az eszközök drágulása miatt a finanszírozott összeg lassabban csökkent, 2024-ben már ez az érték is a 2019-es szint alá esett. A visszaesés hátterében elsősorban a forgalomba helyezések csökkenése áll. Az új traktorok esetében például 42,5 százalékos volt a visszaesés 2023-hoz viszonyítva, 2022-höz képest pedig több mint 61 százalékos volt a mínusz a Datahouse szerint. A mezőgazdasági pótkocsik piacán a visszaesés 33,3, illetve 58,5 százalék volt ugyanezen időszakokhoz viszonyítva. A lízingpenetráció ugyanakkor javult mindkét járműkategóriában: a traktorok esetében 24 százalékra, a mezőgazdasági vontatóknál pedig 15 százalékra emelkedett. A visszaesés elsődleges oka a mezőgazdasági támogatások kifutása, ami egyben magyarázza a lízingpenetráció növekedését is. Erre utal, hogy az eszközfedezetű hitelekkel finanszírozott eszközök száma 2022-ben még 2 059 darab, 2023-ban 1 274 darab, 2024-ben pedig 384 volt.
A jellemző a kivárás az újabb támogatott eszközbeszerzési programok bevezetéséig, így a kamatszintek tekintetében az NHP 2,5 százalékos szektoros kamata számít referenciaértéknek. Az euróalapú szerződések darabszám szerinti besorolása 10 százalék (259), amely 13,7 darab milliárd forintos finanszírozási volument jelentett – ez 2023-hoz jelentős, közel 60 százalékos csökkenés. A mezőgazdasági csoport körében a lakossági finanszírozás visszaesése 2023-ban is folytatódik, bár kisebb mértékben. Összesen 283 szerződés született 10,2 milliárd forintos finanszírozási értékkel. A KKV dominanciája továbbra is erős: szám alapján az arányuk 84 százalékos, árú összeget pedig 83 százalék. Az eszközök 68,6 százaléka új volt (1 797), ami a finanszírozás 73 százalékát tette ki, összesen 61,9 milliárd forint értékben.