Nem lesz elég borosüveg?

Évente 120 millió borosüvegre van szükség Magyarországon, ennek 75 százaléka visszaváltható palack. Ugyanakkor a jövőben palackhiány alakulhat ki idehaza, mert a magyar borászok ki vannak téve a világpiaci negatív hatások kényének-kedvének - olvasható a Varga Pincészet gyorselemzésében.

Honnan kerít pénzt a kormány a 14. havi nyugdíjra?
Mit okoznak a kedvezményes hitelek?
Lesz ítélet az MNB-botrányban a választásokig?

Online Klasszis Klub élőben Simor Andrással!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi jegybankelnököt!

2025. november 12. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Belga üvegek

Az üveghiány egyik oka, hogy a hazai öblösüvegpiac mélyponton van, felvásárolták a nyugati mamutcégek. Most azonban bejött egy újabb lépcsőfok - a nagy nyugati mamutcégeket felvásárolták a még nagyobb amerikai üveges vállalkozások, amelyek viszont nem gyártanak elegendő üveget, a hiánynak pedig európai méretekben is árfelhajthatása lehet. A magyarok problémája nem egyedi eset: jó példa Belgium, ahol már tavaly nyáron panaszkodtak a sörgyártók. A szokatlan meleg miatt több sör fogyott Belgiumban, az év első öt hónapjában három százalékkal nőttek az eladások. Problémát okozott viszont, hogy nem volt elég palack a gyárakban. A helyzet odáig fajult, hogy néhány gyárban le kellett állítani a munkát. Pascal Van Stuyvendael üvegimportőr akkor a sajtónak elismerte: létezik a probléma. Azt is hozzátette, az üveghiány az egész európai piacon észrevehető. Ennek egyik oka, hogy az üveggyárak kevesebbet termelnek, többet pedig bezártak.  Tavaly nyár óta a francia borpiacion is palackhiány lépett fel, elsősorban fehér palackokhoz nem jutnak hozzá a bortermelők, Jean-Claude Mas a languedoc-i Domaines Paul Mas pincészet vezetője azt nyilatkozta, hogy ha így megy tovább a rosé-jukat sötét színű palackban fogják forgalomba hozni - idézi a gyorselemzés  a winespectator.com egyik korábbi cikkének interjúalanyát.

Betétdíjgond

Varga Bálint, a pincészet igazgatója szerint a magyar piacon a palackhiányt némileg tompítja a betétdíjas forgalmazás magas aránya. Ugyanakkor nagy probléma, hogy a nagy kereskedelmi láncok új üvegtípusokat nem akarnak/tudnak befogadni a "visszaválthatós - rendszerbe". Európa és a világ más országaiban is a 0,75 l-es űrméret a meghatározó. A 0,75 l-es palack elterjedésének oka, hogy 0,75 liter nagyjából egy tüdőnyi levegőmennyiségnek felel meg, így amikor még szájjal fújták a borospalackokat az üveggyárakban, ezt a méretet lehetett gyorsan és gazdaságosan legyártani. A kisebb 0,5 l-es, 0,375 l-es méretek hétköznapok borának nem valók, mert fajlagosan drágák.

A kiszerelés költsége speciális és ezért drága palackforma miatt többe kerül, mint a normál méreté, a polcon pedig ugyanakkora helyet foglal el a kereskedőnél. Ünnepi alkalmakkor pedig több személy fogyaszt és így elfogy a hét és fél deci is. A nagyobb kiszerelés elterjedését hazánkban gátolja az, hogy a közforgalmú betétdíjas palackok mindegyike 0,75 literes és ezért a 1,5 literes egyutas palackban a termék fajlagos ára magasabb kell hogy legyen, mint a kisebb betétdíjas kiszerelésben.

Véleményvezér

A magyar vállalkozók által fizetett áramár a negyedik helyen Európában

A magyar vállalkozók által fizetett áramár a negyedik helyen Európában 

A magyar vállalkozók horroráron kapják az áramot.
Az orosz felszabadító erők nyomában teljes pusztulás, kihalt települések

Az orosz felszabadító erők nyomában teljes pusztulás, kihalt települések 

Halott vidék a felszabadító orosz seregek mögött.
Putyin összes terve romokban

Putyin összes terve romokban 

Putyin nem így tervezte.
Magyar Péter a Fidesz kommunikációján mulat

Magyar Péter a Fidesz kommunikációján mulat 

Folyik a politikai iszapbirkózás.
Ismét egy lista, amelyben élen járunk, a kamuzás

Ismét egy lista, amelyben élen járunk, a kamuzás 

A magyarok szerint mi kamuzunk a legtöbbet Európában.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo