Mit okoz Trump visszatérése a globális szabadkereskedelemben?

A 2025. január 20-án visszatérő régi-új elnök protekcionista politikája éles szakítást jelent a világot negyedszázadon át uraló globális szabadkereskedelmi konszenzussal. A változások volumenét jól érzékelteti, hogy míg a távozó Biden-adminisztráció továbbra is a „szabályokon alapuló nemzetközi rend” megőrzésének fontosságát mantrázza, Trump már Grönland megszerzéséről, sőt Kanadának az Egyesült Államokba való felvételéről beszél. A Taylor Wessing nemzetközi ügyvédi iroda magyarországi szakértői összefoglalták, milyen hatással lehet a nemzetközi gazdasági jogra a második Trump-elnökség.

USMCA: Az államok gazdasági szuverenitásának erősítése

Már Trump első elnökjelölti kampányának is az egyik fő üzenete az Egyesült Államok által megkötött szabadkereskedelmi egyezmények felülvizsgálata volt. Hatalomra kerülése után Trump azonnal felmondta az Obama-kormányzat által frissen aláírt, de még nem ratifikált Csendes-óceáni Partnerségi Megállapodást, majd újratárgyalta az évtizedek óta hatályban lévő Észak-Amerikai Szabadkereskedelmi Egyezményt, a NAFTÁ-t.

Már beiktatása előtt tett néhány erős kijelentést
Már beiktatása előtt tett néhány erős kijelentést
Fotó: Depositphotos

A NAFTA helyébe lépő Egyesült Államok-Mexikó-Kanada Megállapodás (USMCA) – mely Trump első elnöki ciklusának utolsó évében lépett hatályba – új kereteket szabott az észak-amerikai kereskedelemnek, és növelte a fogadó államok mozgásterét a nemzetközi befektetések szabályozására. Ezek közül talán legfontosabb a befektetők által igénybe vehető nemzetközi vitarendezési mechanizmus hatókörének korlátozása volt.

A NAFTA lehetőséget adott a külföldi befektetőknek, hogy kártérítést követeljenek a fogadó államtól, ha úgy vélték, hogy az adott állam intézkedései közvetlenül vagy közvetve sértik a befektetéseiket. A NAFTA ezeket a vitákat – más modern befektetési egyezményekhez hasonlóan – nemzetközi választottbíróságok hatáskörébe utalta. A rendszer kritikusai szerint a mechanizmus korlátozta az államokat legitim társadalompolitikai és környezetvédelmi céljaik megvalósításában.

A USMCA jelentősen átalakította ezt a rendszert: mindenekelőtt jelentősen szűkült az igénylők és az érvényesíthető igények köre. Bizonyos kivételektől eltekintve a befektetők csak akkor nyújthatnak be keresetet, ha a fogadó állam nyíltan kisajátítja befektetésüket vagy más befektetőkhöz képest hátrányosan kezeli őket. A NAFTA alatt leggyakrabban felhívott jogalapok – az ún. „közvetett kisajátítás” és a „méltánytalan bánásmód” például arra hivatkozva, hogy a befektetés remélt jövedelmezősége a támadott kormányzati intézkedések hatására csökkent – már csak a befektetők szűk köre számára érhetők el.

Véleményvezér

Magyar Péter a Fidesz kommunikációján mulat

Magyar Péter a Fidesz kommunikációján mulat 

Folyik a politikai iszapbirkózás.
Ismét egy lista, amelyben élen járunk, a kamuzás

Ismét egy lista, amelyben élen járunk, a kamuzás 

A magyarok szerint mi kamuzunk a legtöbbet Európában.
Neves kormánypárti újságírók ellen rendelt el nyomozást a bíróság

Neves kormánypárti újságírók ellen rendelt el nyomozást a bíróság 

Pornóval vádoltak egy katolikus teológust.
Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon

Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon 

A kormány honlapja szerint összesen négy zebra érkezett Magyarországra.
A Tisza párt nyerte a számháborút

A Tisza párt nyerte a számháborút 

Ki fizeti a masírozókat?
Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett

Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett 

Súlyos orosz légtérsértés történt Litvánia felett.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo