Optimisták a magyar cégek, de vannak kétségeik

Októberben tovább emelkedett a GKI-Erste konjunktúra-index értéke, s ezzel megközelítette tavaly év végi szintjét. A fogyasztói várakozások nagyon jelentősen javultak, az üzletiek viszont romlottak, de az utóbbiak körében is megmaradt a korábban tapasztalt optimizmus.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: Pixabay

Októberben az üzleti szférán belül a kereskedelem kivételével minden ágazatban kedvezőtlenebb lett a hangulat. Legkevésbé az ipari bizalmi index csökkent az előző hónaphoz képest. Bár az elmúlt időszak termelésének és a rendelésállománynak – ezen belül az exportrendeléseknek – a megítélése jobb lett, a készleteké és a termelési kilátásoké romlott. Az építőipari bizalmi index – az augusztusi és szeptemberi emelkedés után - októberben esett. Az előző háromhavi termelés megítélése csak hibahatáron belül változott, a rendelésállomány értékelése viszont érezhetőn kedvezőtlenebb lett. A kereskedelmi bizalmi index idei csúcsára került, bár továbbra is bennmaradt az elmúlt, immár több mint másfél évet jellemző, viszonylag keskeny sávban. Az eladási pozíció és főleg a várható megrendelések minősítése jelentősen javult, a készletszintet viszont emelkedőnek érezték a válaszolók. A szolgáltató vállalkozások várakozása romlott. Egyaránt kedvezőtlenebb lett az általános üzletmenet, az elmúlt és a következő időszakra várt forgalom megítélése.

A foglalkoztatási szándék az iparban és a kereskedelemben erősödött, az építőiparban és a szolgáltató szektorban viszont gyengült.  A lakosság munkanélküliségtől való félelme számottevően csökkent. Az áremelési lehetőségek megítélése nagyon pesszimista, októberben az építőipar mellett az iparban és a szolgáltató szférában is valamivel több volt az árcsökkenésre, mint emelkedésre számító cég. Ugyanakkor a kereskedelemben fordított a helyzet. Eközben a fogyasztók inflációs várakozása tovább csökkent. A magyar gazdaság kilátásainak megítélése az iparban és az építőiparban számottevően, a kereskedelemben kissé romlott, a szolgáltató szférában és különösen a lakosság körében viszont javult.

A GKI fogyasztói bizalmi index októberben a szeptemberi visszaesést követően, annál nagyobb mértékben javult. Az egyhavi emelkedés az index mérése óta csupán egyszer haladta meg a mostanit. A lakosság a saját pénzügyi helyzetének következő egy évét és várható megtakarítási képességét is sokkal optimistábban látta, mint szeptemberben. A korábbinál kedvezőbbnek érezték a fogyasztók a nagy értékű tartós fogyasztási cikkek vásárlási lehetőségét.

Legalább a forint nem fog bezuhanni
Annak ellenére, hogy az elmúlt hónapokban növekedtek a magyar gazdasági és piaci kilátásokat meghatározó külső kockázatok, összességében a CIB Bank elemzőinek véleménye szerint a gazdaság és a forint eszközök viszonylag ellenállóak maradnak a negatív külső sokkokkal szemben.

Véleményvezér

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.
Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján

Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján 

Szépen gazdagodnak a NER vitézek.
Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek

Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek 

A lengyelek hírét sem hallották az ukrán maffiának.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo