A chiphiány ellenére azonban bíztató, hogy a járműgyártás új rendelései, valamint rendelésállománya tartósan kiemelkedő, áprilisban 29,1 százalékkal haladta meg az egy évvel ezelőtti szintet. Az autógyártók a szűk beszállítói kapacitások miatt rövidtávon elsősorban a drágább, nagyobb profitmarzzsal rendelkező modellek rendeléseit teljesítik, azonban a második félévtől már javulásra számítanak, egyes beszámolók, konjunktúra felmérések (Ifo, beszerzési menedzser index) szerint az év elején már érezhető volt az ellátási problémák enyhülése.
Az ukrajnai háború azonban jelentősen rontja a kilátásokat, amit az Ifo és a ZEW index után már a beszerzési menedzser indexek is tükröznek, noha még növekedést jeleznek előre. Az ukrajnai háború, valamint a Covid elleni szigorú kínai lezárások hatására újra felvetette a beszállítói láncok szakadozását, azonban ennél lényegesen nagyobb mértékben rontja a kilátásokat az elszálló infláció és megélhetési költségek, az egyre szigorodó monetáris politikák, amelyek már fokozzák a recessziós aggodalmakat. Az orosz gázszállítások visszafogása azonban jelentős német ipari szektorokat kényszeríthet leállásra, ami igen súlyos következményekkel járhat.
Mire számíthatunk a következő hónapokban?
A következő hónapokban újra növekedési pályára állhatna az ipari termelés, azonban az orosz-ukrán háború számos kockázatot jelenthet. Az Audi – a VW konszern más tagjaihoz hasonlóan – már bejelentette, hogy ukrán beszállítói problémák miatt vissza kell fognia a termelést, a hazai gyártásban azonban egyelőre csupán a harmadik műszakot érintette, csakúgy, mint a Mercedes hazai gyára esetében, míg a ipar többi részére is egyelőre beláthatatlanok a következmények. Noha a félvezetőhiány még sokiág fennmaradhat, de fokozatos javulásra lehet számítani, mivel az utóbbi időben csökkent a műszaki cikkek iránti kereslet.
Az elemző úgy látja, hogy a beszállótói láncok szakadozása továbbra is jelentős kockázatot jelenthet, csakúgy, mint az energia árainak elszállása, azonban egyes nyersanyagok, különösen az ipari fémek már meredeken visszaestek a recessziós aggodalmak hatására. A külső keresletet ronthatja az infláció élelmiszer-, és energiaárak vezérelte emelkedése a vásárlóerő csökkenésén keresztül. Ugyanakkor továbbra is élénkítheti az ipart a nagyon magas rendelésállomány – áprilisban 28,3 százalékkal állt magasabban az egy évvel ezelőttihez képest - valamint a készletek feltöltése is, így az év során átmeneti megingások mellett fokozatos élénkülésre számítunk az ipari termelésben, amit új – főleg az akkumulátorgyártáshoz és autóiparhoz, valamint élelmiszeriparhoz, vegyiparhoz, védelmi iparhoz kapcsolódó – kapacitások várható üzembe helyezése is támogathat.
"A hazai üzemanyagárak befagyasztása miatt teljes kapacitással működik a hazai olajfinomító, ami némileg ellensúlyozhatja más ágazatok gyengébb teljesítményét. A hazai gazdaság középtávon jelentősen profitálhat a védelmi ipari kapacitások kiépülésével, mivel a hadiipari kiadások szignifikáns növekedése várható a következő években. Idén bázishatások és új kapacitások üzembe helyezése miatt, de jelentős bizonytalanságok mellett 5-6 százalék körüli növekedésre számítunk, a tavalyi 9,6 százalék után" - írta Suppan Gergely.