Túl a mélyponton: optimisták lettek a cégek

Januárban minimálisan mértékben, de harmadik hónapja emelkedett a GKI konjunktúraindexe. A GKI Gazdaságkutató által végzett felmérés szerint a fogyasztói bizalmi index javulása e negyedév alatt összesen is hibahatáron belüli, s szintje továbbra is a Covid-járvány kirobbanásakor tapasztalt pánikra jellemző alatt maradt. Az üzleti bizalmi index emelkedése ennél kissé érzékelhetőbb, szintje nagyjából a két évvel ezelőttinek felel meg. A cégek és az emberek is a decemberinél sokkal optimistábban látták a magyar nemzetgazdaság perspektíváját. Inflációs várakozásuk csökkent, a foglalkoztatási helyzet megítélése viszont rosszabb lett. 

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Januárban az üzleti szférán belül az ipar kivételével minden ágazat kisebb-nagyobb mértékben optimistább lett. Az iparban a rendelésállomány és a készletszint megítélése romlott, az elmúlt időszaki termelésről és a termelési kilátásokról alkotott vélemény javult.  Kedvezőbbnek látták a cégek exportrendeléseiket is.

Ez már a harmadik hónap volt, hogy javult a mutató (Fotó: Depositphotos)
Ez már a harmadik hónap volt, hogy javult a mutató (Fotó: Depositphotos)

Az építőipari bizalmi index januárban 4 ponttal emelkedett, s ezzel négyhavi csúcsára került. A magas- és mélyépítők kilátásai egyaránt javultak. Az előző háromhavi termeléssel kapcsolatos elégedettség nem változott, a rendelésállományok értékelése érezhetően javult. Januárban a kereskedelmi bizalmi index is négyhavi csúcsára jutott.

Leginkább az eladási pozíció megítélése lett kedvezőbb, de a rendelések várható alakulását, s kissé a készletszínvonalat is jobbnak látták a válaszolók. A szolgáltatói bizalmi index januárban lényegében stagnált. Az általános üzletmenet megítélése nem változott, a forgalmi várakozások erősödtek, az előző havi fogalom és létszám megítélése romlott.

Januárban a foglalkoztatási hajlandóság összességében – ezen belül az iparban és a szolgáltató szektorban – csökkent, a kereskedelemben és az építőiparban kissé erősödött. Így továbbra is valamivel több a létszám csökkentését, mint bővítését tervező cég.

A termelés bővítését akadályozó tényezők közül az iparban ismét a munkaerőhiány van az első helyen, ez az építőiparban csak a második, a szolgáltató szektorban pedig a harmadik legfontosabb ok. A lakosság munkanélküliségtől való félelme némileg erősödött.

Az üzleti szféra áremelési törekvése januárban jelentősen lefékeződött, már csak a kereskedelemben készül a cégek nagyobb fele áremelésre. Kissé enyhült a fogyasztók inflációs várakozása. A magyar gazdaság jövőbeli helyzetének megítélése januárban sokkal optimistább lett az előző hónapokban tapasztaltnál; különösen a cégek, de a lakosság körében is.

A GKI fogyasztói bizalmi index a május-októberi jelentős romlást követően az elmúlt negyedévben alig változott, januárban lényegében stagnált. A lakosság a saját várható pénzügyi helyzetét az előző hónaphoz képest enyhén rosszabbnak érezte, jövőbeli megtakarítási képességének megítélése viszont nem változott. Az emberek a nagy értékű tartós fogyasztási cikkek jelenlegi vásárlási lehetőségét romlónak, míg a következő egy évre vonatkozót javulónak érzékelték.

A GKI konjunktúraindex és összetevői, 2019-2023

Év

Hónap

Üzleti bizalmi index

Fogyasztói bizalmi index

GKI konjunktúraindex

2019.

I.

13,4

-5,9

8,4

II.

12,2

-1,7

8,6

III.

12,3

-2,2

8,6

IV.

5,8

-3,0

3,5

V.

8,3

-4,7

4,9

VI.

5,0

-2,7

3,0

VII.

4,6

-5,5

1,9

VIII.

6,1

2,1

5,0

IX.

0,3

4,7

1,5

X.

3,0

-2,4

1,6

XI.

9,1

-2,1

6,1

XII.

3,9

0,4

3,0

2020.

I.

1,5

-7,4

-0,8

II.

1,2

-6,2

-0,7

III.

-0,8

-8,3

-2,7

IV.

-33,5

-47,6

-37,2

V.

-27,8

-38,5

-30,6

VI.

-16,2

-36,2

-21,4

VII.

-13,4

-30,1

-17,7

VIII.

-14,7

-26,7

-17,9

IX.

-13,9

-26,6

-17,2

X.

-10,5

-31,8

-16,0

XI.

-16,6

-29,5

-20,0

XII.

-7,4

-34,5

-14,5

2021.

I.

-5,6

-27,8

-11,4

II.

-7,7

-31,4

-13,9

III.

-7,3

-27,3

-12,5

IV.

-5,4

-29,5

-11,7

V.

0,7

-21,3

-5,0

VI.

2,4

-8,7

-0,5

VII.

6,1

-15,3

0,5

VIII.

5,9

-15,3

0,4

IX.

5,3

-21,0

-1,6

X.

9,5

-10,2

4,4

XI.

10,0

-20,1

2,2

XII.

5,9

-17,2

-0,1

2022.

I.

6,9

-16,0

0,9

II.

4,8

-11,5

0,6

III.

1,1

-28,6

-6,6

IV.

1,3

-29,7

-6,8

V.

0,9

-36,9

-8,9

VI.

0,4

-44,2

-11,2

VII.

0,6

-46,5

-11,7

VIII.

-4,5

-53,2

-17,2

IX.

-3,9

-54,4

-17,0

X.

-11,1

-57,3

-23,1

XI.

-11,4

-55,7

-22,9

XII.

-8,2

-56,7

-20,8

2023.

I.

-7,8

-56,6

-20,5

 

 

 

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo