Önsorsrontó megszorítások - nem muszáj

Nincs szükség adóemelésre a kelet-közép-európai országokban, ha kitartanak a növekedést támogató politika mellett, és a kiadások reálnövekedési ütemét egy százalék alatt tartják – áll az Erste Group hétfőn publikált elemzésében, amelynek többek között az az egyik megállapítása, hogy Csehország, Lengyelország, Magyarország, Románia és Szlovákia profitálhat az EU „hatos csomagjából”, s így csökkenhet az „önsorsrontó megszorítások” veszélye.

A hatos csomag
Az uniós gazdasági kormányzást megalapozó csomag eszközrendszere alkalmas arra, hogy kikényszerítse a tagállamoktól a túlzott költségvetési hiány és eladósodás, valamint más makrogazdasági egyensúlytalanságok elleni fellépést. A csomag bővíti a szankciós lehetőségeket a pénzügyi fegyelmet megszegő tagországok ellen. A csomag hozzájárul a gazdasági statisztikák pontosságának és átláthatóságának javításához is.
Előnyt kovácsolhatnak a kelet-közép-európai ötök (CEE5) – Csehország, Lengyelország, Magyarország, Románia és Szlovákia – a 2011 őszén elfogadott európai uniós költségvetési „hatos csomagból” az Erste Group hétfőn kiadott „Fiskális szabályok Kelet-Közép-Európában” címet viselő friss elemzése szerint. Másfél éve, a csomag megszavazásakor Olli Rehn uniós pénzügyi biztos is kiemelte: ezek a jogszabályok a fokozott pénzügyi fegyelem megkövetelése mellett gyorsabb gazdasági növekedésre is lehetőséget adnak.

Nagyobb mozgástér és védelem

A hatos csomag az úgynevezett uniós gazdasági kormányzás kialakítását – azaz a tagországok gazdaságpolitikájának szorosabb összehangolását – célozza, elsősorban újabb államadósság-válságok megelőzése és a nem megfontolt költségvetési gazdálkodás megfékezése érdekében.

                  Bruttó államadósság a GDP százalékában

Visszaesés idején nagyobb mozgásteret hagynak a kelet-közép-európai tagállamok számára a csomagban meghatározott strukturális kritériumok, ezáltal csökken az „önsorsrontó megszorítások” veszélye Juraj Kotian, az Erste Group makroelemzési osztályának vezetője szerint. A hatos csomag által meghatározott strukturális referenciaértékek ugyanis figyelembe veszik a gazdaság ciklikusságát, emiatt kevésbé ártalmasak a növekedés szempontjából, mint a korábban alkalmazott nominális célértékek, amelyek például a költségvetési deficitnek a GDP-hez mért arányát tekintve kemény korlátot jelentenek, azonban – miután a gazdaság ciklikusságát nem veszik figyelembe – nem tükrözik a költségvetés valós helyzetét.

Az új szabályok hatékony védelmet jelentenek az államháztartás számára a „bőség évei” alatt történő túlköltekezéssel szemben is, hiszen éppen ez jelentette a szóban forgó államok esetében a költségvetési hiány elszaladását.

Kép: pixabay

Ha van növekedés, nem kell adót emelni

Nincs szükség adóemelésre sem, ha ezek az országok kitartanak a növekedést támogató politika mellett, és a kiadások reálnövekedési ütemét egy százalék alatt tartják – állítja az Erste elemzője. Az elemzés itt csak Csehországot, Lengyelországot, Szlovákiát és Romániát említi mint más EU-tagállamoknál nagyobb növekedési potenciállal és alacsonyabb adósságrátával rendelkezőket, amelyeknek költségvetése ezért a kiadások nagyobb mértékű bővülését viseli el, s amelyeknek az egészségügyi és nyugdíj-kiadásokkal, a munkaerő-piaci reformokkal, valamint a beruházási költségekkel kapcsolatban elérhető kiadáscsökkentés terén is jelentős a mozgásterük. Juraj Kotian szerint mindez várhatóan arra ösztönzi őket, hogy növekedés-központú gazdaságpolitikát folytassanak.

Mindenkit érint a túlzottdeficit-eljárás

EU-pénzek ideiglenes felfüggesztésének veszélye komoly motivációs tényezőt jelent, de a CEE5 államok ugyanakkor elkötelezettek a GDP-arányosan 3 százalék alatti költségvetési hiány elérése iránt is, így várhatóan 2014 végéig kikerülnek a túlzottdeficit-eljárás alól – véli az Erste-elemzés, de elképzelhető, hogy egyikük-másikuk egyéves hosszabbítást céloz meg az euróövezet visszaesésének ürügyén.

Magyarország már idén nyáron kikerülhet a túlzottdeficit-eljárás alól az elemzés szerint, kivéve, ha az Európai Bizottság Tavaszi előrejelzés című jelentésében a 2013–2014-re várható GDP-arányos hiány mértékét 3 százalék fölé prognosztizálja a politika változatlansága és egyes ideiglenes intézkedések hatásának kifutása miatt. A 2012. évi jelentős költségvetési javulás miatt ez az egyetlen veszély, ezt elkerülendő a magyar kormány a második negyedévben tartósabb költségvetési konszolidációs intézkedéseket jelenthet be. Varga Mihály pénzügyminiszter kedden 10 órakor ismerteti az aktuális konvergenciaprogramot.

Költségvetés és tanács
Az Erste Group elemzése részletesen ismerteti az egyes országok a költségvetésnek korlátokat szabó szabályozását, így a magyar rendelkezéseket is, amelyeket összetettnek és töredezettnek tart, miután egy részük az alaptörvényben, más részük a stabilitási törvényben szerepel. Sorra veszi a szabályozás elemeit és hatályosságukat is, ismertetve az idei és a jövő évi tervezett 2,7, illetve 2,2 százalékos hiánycélt. A Költségvetési Tanácsnak az elemzés szerint erős a pozíciója a költségvetési keretszámokat tekintve, így képes hatást gyakorolni a költségvetési politikára. Ugyanakkor azt is megemlíti, hogy a tanácsot 2010-ben átalakították, és azóta nem rendelkezik saját alkalmazotti állománnyal, emellett a három tagú testületből ketten a jelenlegi kormányzó párt korábbi tagjai.
A költségvetés lazítására figyelni kell

A hatos csomag értelmében a 3 százalékos deficitcél elérése után is folytatniuk kell a CEE5 államoknak a strukturális konszolidációt. Az eljárás alól kikerülve azonban – mint eurózónán kívüli tagállamoknak – már nem kell szembenézniük a pénzügyi szankciók veszélyével abban az esetben, ha nem felelnek meg a strukturális szabályoknak, ez viszont lehetőséget teremt a költségvetési lazításra.

A kelet-közép-európai államokban bevezetett az államadósság-stop rendkívül fontos szerepet kap az eljárás utáni időkre. Bár ezek az intézkedések nem minden esetben felelnek meg teljesen az új strukturális referenciaértékeknek, de a közvélemény számára elszámoltathatóvá teszi a politikusokat, s talán az EU-szabályoknál nagyobb mértékben hívja fel a figyelmüket a költségvetési fegyelem fontosságára – hívja fel a figyelmet Kotian, kiemelve, hogy az adósságstop szabályai a strukturális referenciaértékeket kiegészítő intézkedésként is tekinthetők, így részben helyettesíthetik a hatos csomagból és a fiskális paktumból származó adósságcsökkentési szabályt.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo