Emellett a kelet-ázsiai (pl. Hongkong, Szingapúr) és az amerikai piacok is jelentős visszaesést tapasztaltak (Hongkongban –12 százalék, Szingapúrban akár –25 százalék). Ezek a piacok együtt az összes exportcsökkenés mintegy 90 százalékát tették ki.
Fogyasztói szokások átalakulása
A változó fogyasztói attitűdök és a fogyasztás ritkuló jellege egyre inkább a rendszeres, hétköznapi fogyasztás helyett kizárólag az ünnepi alkalmakra koncentrálódik – ez különösen igaz a champagne esetében. Emellett a fogyasztók egyre érzékenyebbek az árakra és az ár/érték arányra, így a hagyományos, magas árkategóriájú champagne piaci részesedése csökkenhet.
Verseny és alternatívák megjelenése
Az elmúlt évtizedben növekedett az alternatív, megfizethetőbb pezsgők piacának szerepe (például az olasz Prosecco, a spanyol Cava). Ezek az alternatívák bizonyos fogyasztói szegmensekben elterelik a figyelmet a klasszikus francia champagne-ról. A verseny erősödése miatt a champagne gyártók kényszerültek árcsökkentésre, ami hosszú távon a márka imázsára is hatással lehet.
Gazdasági és geopolitikai tényezők
A globális gazdasági ingadozások és a geopolitikai feszültségek – különösen az egyes kulcsfontosságú exportpiacokon – szintén hozzájárultak a fogyasztás visszaeséséhez. A kormányzati intézkedések és a védelmi politikák, melyek néha a piac szabályozását célozzák, szintén okozhatnak átmeneti, de jelentős hatásokat az export infrastruktúrában.
Az időjárás és az export nehézségek is sújtják a piacot
A globális felmelegedés és a szélsőséges időjárási viszonyok szintén nagy kihívások elé állítják az európai borászatokat. Burgundiában például az elmúlt évben az időjárási problémák miatt a termés 80%-a elveszett. A termelők már így is nehéz helyzetben voltak, és ha az amerikai export is ellehetetlenül, az az európai prémium borpiac számára végzetes lehet.
„A piac amúgy sem erős, és Trump döntése tovább ronthatja a helyzetet. Ha a vámokat valóban bevezetik, az európai bortermelés borzasztóan nehéz helyzettel találja szembe magát” – tette hozzá Andrejszki.