„Trump az európai prémium borok piacát is fel fogja forgatni, erre számítok” – mondta Andrejszki. „Vannak olyan kisebb champagne-házak, amelyek a tavalyihoz képest már most alacsonyabb áron kínálják palackjaikat. Ennek oka egyelőre még nem az új amerikai vámpolitika, de a trendet mindenképpen erősíteni fogja az új amerikai elnök stílusa és célja.”
Fotó: Depositphotos
Az amerikai piac meghatározó szereplője az európai borászatoknak. Az Egyesült Államok jelentős mennyiségben vásárol prémium kategóriás borokat és pezsgőket, a fogyasztók pedig hajlandóak 40-50 dollárt is kiadni egy palack champagne-ért. Ha azonban az amerikai adminisztráció valóban bevezeti a bejelentett 20 százalékos extra vámot az európai borokra és pezsgőkre, az drasztikus visszaesést idézhet elő az exportban.
„Trump célja leegyszerűsítve az, hogy Európa vásároljon ugyanannyit az Egyesült Államoktól, mint amennyit az Egyesült Államok vásárol Európától” – folytatta Andrejszki. „Az amerikaiak jelentős fogyasztói az Európában előállított élelmiszernek és alkoholnak. Szeretik a jót, és az ott élő 340 millió ember a világ egyik legerősebb vásárlóerejével bír. Számukra nem egy nagy tétel kiadni 40-50 dollárt egy üveg champagne-ért, ők nem a 3 dolláros prosecco-t vagy az árban az európai champagne árral vetekedő amerikai champagne utánzatokat akarják inni. Amerika Európa borászati termékeinek az egyik legnagyobb vásárlója, sőt, megkockáztatom, hogy a legnagyobb vásárlója. Most erős volt a dollár, az európai borászatok nyugodtan emelhették az euróban megadott árakat, mert az amerikaiak úgy érezték, hogy nem vásárolnak drágábban. Miközben egy amerikai vásárló ugyanannyit fizetett dollárban, az európai termelő még több eurót kapott érte. Ha az amerikai borfogyasztókat elzárják az európai termékektől, hiába reménykednek benne a termelők, hogy Kína és India piaca pótolhatná Amerikát, ez nem tud megtörténni, mert az ott élő embereknek más az alkohollebontási képességük, emiatt egyszerűen nem tudnak olyan mennyiséget vásárolni, mint az amerikaiak. A kérdés az, hogy az európai borászatok túl tudják-e élni ezt a változást.”