Az Üzleti Etikai Díj elnyerésének – a jelölésnek és a díjazottak kiválasztásának – szigorú szempontjai vannak, amelyek a díjat alapító Budapest Klub eszmeiségét tükrözik. Az 1993-ban, László Ervin professzor által alapított szervezet arra szólít fel, hogy fejlesszük ki azt a tudatosságot – azt a jövőképet és etikát, azokat a gondolkodási, érzékelési és cselekvési módozatokat –, amely nélkül nem élhetünk bölcsen és felelősen a harmadik évezred globálisan összekapcsolt, ám egyénileg, társadalmilag és kulturálisan sokszínű világában. Ahogyan azt László Ervin az ünnepi díjátadó esten – amelynek ezúttal is az Olof Palme Ház adott otthont – megfogalmazta: jól dolgozni és jót tenni jól megfér egymással, sőt, a harmadik évezredben a hosszú távú siker záloga is ez lehet.
Az Üzleti Etikai Díj elnyeréséhez egy cégnek több szempontból is meg kell felelnie az etikus magatartás kritériumainak: mind alkalmazottaival, mind ügyfeleivel, üzleti partnereivel szemben etikusnak kell lennie, s a tulajdonosoknak így kell eljárniuk tulajdonosi jogaik gyakorlása során.
Az alkalmazottakkal kapcsolatos etikus magatartás többek között azt jelenti, hogy a vállalat kellemes, biztonságos, emberi munkahelyi környezetet és munkafeltételeket teremt dolgozói számára, nem él vissza kiszolgáltatottságukkal, érdekképviseleteik véleményét figyelembe veszi és tiszteletben tartja. A munkavállalókat is etikus gondolkodásmódra, a másik ember, a vállalat és a környezet iránt figyelemre ösztönzi, emberi értékek mentén motiválja őket. A cég és alkalmazottai tiszteletben tartják az üzleti partnerek érdekeit, üzleti mérlegelési szempontjaik között a másik fél érdekei is szerepelnek.
Az ügyfelekkel, üzleti partnerekkel szembeni etikus üzleti magatartás azt jelenti, hogy a cég a működése során egyaránt betartja a tisztességes gazdasági verseny törvényi és íratlan szabályait. Termékei, szolgáltatásai megbízható minőségűek, s pontosan annak a várakozásnak felelnek meg, amelyet a vevő felé közvetít a cég. A termék, szolgáltatás nem károsít embert, állatot, természetet, emberi és társadalmi értékeket, nem sért emberi méltóságot. A tisztességes árkialakítás keretein belül a költségek között megtalálhatók a biztonságra, a szociális következmények, valamint a környezetszennyezés elkerülésére, az újrafelhasználásra fordított tételek.
Ugyancsak kritérium a díj odaítélésekor, hogy milyen a cég tulajdonosainak etikai magatartása tulajdonosi jogosítványaik gyakorlása közben . Az éves beszámolókban foglalkoznak-e külön annak értékelésével, hogy a cég tevékenysége milyen befolyással van a társadalomra, szűkebb és tágabb környezetére; a beruházási stratégiában és taktikában figyelembe veszik-e a társadalmi és környezetvédelmi szempontokat, s az ezekre pozitívan ható megoldásokat fogadják-e el, illetve érvényesítik. Fő szempont, hogy a cég üzleti stratégiájával kapcsolatos döntésekben nem kizárólag a minél nagyobb profit elérése a cél, hanem a környezeti, társadalmi és emberi érdekeket is figyelembe vevő, optimális haszon elérése.
Idén az Amerikai Kereskedelmi Kamara, a Joint Venture Szövetség, a Magyar Business Leaders Fórum, a Vállalkozók Országos Szövetsége, valamint a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara jelölése alapján 14 céget szólított fel pályázat benyújtására a Budapest Klub Alapítvány kuratóriuma. A tavalyi győztesek – a Compaq Computer Magyarország Kft., az Ericcson Magyarország Kft. és a Tiszai Vegyi Kombinát Rt. – képviselőiből, valamint a kuratórium magyar tagjaiból álló zsűri a hét pályázó közül választotta ki az idei három győztest: az Alcoa-Köfém Kft.-t, a Styl Ruhagyár Rt.-t és a Westel Mobil Távközlési Rt.-t.
Az Üzleti Etikai Díj ez évi nyerteseit Kapitány István , a Budapest Klub Alapítvány kuratóriumának tagja, a Shell Hungary Kft. – az est főszponzora – vezérigazgatója köszöntötte. A díjazott cégek képviselői – G. Németh György, a Westel kommunikációs ügyvezető igazgatója, Spitz Zoltán, a Styl gazdasági és kereskedelmi igazgatója, valamint Furulyás Ferenc, az Alcoa-Köfém vezérigazgató-helyettese – közvetlen szavakkal köszönték meg az elismerést.
Az ünnepség végén szót kérő Szili Márta, az idén 15 éves Joint Venture Szövetség főtitkára bejelentette: ők, felhasználva az ünnepi alkalmat, egy másik erényt, a hűséget szeretnék jutalmazni; s tízéves tagsága elismeréseként oklevelet adott át a szövetség nevében Söpkéz Sándornak, az Olof Palme Házat is fenntartó East-Euro Co. első emberének.
Az estélyen egy másik bejelentés is történt – kevésbé ünnepi, ám felemelő –, amely a résztvevőket aktív etikus magatartásra ösztökélte. László Ervin felhívást tett közzé: értesülvén a magyar egészségügy mély válságáról, meghirdetett egy jótékonysági akciót. Az ennek keretében összegyűlő adományokat életmentő eszközök vásárlására fordítanák a Heim Pál Gyermekkórház és az arra rászoruló gyermekbaleseti sebészetek számára. A Budapest Klub közhasznú alapítvány erre a célra elkülönített bankszámlájának száma: MKB 10300002-20392257-70073285.
Az Üzleti Etikai Díj ez évi győztesei
Alcoa-Köfém Kft. Székesfehérvár
A hatvan éve működő cég egyike azoknak a hazai iparvállalatoknak, amelyekre egész városok foglalkoztatása épült. Meghatározó eleme a térség közösségének. Elődje a Székesfehérvári Könnyűfémmű, amelynek az amerikai Alcoa – a világ legnagyobb és legjelentősebb aluminiumipari társasága – 1993-tól a többségi, majd később százszázalékos tulajdonosa lett, s eddig összesen 210 millió dollárt fektetett be a vállalatba.
A cég Európa egyik legnagyobb aluminium félkésztermék gyártója lett, folyamatos innováció jellemzi, minőségi termékeit Európa-szerte elismerik. Éves termelése 1993-tól napjainkig majdnem megnégyszereződött. Ez köszönhető: a gépek, berendezések folyamatos innovációjának, a gyártási folyamatok és az azokat támogató rendszerek fejlesztésének (EIS, ISO, APS), az emberi értékek figyelembevételének. A vállalat megtartotta, sőt jelentősen erősítette a környék felemelésében és fenntartásában betöltött szerepét.
Az anyacég egész világon érvényes működési szabályai, normatívái alkalmazásának eredményeképpen a vállalat a magyar gazdaságban modellértékű a munkabiztonság, az egészségre nem káros munkakörnyezet biztosítása, a környezetvédelem, a munkaerőképzés, valamint a munkaetika terén. 1992-től ISO 9001 minőségi és ISO 14001 környezetvédelmi tanúsítvány szerint működik. Bár kiemelten veszélyes üzem, az elmúlt öt év alatt 50 százalékkal csökkent a balesetek száma. A dolgozók nyelvi, vezetői, biztonságtechnikai, ipari, műszaki, pénzügyi, adminisztratív, számítástechnikai és iskolai képzésére 1993-tól 570,5 millió forintot költöttek. Saját sportcsarnoka, pályái vannak.
Az Alcoa Alapítványon keresztül a cég Magyarországon majdnem 2 millió dollárt adott a pályázóknak, 100 projektnek az oktatás, a kutatás, az egészségügy, valamint a szociális szféra és a kultúra területén. Ebből a pénzből jelentős hányad jut a helyi és a környező kórházaknak, egyetemeknek, főiskoláknak, kulturális intézményeknek. Komoly támogatásokat élveznek országos kutatási bázisok, egyetemek; sok öregek otthona, bölcsőde fenntartása is az Alcoának köszönhető.
A cég új értékeket helyez előtérbe: a megőrzést és fenntarthatóságot. Ezt szolgálja a fiatal vezetők képzése, erdeink védelme, nyilvános közéleti kutatások támogatása az üzlet és a környezet közötti kapcsolat megértésének szándékával, a nonprofit, a magánszektor és a helyi önkormányzatok közötti partneri kapcsolat erősítése. A gyerekeknek és a családoknak olyan tudást és lehetőségeket kíván biztosítani, hogy otthon, közösségeikben és munkahelyeiken is fenntartható legyen biztonságuk és egészségük. Tevékenységének elismerését mutatja az Év Mecénása Díj (Civil Szervezetek kitüntetése); az Üzleti Élet a Környezetért (Magyar Business Leaders Fórum), valamint a Családbarát Munkahely pályázat.
A cég kiemelkedő eredményeket mutat fel a hulladékhasznosításban, a levegőszennyezés minimalizálásában, az energiafelhasználás hatékonyságának emelésében, a szennyvíz-kibocsátás környezetre ártalmatlan megoldásában. Az elmúlt években 14 környezetvédelmi projektre összesen 3,3 milliárd forintot költött.
Styl Ruhagyár Rt.
A Styl Ruházati Vállalat jogutódaként az átalakulási törvény szerint 1989-ben megalakult, akkor tisztán hazai tulajdonú cég alaptőkéje 481 millió forint volt, ma 1,77 milliárd, s túlnyomó többségében külföldi tulajdonban van. Tulajdonosai főként szakmai befektetők (kilencen birtokolnak majd 70 százalékot), gyakorlatilag termeltető partnerek. Az elsősorban külpiacokra termelő Styl a hazai ruházati ipar meghatározó szereplője.
A 80-as évek egyik sikertörténete volt a szombathelyi gyár és menedzsmentje. Hatalmas érdem, hogy a gyár még mindig termel, a foglalkoztatásban betöltött szerepe a térségben ugyanakkora, mint állami vállalati korában. A helyi menedzsment nagy erőfeszítéseket tett a túlélés érdekében. A közel-keleti fizetőképes kereslet visszaesése és a rubelexport támogatásának megszűnése a céget arra ösztökélte, hogy fokozatosan kivonuljon e piacokról.
Értékesítésének középpontjába a nyugat-európai és amerikai piacok kerültek, kiegészítve belföldi eladásokkal. A vállalat három termelőüzemében több mint 1700 dolgozóval márkatermékeket gyárt. Az exporttermelés nagyrészt bármunkaszerződések keretében történik. Csúcsminőségű termékei e konstrukcióban: Baumler (legfőbb tulajdonos), Escada, Laurel, Cerruti stb. márkanév alatt kerülnek a piacra. A cég forgalma 4 milliárd forint körüli.
Közép-Európa egyik legfejlettebb, legmodernebb szabászatán automata gépek dolgoznak, a cégnél korszerű, technológiai kommunikációval rendelkező gyártáselőkészítési rendszert alkalmaznak. A cég dolgozói REFA szerinti munkahelykialakítással, az ergonómiai szempontok maximális figyelembevételével dolgoznak. A termékek minősége megfele a DIN EN ISO 9001 minőségbiztosítási rendszer igényeinek. Bevezetés előtt van az integrált vállalatirányítási rendszer.
A cég szívügye a rászorultak, gyermekek és idősek segítése, Szombathely és környéke intézményeinek felkarolása. Kezdetektől fogva támogatja a Savaria Karnevált, a Magyar Vöröskeresztet és az SOS Gyermekfalut.
Westel Mobil Távközlési Részvénytársaság
A hétéves, közel 1500 embernek munkát adó nagyvállalat a hazai GSM mobil távközlési piac vezetője. A meghatározóan külföldi tulajdonban lévő cég piacvezető pozícióját az egyre nagyobb verseny ellenére évről évre megtartja, sőt növeli. 2000-ben mintegy 90 százalé kkal növelte előfizetői számát, amely ma megközelíti az 1,6 milliót; ez a hazai mobil távközlési piac 53,3 százalékt jelenti. Éves adózott nyeresége 35,5 milliárd, beruházásainak értéke 39 milliárd forint.
A cég a mobiltechnika és mobil távközlési technológia bevezetésének, minden ember számára hozzáférhetővé tételének élenjárója hazánkban. Jelentős szerepe volt a hazai távközlési kultúra megváltoztatásában. Átfogó, teljes körű, ISO 9001 tanúsított minőségbiztosítási rendszert működtet. Munkatársai minőségszemléletét tervszerűen formálja. A múlt év előfizetői számának majdnem megduplázását magasfokúan integrált alkalmazói rendszerben, teljesítményromlás nélkül menedzselte. Felelős és elkötelezett a környezeti teljesítmények folyamatos fejlesztése iránt. Környezettudatos működését felelős polgárként kívánja megvalósítani. Fenntartja és fejleszti az ISO 14001 környezetvédelmi szabványt.
Munkáját számos díjjal is elismerék: Európai Marshall-díj (példaértékű vállalkozás Közép- és Kelet-Európában); Nemzeti Minőségi Díj; Európai Minőségi Díj.
Új, az emberi értékeket és kapcsolatokat hangsúlyozottan előtérbe helyezi, ügyfelei életét gazdagabbá, tartalmasabbá kívánja tenni. Az előfizetők elégedettségével kiemelten foglalkozik.
A céget hazai menedzsment vezeti – a vállalat vezetői neves szakemberek, számos hazai és nemzetközi szervezetben töltenek be vezető szerepet, a kezdetektől az élen lévő Sugár Andrást a legelismertebb hazai menedzserek között tartják számon –, szakemberképzése, szakemberépítése kiváló.
A Westel életében kiemelkedő szerep jut a támogatásoknak. Szponzorpolitikájának alapgondolata: a minőség támogatása. Támogatási területek: sport (elsősorban az olimpia, olimpiai sportágak, versenyzők, de számos fővárosi és vidéki sportegyesület), zene (komoly- és könnyűzene, 251 rendezvény), színházi és kulturális események, könyvkiadás, rendezvények, a tudományos és műszaki élet, oktatás, országos kihatású társadalmi és közéleti események, elesettek (Máltai Szeretetszolgálaton, UNICEF-en, Kézenfogva Alapítványon, Nemzeti Gyermekmentő Szolgálaton keresztül).
Esti talk-show
Az Etikai díj átadását az egész napos konferenciát (összefoglalóinkat lásd e-piac rovatunkban!) lezáró talk-show követte. A résztvevők megyegyeztek abban, hogy az e-kereskedelem lassan, de biztosan hódít, ám nem veszélyezteti a hagyományos kereskedelmet. Sőt, leginkább a kettő párhuzamosan él meg egymás mellett.
Demcsák Mária vendégei voltak: Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára, Dessewffy Anna a MEH IKB főcsoportfőnőke, Kardos Zsolt, a Marketline Rt. vezérigazgatója és Mezriczky László, a Compaq Computer Magyarország Kft. marketingigazgatója.