Se munka, se munkaerő

Megjelent a Piac&Profit magazin márciusi száma, benne többek között részletes összeállítás a hazai foglalkoztatási helyzetről és elvándorlásról. Interjút készítettünk Vámosi-Nagy Szabolcs adószakértővel a hazai adópolitikáról. Olvashatnak praktikus tanácsokat a kkv-k közösségi oldalakon való megjelenéséről, valamint a cégautóval kapcsolatos finanszírozási és költségoptimalizálási lehetőségekről.

Címlapon: Se munka, se munkaerő

Egymillió munkahely tíz év alatt. Bár néha még most is találkozhatunk ennek az ígéretnek némileg módosult változataival, nemrégiben maga a foglalkoztatásért felelős államtitkár is azt mondta: jelenleg nem az új munkahelyek létrehozása, hanem a munkahelyek megőrzése a fő feladat. Ezt a munkáltatók is jól tudják. Hiszen a forgalmuk nemigen bővül, a bérterheik viszont jelentősen megnőttek. Az egykulcsos szja, a minimálbér és a garantált bérminimum nagymértékű emelése, az alkalmazotti adókedvezmény kivezetése miatti nettókereset-csökkenés kompenzálása, az elvárt béremelés sok vállalkozás számára rendkívül nehéz helyzetet teremtett. Illúzió lenne tehát jelentős számú új munkahely létrejöttét remélni. Bizonyos szegmensben az atipikus foglalkoztatás előtérbe kerülése, máshol a kormányzati munkahelyteremtő programok hozhatnak némi javulást, de szembe kell nézni azzal, hogy a válságot megelőző három évben is a vállalatok mindössze 10 százalékának volt köszönhető az új munkahelyek több mint 87 százaléka. Vagyis bővülés már akkor is csak egy szűk szegmensben volt regisztrálható. A meglévő foglalkoztatási gondokat még árnyalhatják a képzéssel kapcsolatos új intézkedések: az iskolaköteles kor leszállítása, a szakképzés idejének négyről három évre csökkentése és a továbbtanulás lehetőségével élni tudók körének várható szűkülése. Az oktatás változó jogi környezete is hozzájárul a bizonytalan gazdasági környezet és a nem javuló munkaerő-piaci lehetőségek miatt már lassan drámai mértékűnek prognosztizált munkaerő-kivándorláshoz. Ha viszont a szakemberek külföldre mennek, a versenyképesség hanyatlása mellett a lassuló gazdaságban drasztikus munkaerőhiány is kialakulhat.
Tovább az összeállításhoz

Nehéz év lesz

Rendkívül nehéz év lesz 2012 a vállalkozások számára. Az adók a GDP arányában két százalékponttal nőnek, miközben a piacok szűkülnek. Az összes közterheket figyelembe véve az állami költségvetés a nemzeti össztermék 38,5 százalékát központosítja, és osztja el újra. Összességében még sincs olyan rossz helyzetben Magyarország Vámosi-Nagy Szabolcs szerint, mint amennyire rossz a lakosság és a vállalati szféra közérzete.
Tovább az interjúhoz

Lájkolnak?

A közösségi oldalak mára az üzleti életnek is megkerülhetetlen részévé váltak, ezek jelentik egy-egy cég privát arcát. Ez valójában jó hír, még ha elsőre riasztónak tűnik is. A jó közösségi oldalas jelenlét ugyanis a leginkább költséghatékony PR-lehetőség, így kár is lenne kihagyni. Megmutatjuk, hogyan kell jól játszani ezekkel a kártyákkal.
Tovább a cikkhez

Költségoptimalizálás négy keréken

Az autó szinte nélkülözhetetlen munkaeszköz a legtöbb vállalkozás számára. Mutatja ezt az is, hogy az újautó-beszerzésekben egyre nagyobb a cégek súlya: 2009-ben az összes értékesítés több mint fele vállalkozások számára történt, 2010-ben pedig - miközben a teljes újautó-értékesítés a válság előtti érték negyedére csökkent - ez a mutató már elérte a 70 százalékot. A hatékony működés érdekében az autókkal kapcsolatos költségeket is számba kell tehát venni, és nem kell feltétlenül belenyugodni, hogy ez hatalmas tételt jelentsen a cég büdzséjében. Megfelelő finanszírozással, típusválasztással, az üzemanyag-fogyasztás kontrollálásával, flottamenedzseléssel jelentős megtakarítások érhetők el ezen a területen.
Tovább a cikkhez

Integrált vidékpolitika

A nemzeti vidékstratégia végrehajtására szolgáló Darányi Ignác Terv elsődleges célja a vidék életminőségének javítása. A januárban bemutatott keretterv a 2013 végéig rendelkezésre álló, még le nem kötött EU-forrásokból biztosított 300 milliárd forintos kerettel indult. Az öt fő intézkedési területre épülő program célja, hogy a hazai termelők fenntartható módon minél több és jobb minőségű, egészséges élelmiszert állítsanak elő, s hogy az agrárium foglalkoztatásban betöltött szerepe dinamikusan erősödjön.
Tovább a cikkhez

Véleményvezér

Hátul kullog Magyarország a diplomások számában

Hátul kullog Magyarország a diplomások számában 

A populizmus melegágya az iskolázatlanság.
Fülön csapták Orbán Viktor barátját

Fülön csapták Orbán Viktor barátját 

Az ellenzék ezúttal ártatlan.
Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában

Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában 

Az ukránok állnak győzelemre, legalábbis Európában.
Amerika ellen konspiráló kommunista diktátorokkal menetelt együtt a magyar külügyminiszter

Amerika ellen konspiráló kommunista diktátorokkal menetelt együtt a magyar külügyminiszter 

1956 népének külügyminisztere együtt ünnepelt egy volt KGB ügynökkel.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo