A szolgáltatási szektor érezte a legjobban magát decemberben, csak egy leheletnyivel maga mögé szorítva az ipart, mely az előző negyedévben volt az élen. Mivel az előző negyedévben a szolgáltatási szektor látta a legnagyobb potenciált a növekedésre, ez a mostani adatok alapján úgy tűnik be is igazolódott — magyarázza az adatsort Dr. Csorbai Hajnalka, az Opten stratégiai igazgatója és az elemzés vezetője, aki külön kitér az építőipar helyeztére is.
Az elemző szerint az építőipar küzdelmes évet tudhat maga mögött, s a legnagyobb kihívásokkal továbbra is e szektor küzd. Az építőiparban úgy érzik hullámvasúton ülnek: a cégvezetők előérzetei negatívak, aminél kissé jobb megvalósulásokat regisztrálnak, de az igazi optimizmus még távolinak tűnik az itt dolgozóknak. Kérdés, hogy az év végi fáradtság után, mit mutatnak a beérkező makrogazdasági és pénzügyi mutatók, s mennyivel lesz bizakodóbb a rendszerint erős év végét záró kereskedelmi szektor. A decemberi adatokból egyelőre az alábbi összefüggések bontakoznak ki, melyek kétségessé teszik, hogy lesz-e a tavaszt illetően ismét a tavalyihoz hasonló kifejezetten optimistább fordulat, s fog-e 7 pont felé kúszni a közhangulat.
Az aktuális üzleti közérzet átlagértéke decemberben 6,6 pontot mutat, ezzel ismét egy kisebb mértékű csökkenés következett be a cégvezetői közérzetben, az előző időszakban mért 7,0 pontos eredményhez képest. A cégvezetők tehát érzik a gazdasági kihívások hosszútávú súlyát, de a hangulatjelző indexüket továbbra is a pozitív sávban tartják. A jövőbe vetett hit is gyengült, a három hónapra előrevetített átlagérték az előző időszak 7,2 pontjához képest, 6,8 pont lett, de ne felejtsük, összességében ez is még mindig optimista hangvételű.