Saját forrásból fejlesztenek a vállalatok

Továbbra is várat magára a beruházások élénkülése, idén a hazai vállalatoknak már fele sem tervez fejleszteni. Aki igen, az a beruházás célját tekintve elsősorban technológiafejlesztésben gondolkodik, a finanszírozási lehetőségek közül pedig hitelfelvétel helyett inkább a vállalat belső forrásaira támaszkodik.

Kép: Pixabay

A cégeknek csak nem egészen fele készül fejleszteni idén. „Míg tavaly év elején a vállalatok 56%-a tervezett beruházást az elkövetkező 12 hónapban, addig év végére ez az arány 47%-ra mérséklődött. Egyre kevésbé várható tehát a beruházások ugrásszerű bővülése” – mondta el Peter Roebben, a K&H vállalati üzletágának vezetője. A megvalósítandó beruházásoknál viszont a vállalatok legnagyobb arányban továbbra is főként technológiafejlesztésre (29%) és kapacitásbővítésre készülnek (20%), ezt követően az értékesítés- (7%), illetve folyamatfejlesztésre (6%) koncentrálnak a cégek. (A technológiafejlesztésben bőven van mit behozni, mert a magyar vállalatok gyakorlatilag kőkorszaki szinten vannak nyugati versenytársaikhoz képest.)

A beruházási hajlandóságmérséklődésének hátterében az áll, hogy a fejlesztést tervező cégek közül egyre többen inkább szinten tartják meglévő beruházásaikat, mint hogy emelnék az erre fordítandó összeget. A vállalati döntéshozók elmondása alapján 30-ról 26%-ra esett vissza a növekvő beruházási értékkel számoló cégek aránya. Emellett a vállalatok többsége (66%), hasonlóan a múlt negyedévhez, döntően nem fog változtatni a fejlesztésekre fordítandó költségeken.

A cégek földrajzi elhelyezkedése alapján leginkább a nyugati régióban emelik a fejlesztésekre szánt ráfordításokat, míg a keleti és a fővárosi cégek inkább nem változtatnak beruházásaik értékén. A nyugat-magyarországi vállalatok 37%-a tervezi növelni a fejlesztésekre szánt összeget, a keleti régióban ez az arány 28%, a budapesti vállalatok esetében pedig közel minden ötödik (22%) cég készül többet költeni beruházási célokra idén – derül ki a K&H nagyvállalati növekedési index kutatás legfrissebb adataiból.

Ahogy a beruházások, úgy a vállalati hitelpiac élénkülése is várat még magára. A kutatásban résztvevők nyilatkozatai alapján az látszik, hogy a finanszírozási lehetőségek közül leginkább a vállalat belső forrásaira támaszkodnak a cégek, de egy részük nem zárkózik el a különböző hitelek, vagy a lízing lehetősége elöl. „Csak minden körülbelül hetedik (14%) vállalat tervezi hitel vagy lízing igénybevételét. A legnépszerűbb konstrukció a hosszú lejáratú hitel, a cégek mintegy 6%-a tervezi, hogy új hitelt vesz fel az idén” – mondta el a szakember.

Elindult az MNB új csodafegyvere – itt az NHP+
Március 16-án elindult az NHP+, a jegybank kiterjesztett Növekedési Hitelprogramja. Az NHP+ az eredeti programból eddig kiszorult, magasabb kockázatú kkv-k számára kínál lehetőséget hitelfelvételre a piacinál kedvezőbb feltételekkel.

Véleményvezér

Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo