Tizedik helyre került Európában a magyar gasztronómia

A nemzetközi kapcsolatokban nagy jelentősége van a kedvező, vagyis vonzó tényezőknek, ami az ország puha hatalmát (soft power) jelenti. E tényezők szemben az ún. kemény hatalommal nem a fizikai kényszeren (katonai hatalom) vagy a gazdasági erőn, illetve nyomásgyakorláson alapulnak. A puha hatalom magába foglalja többek között a gasztronómia számos aspektusát, mint például a nemzeti konyhaművészetet, a hagyományokat, vagy az étkezési kultúrát is.

A nemzeti konyha megjelenhet legkülönbözőbb szinteken. Így jelen van a magas szintű diplomáciai találkozókon, például az állami vezetők ünnepélyes vacsoráján. Ugyanakkor része a közdiplomáciának is, vagyis a különböző országokból származó emberek közötti közvetlen párbeszédnek. Ez utóbbinak gyakorlati példája az idegenforgalom, amely elősegíti a kultúrák találkozását, akár egy szomszédos országba tett túra alkalmával is, vagy olyan hazai étterem felkeresése során, amely külföldi ételeket kínál.

A legnépszerűbb nemzeti konyhák a világban

A Statista 2024-es felmérése alapján a kínai és az olasz konyha számos országban rendre a három kedvenc nemzeti konyha között szerepel. A kutatás szerint a kínai ételek a második legnépszerűbbek a saját nemzeti konyhát követően Indiában, Mexikóban és az Egyesült Királyságban: a válaszadók 34-42 százaléka fogyasztja a kínai ételeket. E konyhaművészet a harmadik legnépszerűbbek Franciaországban, Németországban és az Egyesült Államokban, ahol a kutatásban résztvevők 23-35 százaléka kedveli. Az olasz konyha különösen népszerű világszerte, de elsődlegesen az európai országokban. Németországban és Franciaországban, ahol a második helyen áll, a válaszadók 47, illetve 40 százaléka fogyasztja rendszeresen. Emellett a harmadik helyen szerepel az Egyesült Királyságban, Mexikóban és Indiában is. Összehasonlításképpen, a francia konyha kevésbé népszerű a vizsgált országokban. Kínában érte el a legmagasabb pontszámot, ahol a válaszadók mindössze 14 százaléka említette a három legtöbbször fogyasztott típus között. Eközben Kínában az olasz konyha csak a hatodik legkedveltebb volt, 17 százalékos aránnyal.

Véleményvezér

Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo