Semmi sem stimmel a jövő évi költségvetésben?

Vagy önkritikát gyakorol a kormány, és reálisan végiggondolja, mekkora a tényleges teljesítés a 2013. évi költségvetés bevételi sorai mögött, és ehhez képest határozza meg az összegeket, vagy továbbra is irreális számokat ír a büdzsébe – áll a Policy Agenda e heti elemzésében, amely szerint a kiadási oldalt is érdemes lenne szemügyre vennie a kabinetnek.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A jövő évi költségvetés számai a benyújtáskor éppúgy kétségesek voltak, mint amikor teljesen szokatlan módon már nyáron, a parlament rendkívüli ülésszakán a kormánypárti képviselők megszavazták azokat. Kétségesek voltak akkor is, amikor az őszi ülésszak kezdetén ismét megnyitották a büdzsé részletes vitáját, s kevesebb, mint egy héttel a zárószavazás előtt mindig nem lehet tudni, hogy miként néz majd ki a jövő évi büdzsé. A parlamenti többség teljesen átalakítja a 2013. évi költségvetés kiadási és bevételi oldalát a zárószavazás előtti módosító indítványokkal – figyelmeztet a Policy Agenda e heti elemzésében, amely azt vizsgálta meg, hogy várhatóan mit változtat a kormányzat annak érdekében, hogy a költségvetés az Európai Bizottság számára is elfogadható legyen.

Kép: PP/Fényes Gábor

Néhány tétel a tervezett pluszbevételek közül
Áfa: terv 2840 milliárd forint, 165 milliárddal kellene megemelni. Társasági adó: terv 380 milliárd forint, plusz 40 milliárdot várnak az energiaszolgáltatók  megemelt adójától. Tranzakciós illeték: eredeti terv 283 milliárd forint, plusz 190 milliárdot irányoz elő a három megszorító csomag. Költségvetési szervek személyi kiadásai: 30 milliárd forint megtakarítás a közszféra leépítése révén. Társadalombiztosítási járulék: 51 milliárd forint pluszbevétel a társadalombiztosítási járulék plafonjának megszűnése révén. Bankadó: 72 milliárd forint plusz a bankadó megemelésével. Pedagógus-életpályamodell elhalasztása: plusz 73 milliárd forint.
Mindent feláldoznak a hiánycél tartásáért

Váratlan gyorsasággal állították össze a 2013. évi költségvetés tervezetét, és az úgynevezett sarokszámokról már nyáron megtartották a szavazást – írja az elemzés, amely okként azt jelöli meg, hogy a kormány már ekkor szerette volna meggyőzni az Európai Bizottságot arról, hogy képes lesz a büdzsé hiányát 2013-ban is 3 százalék alatt tartani, s így kikerülni a túlzottdeficit-eljárás alól. A cég akkori számításai szerint a költségvetésben 400-450 milliárd forintos eltérés volt a bevételek és kiadások között, s az elemzők azt is hangsúlyozták, hogy a büdzsé tervezetének hitelességét a kormánypárti módosítók aláásták, és megkérdőjelezték a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) kompetenciáját is. Példaként hozták fel, hogy a várható áfa-bevételeket 14 alkalommal is megemelték anélkül, hogy ezt bármivel is megalapozták volna, sőt ennek terhére 15 milliárd forint körüli összegben vállaltak további terheket.

Azt, hogy a magyar kormány elsődleges célja a költségvetési hiány 3 százalék alatt tartása, és minden gazdaságpolitikai lépését ehhez igazítja, beleértve a növekedés ösztönzését is, elemzők már többször taglalták. A Policy Agenda mostani elemzése ismét erre a következtetésre jut, kiemelve, hogy az IMF/EU-tárgyalások lebegtetése és a költségvetés elfogadásának halasztása azt az érzetet kelthette a pénzügyi befektetőkben, hogy a kormány esetleg hajlandó módosítani a büdzsé számain, ha ez a hitelmegállapodáshoz szükséges. Valójában a kabinet nem volt képes érdemi gazdaságpolitikai fordulatot felmutatni, s amikor három körben egy – a kabinet számításai szerint – 820 milliárd forintos megszorító csomagot állított össze, csakis a 3 százalék alatti hiánycél tartása vezérelte. Ennek érdekében teljesen feláldozta a gazdasági növekedés lehetőségét, többek között azzal, hogy csökkentik a vállalkozások hitelhez jutási lehetőségeit.

A Policy Agenda szerint, ha a kabinet tartja magát a három megszorító csomagban foglaltakhoz, akkor zárószavazás előtti módosító javaslattal változtatni kell a főszámokon.

Sem az áfa-, sem a tao-bevétel nem reális

A cég számításai alapján az általános forgalmi adóból származó tervezett bevételt 165 milliárd forinttal kell megemelni, ami akár elérhető is lehet, főleg, ha a vártnál nagyobb infláció megnöveli az áfa-bevételeket. Az változatlanul kérdéses, hogy az adóbeszedés szigorítása révén milyen mértékű bevételnövekedés érhető el.

Nem hiteles a tranzakciósilleték-bevételi terv
Nehezen kiszámítható, hogy végül is mekkora lesz a tranzakciós illetékként a 2013-as költségvetésbe befolyó összeg, írja a Policy Agenda elemzése. A pénzintézeteknek az eredeti terv szerint 283 milliárd forintot kellene ilyen címen befizetniük, de ezt a három megszorító csomag összesen 190 milliárd forinttal megemelte. A törvényeken viszont nem vezették át sem azt, hogy a jegybanknak nem kell illetéket fizetnie, sem azt, hogy az illeték mértéke 2 ezrelékre nő. A cég számításai szerint 473 milliárd helyett valószínűleg 420 milliárd körül lehet majd a bevétel. Ha a kabinet ennél nagyobbal számol, akkor az általuk megadott illetékmértékekkel ez a bevételi terv nem lesz hiteles. A bankadó megemelése ugyanakkor egyszerű lépés, amely 72 milliárd forintot jelent a jelenlegi tervezetten felül. Ugyanígy könnyű átvezetni a közműadót, amely új adónemként jelenik meg költségvetésben. Ezek, bár a gazdasági növekedés elleni lépések, de technikailag könnyedén kivitelezhetőek. Ugyancsak könnyen végrehajtható az osztalékágon a Szerencsejáték Zrt-ből kivont plusz 10 milliárd forintos bevétel.
A társasági adó (tao) 380 milliárd forintos bevételi előirányzatát 40 milliárd forinttal emelné az energiaszolgáltatók 50 százalékos társaságiadó-kulcsa. Az elemzők ennek kapcsán arra hívják fel a figyelmet, hogy idén a taóból származó bevétel mintegy 50 milliárd forinttal kevesebb lesz a tervezettnél, ráadásul egyre inkább az az elemzői konszenzus, hogy jövőre sem nő a magyar GDP, vagyis megalapozatlan a tervezett 380 milliárd forintos tao-bevétel. Az elemző cég úgy véli, a hitelesség azt követelné, hogy az előirányzatot az energiaszolgáltatók pluszadójával együtt is inkább csökkentsék, bár erre aligha lesz hajlandó a kabinet.

A kormány a közszféra létszámleépítésétől 30 milliárd forint megtakarítást vár. Mivel ez egy folyamat, a Policy Agenda számításai szerint a terv teljesüléséhez 25–28 ezer álláshelynek kellene megszűnnie, ugyanis itt a nettó pozíciót kell nézni, bevenni a költségvetésbe visszakerülő munkáltatói és munkavállalói terheket nem szabad számításba venni.

Tb-járulék és cafeteria: túltervezett megtakarítások

A kormány a fizetendő társadalombiztosítási járulék plafonjának megszüntetésével 51 milliárd forintos pluszbevétel elérését prognosztizálja, de a Policy Agenda szerint, ha ezt az összeget automatikusan bevonják a társadalombiztosítás tervezett bevételeibe, akkor megint hiteltelen lesz a kabinet: a cég számításai alapján ugyanis jelenleg ez a tétel mintegy 170 milliárd forinttal túltervezett. A cafeteria terén is teljesíthetetlennek látja a tervet, miután az eredeti álláspont módosult, emiatt tervezhetetlen a bevétel.

Egyéb tételek is kétségesek, mint például a pedagóguséletpálya-modell elhalasztásától várt 73 milliárd forint, ami az elemzők véleménye szerint pont a duplája a ténylegesen elérhető megtakarításnak. Az ez évi költségvetésből elmaradt – szerződésekkel alátámasztott – kifizetéseket is teljesíteni kell valamikor: november végéig 70 milliárd forint körüli összeggel tartozhat a költségvetés, ennek áthúzódása a jövő évre jelentősen rontaná a tartalékok nagyságát.

Romlott a külső környezet, az IMF/EU-hitelmegállapodás várható elmaradása miatt nő a kamatterhe az országnak, és további gond a belső gazdaság jövő évi stagnálása – összegzi a jelen helyzetet az elemzés, amely szerint talán elegendő és megvalósítható is lenne egy 500 milliárd forintos átrendezés, de a kiadási oldal reális átrendezésére is szükség lenne, mert különben újabb kellemetlen meglepetések érhetik a kabinetet.

Véleményvezér

A tervezett budapesti mini-Dubaj felhőkarcolója pont egy légifolyosóba esik

A tervezett budapesti mini-Dubaj felhőkarcolója pont egy légifolyosóba esik 

Nem tűnik túl átgondoltnak a mini-Dubaj projekt.
A Jobbik volt elnöke szerint Lázár János lebukott

A Jobbik volt elnöke szerint Lázár János lebukott 

Bindzsisztán működik, ahogy kell.
Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo