Más borvidékeken viszont a helyzet eltérő. Olyan régiókban – például egyes olasz, spanyol vagy francia területeken (mint a Bordeaux vagy a Languedoc) – a piac és a modernizáció hatására gyakran előfordul, hogy a gazdasági és agronómiai kihívások (például a túltermelés elleni intézkedések, az ökológiai átszerveződések vagy a klímaváltozás adaptációs stratégiái) nem csak a hozamokra, hanem időnként a szőlőültetvények területére is hatással vannak. Ilyen esetekben 5–10 százalékos (vagy annál is magasabb) területcsökkentés történik és a termelők tudatosan átalakítják ültetvényeiket a fenntarthatóbb, minőségre fókuszáló struktúrák kialakítása érdekében.
A piaci visszaesés mögött több tényező áll. Egyrészt a fogyasztói szokások változnak: egyre többen választanak olcsóbb alternatívákat, például proseccót vagy más habzóborokat. Másrészt a gazdasági helyzet is szerepet játszik, hiszen a fogyasztók spórolni próbálnak, és az alkoholfogyasztás is átalakul.
„A vörösbor fogyasztása visszaesett, mert az emberek most másra költenek. Két pohár vodka vagy három gin éppolyan hatást ér el, mint egy teljes üveg bor, de sokkal olcsóbb” – mondta Andrejszki. „A borfogyasztás kulturális kérdés is, és úgy látom, hogy az embereknek egyre kevesebb az igénye a kultúrára.”
Okok, amelyek a fogyasztás visszaeséséhez hozzájárultak
Nemzetközi piacok változásai
A francia alkoholipari termékekre vonatkozó export egyik legnagyobb veszteségét a Kínába irányuló kereslet drasztikus csökkenése okozta. Kína importja akár 20 százalékkal esett vissza.