Nagyobb mozgástér és védelem
A hatos csomag az úgynevezett uniós gazdasági kormányzás kialakítását – azaz a tagországok gazdaságpolitikájának szorosabb összehangolását – célozza, elsősorban újabb államadósság-válságok megelőzése és a nem megfontolt költségvetési gazdálkodás megfékezése érdekében.
Bruttó államadósság a GDP százalékában
Visszaesés idején nagyobb mozgásteret hagynak a kelet-közép-európai tagállamok számára a csomagban meghatározott strukturális kritériumok, ezáltal csökken az „önsorsrontó megszorítások” veszélye Juraj Kotian, az Erste Group makroelemzési osztályának vezetője szerint. A hatos csomag által meghatározott strukturális referenciaértékek ugyanis figyelembe veszik a gazdaság ciklikusságát, emiatt kevésbé ártalmasak a növekedés szempontjából, mint a korábban alkalmazott nominális célértékek, amelyek például a költségvetési deficitnek a GDP-hez mért arányát tekintve kemény korlátot jelentenek, azonban – miután a gazdaság ciklikusságát nem veszik figyelembe – nem tükrözik a költségvetés valós helyzetét.
Az új szabályok hatékony védelmet jelentenek az államháztartás számára a „bőség évei” alatt történő túlköltekezéssel szemben is, hiszen éppen ez jelentette a szóban forgó államok esetében a költségvetési hiány elszaladását.
Ha van növekedés, nem kell adót emelni
Nincs szükség adóemelésre sem, ha ezek az országok kitartanak a növekedést támogató politika mellett, és a kiadások reálnövekedési ütemét egy százalék alatt tartják – állítja az Erste elemzője. Az elemzés itt csak Csehországot, Lengyelországot, Szlovákiát és Romániát említi mint más EU-tagállamoknál nagyobb növekedési potenciállal és alacsonyabb adósságrátával rendelkezőket, amelyeknek költségvetése ezért a kiadások nagyobb mértékű bővülését viseli el, s amelyeknek az egészségügyi és nyugdíj-kiadásokkal, a munkaerő-piaci reformokkal, valamint a beruházási költségekkel kapcsolatban elérhető kiadáscsökkentés terén is jelentős a mozgásterük. Juraj Kotian szerint mindez várhatóan arra ösztönzi őket, hogy növekedés-központú gazdaságpolitikát folytassanak.
Mindenkit érint a túlzottdeficit-eljárásEU-pénzek ideiglenes felfüggesztésének veszélye komoly motivációs tényezőt jelent, de a CEE5 államok ugyanakkor elkötelezettek a GDP-arányosan 3 százalék alatti költségvetési hiány elérése iránt is, így várhatóan 2014 végéig kikerülnek a túlzottdeficit-eljárás alól – véli az Erste-elemzés, de elképzelhető, hogy egyikük-másikuk egyéves hosszabbítást céloz meg az euróövezet visszaesésének ürügyén.
Magyarország már idén nyáron kikerülhet a túlzottdeficit-eljárás alól az elemzés szerint, kivéve, ha az Európai Bizottság Tavaszi előrejelzés című jelentésében a 2013–2014-re várható GDP-arányos hiány mértékét 3 százalék fölé prognosztizálja a politika változatlansága és egyes ideiglenes intézkedések hatásának kifutása miatt. A 2012. évi jelentős költségvetési javulás miatt ez az egyetlen veszély, ezt elkerülendő a magyar kormány a második negyedévben tartósabb költségvetési konszolidációs intézkedéseket jelenthet be. Varga Mihály pénzügyminiszter kedden 10 órakor ismerteti az aktuális konvergenciaprogramot.
A hatos csomag értelmében a 3 százalékos deficitcél elérése után is folytatniuk kell a CEE5 államoknak a strukturális konszolidációt. Az eljárás alól kikerülve azonban – mint eurózónán kívüli tagállamoknak – már nem kell szembenézniük a pénzügyi szankciók veszélyével abban az esetben, ha nem felelnek meg a strukturális szabályoknak, ez viszont lehetőséget teremt a költségvetési lazításra.
A kelet-közép-európai államokban bevezetett az államadósság-stop rendkívül fontos szerepet kap az eljárás utáni időkre. Bár ezek az intézkedések nem minden esetben felelnek meg teljesen az új strukturális referenciaértékeknek, de a közvélemény számára elszámoltathatóvá teszi a politikusokat, s talán az EU-szabályoknál nagyobb mértékben hívja fel a figyelmüket a költségvetési fegyelem fontosságára – hívja fel a figyelmet Kotian, kiemelve, hogy az adósságstop szabályai a strukturális referenciaértékeket kiegészítő intézkedésként is tekinthetők, így részben helyettesíthetik a hatos csomagból és a fiskális paktumból származó adósságcsökkentési szabályt.