„Fontos megjegyezni, hogy a vállalkozások számában kifejezett arány még nem tükrözi a vállalkozók számát, mivel egy vállalkozás több tulajdonossal is rendelkezhet, és egy személy akár több vállalkozást is birtokolhat. A társas vállalkozások körében a cégek tulajdonosainak száma közelíti a 630 ezer főt, ami a lakosság 7 százalékát teszi ki.” – mondta Alföldi Csaba, az Opten céginformációs szakértője.
Magyarországon az egyszemélyes vállalkozások a legelterjedtebbek, az egyéni vállalkozók és az adószámmal rendelkező magánszemélyek alkotják a vállalkozások mintegy kétharmadát. Az egyszemélyes vállalkozások népszerűsége mögött számos tényező áll, például a kényszervállalkozások, melyek gyakran az adóterhek csökkentése vagy az új munkamodellre való alkalmazkodás miatt jönnek létre. A 21. századi munkaerő-értékesítés az internet és a home office térnyerésével összefüggésben egyre inkább felértékelődik, ahol a szabadság és rugalmasság iránti igény is megjelenik.
A legnagyobb hozzáadott értéket adó társas és egyéni vállalkozások vállalkozóinak nemek szerinti eloszlása a férfiak felé hajlik ugyan, azonban a nők is jelentősen kiveszik a részüket abból, a társas vállalkozások tulajdonosai és az egyéni vállalkozók esetében a nemek aránya 59-41 a férfiak javára mindkét körben.
A társas vállalkozói körben a generációváltás lényegében folyamatosan zajlik, évről évre egyenletes tempóban jelennek meg a feltörekvő fiatal vállalkozók, ami jól szemlélteti, hogy egy prosperáló üzlet elindítása és annak működtetése nem korcsoport függő. Az X generáció a meghatározó a társas vállalkozások tulajdonosi körében – 50 százalékot képviselnek –, azonban számuk, ha kis mértékben is, de folyamatosan csökken, átadva helyüket az Y és Z korosztálynak.