-tól napjainkig majdnem megnégyszereződött. Ez köszönhető: a gépek, berendezések folyamatos innovációjának, a gyártási folyamatok és az azokat támogató rendszerek fejlesztésének (EIS, ISO, APS), az emberi értékek figyelembevételének. A vállalat megtartotta, sőt jelentősen erősítette a környék felemelésében és fenntartásában betöltött szerepét.
Az anyacég egész világon érvényes működési szabályai, normatívái alkalmazásának eredményeképpen a vállalat a magyar gazdaságban modellértékű a munkabiztonság, az egészségre nem káros munkakörnyezet biztosítása, a környezetvédelem, a munkaerőképzés, valamint a munkaetika terén. 1992-től ISO 9001 minőségi és ISO 14001 környezetvédelmi tanúsítvány szerint működik. Bár kiemelten veszélyes üzem, az elmúlt öt év alatt 50 százalékkal csökkent a balesetek száma. A dolgozók nyelvi, vezetői, biztonságtechnikai, ipari, műszaki, pénzügyi, adminisztratív, számítástechnikai és iskolai képzésére 1993-tól 570,5 millió forintot költöttek. Saját sportcsarnoka, pályái vannak.
Az Alcoa Alapítványon keresztül a cég Magyarországon majdnem 2 millió dollárt adott a pályázóknak, 100 projektnek az oktatás, a kutatás, az egészségügy, valamint a szociális szféra és a kultúra területén. Ebből a pénzből jelentős hányad jut a helyi és a környező kórházaknak, egyetemeknek, főiskoláknak, kulturális intézményeknek. Komoly támogatásokat élveznek országos kutatási bázisok, egyetemek; sok öregek otthona, bölcsőde fenntartása is az Alcoának köszönhető.
A cég új értékeket helyez előtérbe: a megőrzést és fenntarthatóságot. Ezt szolgálja a fiatal vezetők képzése, erdeink védelme, nyilvános közéleti kutatások támogatása az üzlet és a környezet közötti kapcsolat megértésének szándékával, a nonprofit, a magánszektor és a helyi önkormányzatok közötti partneri kapcsolat erősítése. A gyerekeknek és a családoknak olyan tudást és lehetőségeket kíván biztosítani, hogy otthon, közösségeikben és munkahelyeiken is fenntartható legyen biztonságuk és egészségük. Tevékenységének elismerését mutatja az Év Mecénása Díj (Civil Szervezetek kitüntetése); az Üzleti Élet a Környezetért (Magyar Business Leaders Fórum), valamint a Családbarát Munkahely pályázat.
A cég kiemelkedő eredményeket mutat fel a hulladékhasznosításban, a levegőszennyezés minimalizálásában, az energiafelhasználás hatékonyságának emelésében, a szennyvíz-kibocsátás környezetre ártalmatlan megoldásában. Az elmúlt években 14 környezetvédelmi projektre összesen 3,3 milliárd forintot költött.

Styl Ruhagyár Rt.
A Styl Ruházati Vállalat jogutódaként az átalakulási törvény szerint 1989-ben megalakult, akkor tisztán hazai tulajdonú cég alaptőkéje 481 millió forint volt, ma 1,77 milliárd, s túlnyomó többségében külföldi tulajdonban van. Tulajdonosai főként szakmai befektetők (kilencen birtokolnak majd 70 százalékot), gyakorlatilag termeltető partnerek. Az elsősorban külpiacokra termelő Styl a hazai ruházati ipar meghatározó szereplője.
A 80-as évek egyik sikertörténete volt a szombathelyi gyár és menedzsmentje. Hatalmas érdem, hogy a gyár még mindig termel, a foglalkoztatásban betöltött szerepe a térségben ugyanakkora, mint állami vállalati korában. A helyi menedzsment nagy erőfeszítéseket tett a túlélés érdekében. A közel-keleti fizetőképes kereslet visszaesése és a rubelexport támogatásának megszűnése a céget arra ösztökélte, hogy fokozatosan kivonuljon e piacokról.
Értékesítésének középpontjába a nyugat-európai és amerikai piacok kerültek, kiegészítve belföldi eladásokkal. A vállalat három termelőüzemében több mint 1700 dolgozóval márkatermékeket gyárt. Az exporttermelés nagyrészt bármunkaszerződések keretében történik. Csúcsminőségű termékei e konstrukcióban: Baumler (legfőbb tulajdonos), Escada, Laurel, Cerruti stb. márkanév alatt kerülnek a piacra. A cég forgalma 4 milliárd forint körüli.
Közép-Európa egyik legfejlettebb, legmodernebb szabászatán automata gépek dolgoznak, a cégnél korszerű, technológiai kommunikációval rendelkező gyártáselőkészítési rendszert alkalmaznak. A cég dolgozói REFA szerinti munkahelykialakítással, az ergonómiai szempontok maximális figyelembevételével dolgoznak. A termékek minősége megfele a DIN EN ISO 9001 minőségbiztosítási rendszer igényeinek. Bevezetés előtt van az integrált vállalatirányítási rendszer.
A cég szívügye a rászorultak, gyermekek és idősek segítése, Szombathely és környéke intézményeinek felkarolása. Kezdetektől fogva támogatja a Savaria Karnevált, a Magyar Vöröskeresztet és az SOS Gyermekfalut.



Westel Mobil Távközlési Részvénytársaság
A hétéves, közel 1500 embernek munkát adó nagyvállalat a hazai GSM mobil távközlési piac vezetője. A meghatározóan külföldi tulajdonban lévő cég piacvezető pozícióját az egyre nagyobb verseny ellenére évről évre megtartja, sőt növeli. 2000-ben mintegy 90 százalé kkal növelte előfizetői számát, amely ma megközelíti az 1,6 milliót; ez a hazai mobil távközlési piac 53,3 százalékt jelenti. Éves adózott nyeresége 35,5 milliárd, beruházásainak értéke 39 milliárd forint.
A cég a mobiltechnika és mobil távközlési technológia bevezetésének, minden ember számára hozzáférhetővé tételének élenjárója hazánkban. Jelentős szerepe volt a hazai távközlési kultúra megváltoztatásában. Átfogó, teljes körű, ISO 9001 tanúsított minőségbiztosítási rendszert működtet. Munkatársai minőségszemléletét tervszerűen formálja. A múlt év előfizetői számának majdnem megduplázását magasfokúan integrált alkalmazói rendszerben, teljesítményromlás nélkül menedzselte. Felelős és elkötelezett a környezeti teljesítmények folyamatos fejlesztése iránt. Környezettudatos működését felelős polgárként kívánja megvalósítani. Fenntartja és fejleszti az ISO 14001 környezetvédelmi szabványt.
Munkáját számos díjjal is elismerék: Európai Marshall-díj (példaértékű vállalkozás Közép- és Kelet-Európában); Nemzeti Minőségi Díj; Európai Minőségi Díj.



Új, az emberi értékeket és kapcsolatokat hangsúlyozottan előtérbe helyezi, ügyfelei életét gazdagabbá, tartalmasabbá kívánja tenni. Az előfizetők elégedettségével kiemelten foglalkozik.
A céget hazai menedzsment vezeti – a vállalat vezetői neves szakemberek, számos hazai és nemzetközi szervezetben töltenek be vezető szerepet, a kezdetektől az élen lévő Sugár Andrást a legelismertebb hazai menedzserek között tartják számon –, szakemberképzése, szakemberépítése kiváló.
A Westel életében kiemelkedő szerep jut a támogatásoknak. Szponzorpolitikájának alapgondolata: a minőség támogatása. Támogatási területek: sport (elsősorban az olimpia, olimpiai sportágak, versenyzők, de számos fővárosi és vidéki sportegyesület), zene (komoly- és könnyűzene, 251 rendezvény), színházi és kulturális események, könyvkiadás, rendezvények, a tudományos és műszaki élet, oktatás, országos kihatású társadalmi és közéleti események, elesettek (Máltai Szeretetszolgálaton, UNICEF-en, Kézenfogva Alapítványon, Nemzeti Gyermekmentő Szolgálaton keresztül).

Esti talk-show
Az Etikai díj átadását az egész napos konferenciát (összefoglalóinkat lásd e-piac rovatunkban!) lezáró talk-show követte. A résztvevők megyegyeztek abban, hogy az e-kereskedelem lassan, de biztosan hódít, ám nem veszélyezteti a hagyományos kereskedelmet. Sőt, leginkább a kettő párhuzamosan él meg egymás mellett.
Demcsák Mária vendégei voltak: Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára, Dessewffy Anna a MEH IKB főcsoportfőnőke, Kardos Zsolt, a Marketline Rt. vezérigazgatója és Mezriczky László, a Compaq Computer Magyarország Kft. marketingigazgatója.

Véleményvezér

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.
Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján

Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján 

Szépen gazdagodnak a NER vitézek.
Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek

Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek 

A lengyelek hírét sem hallották az ukrán maffiának.
Lábon lőtte magát Rogán kommunikációs stábja

Lábon lőtte magát Rogán kommunikációs stábja 

Okosabbak maradtak volna, ha csendben maradnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo