Startupok jelentkezését várják 25 ezer euró vissza nem térítendő támogatást nyújtó programra

Az első befektetők megtalálása kulcsfontosságú lépés a startupok számára, de a folyamat során számos akadályt kell leküzdeniük. Az EIT Health, Európa legnagyobb egészségügyi innovációs hálózatának tapasztalatára támaszkodva elmélyedünk azokban a legfőbb akadályokban, amelyekkel a startupok ebben a kritikus fázisban találkoznak. Eloszlatjuk a tévhiteket a könnyen megszerezhető pénzt kínáló befektetőkkel kapcsolatban és megmutatjuk, hogyan lehet a megfelelő befektetőket megtalálni. Ezután pedig megmutatjuk, hogyan lehet a nehézségeket leküzdeni az EIT Health Attract to Invest programjában való részvétellel, és bemutatjuk egy, a programban már részt vevő sikeres horvátországi startup történetét is.

A megfelelő befektető kiválasztása

Békási Tamás szerint az első befektető kiválasztása olyan, mint a házasságkötés. A legjobb esetben a partnerség egy életen át tart. Ha azonban a párosítás nem megfelelő, az fájdalmas és potenciálisan káros szakításhoz vezethet. A startupok már amúgy is sérülékeny állapotban vannak, és egy szakítás további terhet jelenthet, ami akár a cég bukásához is vezethet. Ezért fontos, hogy gondosan válasszuk ki azokat a befektetőket, akik összhangban vannak a start-up céljaival, értékeivel és hosszú távú elképzeléseivel.

A tévhitek eloszlatása

Sok induló vállalkozás tévesen azt hiszi, náluk van az összes ütőkártya és mindenki az ő kegyeikben akar járni, mert ők annyira különlegesek és értékesek. Ugyanakkor a befektetők is beleesnek időnként abba a hibába, hogy azt hiszik, a pénzükért mindent kontroll alatt tarthatnak. "A valóságban ez egy együttműködésen alapuló kapcsolat, ahol mindkét fél egymás hasznáért dolgozik. A startupok kiváltsága, hogy megválasszák partnereiket, de fel kell ismerniük azt az értéket is, amit a befektetők letesznek az asztalra" - hangsúlyozza Békási Tamás.

Stratégiai befektetések

Az átgondolt stratégia nélküli befektetés sokba kerülhet. Egyes startupok a befektetőkre úgy tekintenek, mint könnyű pénzszerzési lehetőségre. Egy sikeres pitching esemény után a befektetők megkereshetik őket egy csábító ajánlattal, de ez lehet, hogy egyszeri üzletnek bizonyul, amely nem illeszkedik a vállalat hosszú távú terveibe. Az Békási Tamás szerint kulcsfontosságú, hogy a befektetési ajánlatokat gondosan értékeljék, és biztosítsák, hogy azok összhangban legyenek a stratégiai célokkal.



Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo