Címlapon: Se munka, se munkaerő
Egymillió munkahely tíz év alatt. Bár néha még most is találkozhatunk ennek az ígéretnek némileg módosult változataival, nemrégiben maga a foglalkoztatásért felelős államtitkár is azt mondta: jelenleg nem az új munkahelyek létrehozása, hanem a munkahelyek megőrzése a fő feladat. Ezt a munkáltatók is jól tudják. Hiszen a forgalmuk nemigen bővül, a bérterheik viszont jelentősen megnőttek. Az egykulcsos szja, a minimálbér és a garantált bérminimum nagymértékű emelése, az alkalmazotti adókedvezmény kivezetése miatti nettókereset-csökkenés kompenzálása, az elvárt béremelés sok vállalkozás számára rendkívül nehéz helyzetet teremtett. Illúzió lenne tehát jelentős számú új munkahely létrejöttét remélni. Bizonyos szegmensben az atipikus foglalkoztatás előtérbe kerülése, máshol a kormányzati munkahelyteremtő programok hozhatnak némi javulást, de szembe kell nézni azzal, hogy a válságot megelőző három évben is a vállalatok mindössze 10 százalékának volt köszönhető az új munkahelyek több mint 87 százaléka. Vagyis bővülés már akkor is csak egy szűk szegmensben volt regisztrálható. A meglévő foglalkoztatási gondokat még árnyalhatják a képzéssel kapcsolatos új intézkedések: az iskolaköteles kor leszállítása, a szakképzés idejének négyről három évre csökkentése és a továbbtanulás lehetőségével élni tudók körének várható szűkülése. Az oktatás változó jogi környezete is hozzájárul a bizonytalan gazdasági környezet és a nem javuló munkaerő-piaci lehetőségek miatt már lassan drámai mértékűnek prognosztizált munkaerő-kivándorláshoz. Ha viszont a szakemberek külföldre mennek, a versenyképesség hanyatlása mellett a lassuló gazdaságban drasztikus munkaerőhiány is kialakulhat.
Tovább az összeállításhoz
Nehéz év lesz
Rendkívül nehéz év lesz 2012 a vállalkozások számára. Az adók a GDP arányában két százalékponttal nőnek, miközben a piacok szűkülnek. Az összes közterheket figyelembe véve az állami költségvetés a nemzeti össztermék 38,5 százalékát központosítja, és osztja el újra. Összességében még sincs olyan rossz helyzetben Magyarország Vámosi-Nagy Szabolcs szerint, mint amennyire rossz a lakosság és a vállalati szféra közérzete.
Tovább az interjúhoz
Lájkolnak?
A közösségi oldalak mára az üzleti életnek is megkerülhetetlen részévé váltak, ezek jelentik egy-egy cég privát arcát. Ez valójában jó hír, még ha elsőre riasztónak tűnik is. A jó közösségi oldalas jelenlét ugyanis a leginkább költséghatékony PR-lehetőség, így kár is lenne kihagyni. Megmutatjuk, hogyan kell jól játszani ezekkel a kártyákkal.
Tovább a cikkhez
Költségoptimalizálás négy keréken
Az autó szinte nélkülözhetetlen munkaeszköz a legtöbb vállalkozás számára. Mutatja ezt az is, hogy az újautó-beszerzésekben egyre nagyobb a cégek súlya: 2009-ben az összes értékesítés több mint fele vállalkozások számára történt, 2010-ben pedig - miközben a teljes újautó-értékesítés a válság előtti érték negyedére csökkent - ez a mutató már elérte a 70 százalékot. A hatékony működés érdekében az autókkal kapcsolatos költségeket is számba kell tehát venni, és nem kell feltétlenül belenyugodni, hogy ez hatalmas tételt jelentsen a cég büdzséjében. Megfelelő finanszírozással, típusválasztással, az üzemanyag-fogyasztás kontrollálásával, flottamenedzseléssel jelentős megtakarítások érhetők el ezen a területen.
Tovább a cikkhez
Integrált vidékpolitika
A nemzeti vidékstratégia végrehajtására szolgáló Darányi Ignác Terv elsődleges célja a vidék életminőségének javítása. A januárban bemutatott keretterv a 2013 végéig rendelkezésre álló, még le nem kötött EU-forrásokból biztosított 300 milliárd forintos kerettel indult. Az öt fő intézkedési területre épülő program célja, hogy a hazai termelők fenntartható módon minél több és jobb minőségű, egészséges élelmiszert állítsanak elő, s hogy az agrárium foglalkoztatásban betöltött szerepe dinamikusan erősödjön.
Tovább a cikkhez