Saját forrásból fejlesztenek a vállalatok

Továbbra is várat magára a beruházások élénkülése, idén a hazai vállalatoknak már fele sem tervez fejleszteni. Aki igen, az a beruházás célját tekintve elsősorban technológiafejlesztésben gondolkodik, a finanszírozási lehetőségek közül pedig hitelfelvétel helyett inkább a vállalat belső forrásaira támaszkodik.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Kép: Pixabay

A cégeknek csak nem egészen fele készül fejleszteni idén. „Míg tavaly év elején a vállalatok 56%-a tervezett beruházást az elkövetkező 12 hónapban, addig év végére ez az arány 47%-ra mérséklődött. Egyre kevésbé várható tehát a beruházások ugrásszerű bővülése” – mondta el Peter Roebben, a K&H vállalati üzletágának vezetője. A megvalósítandó beruházásoknál viszont a vállalatok legnagyobb arányban továbbra is főként technológiafejlesztésre (29%) és kapacitásbővítésre készülnek (20%), ezt követően az értékesítés- (7%), illetve folyamatfejlesztésre (6%) koncentrálnak a cégek. (A technológiafejlesztésben bőven van mit behozni, mert a magyar vállalatok gyakorlatilag kőkorszaki szinten vannak nyugati versenytársaikhoz képest.)

A beruházási hajlandóságmérséklődésének hátterében az áll, hogy a fejlesztést tervező cégek közül egyre többen inkább szinten tartják meglévő beruházásaikat, mint hogy emelnék az erre fordítandó összeget. A vállalati döntéshozók elmondása alapján 30-ról 26%-ra esett vissza a növekvő beruházási értékkel számoló cégek aránya. Emellett a vállalatok többsége (66%), hasonlóan a múlt negyedévhez, döntően nem fog változtatni a fejlesztésekre fordítandó költségeken.

A cégek földrajzi elhelyezkedése alapján leginkább a nyugati régióban emelik a fejlesztésekre szánt ráfordításokat, míg a keleti és a fővárosi cégek inkább nem változtatnak beruházásaik értékén. A nyugat-magyarországi vállalatok 37%-a tervezi növelni a fejlesztésekre szánt összeget, a keleti régióban ez az arány 28%, a budapesti vállalatok esetében pedig közel minden ötödik (22%) cég készül többet költeni beruházási célokra idén – derül ki a K&H nagyvállalati növekedési index kutatás legfrissebb adataiból.

Ahogy a beruházások, úgy a vállalati hitelpiac élénkülése is várat még magára. A kutatásban résztvevők nyilatkozatai alapján az látszik, hogy a finanszírozási lehetőségek közül leginkább a vállalat belső forrásaira támaszkodnak a cégek, de egy részük nem zárkózik el a különböző hitelek, vagy a lízing lehetősége elöl. „Csak minden körülbelül hetedik (14%) vállalat tervezi hitel vagy lízing igénybevételét. A legnépszerűbb konstrukció a hosszú lejáratú hitel, a cégek mintegy 6%-a tervezi, hogy új hitelt vesz fel az idén” – mondta el a szakember.

Elindult az MNB új csodafegyvere – itt az NHP+
Március 16-án elindult az NHP+, a jegybank kiterjesztett Növekedési Hitelprogramja. Az NHP+ az eredeti programból eddig kiszorult, magasabb kockázatú kkv-k számára kínál lehetőséget hitelfelvételre a piacinál kedvezőbb feltételekkel.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo