A rendszer fokozatosan elérhetővé válik felhasználók, ügyvédek, közjegyzők és hatóságok számára. A földhivatali rendszerek vármegyénként állnak majd át az új elektronikus rendszerre. De milyen változások várhatóak, és vajon megkönnyíti-e az elektronikus ingatlan-nyilvántartás az állampolgárok életét? A legfontosabb újításokat dr. Szűcs Bence Zsolt, a Lajos Law Firm partnere ismertette.
Fotó: Depositphotos
Automatikus döntéshozatal – gyorsabb ügyintézés
Az egyik legjelentősebb újítás az automatikus döntéshozatal szélesebb körű bevezetése lesz. Ez azt jelenti, hogy bizonyos eljárások:
- Ügyintéző közreműködése nélkül fognak lezajlani.
- A kérelmező által benyújtott kérelem alapján történnek.
- Az eljárások 24 órán belül, de akár néhány percen belül lezárulhatnak.
A jogszabály ezt a döntési formát már 2017 óta ismeri és alkalmazza például gyorshajtási bírságok kiszabására vagy tulajdoni lapok kiadására, de az ingatlan-nyilvántartási eljárásokban most válik elérhetővé szélesebb körben.
Milyen eljárásokra terjed ki az automatikus döntéshozatal?
Az automatikus döntéshozatal lehetősége többek között az alábbi esetekben áll fenn:
- Ingatlan teljes tulajdonjogának átruházása (1/1 tulajdoni hányad) amennyiben az ingatlan tehermentes
- Hitelintézeti jelzálogjog bejegyzése és törlése
- Végrehajtási jog törlése
Nem alkalmazható automatikus döntéshozatal, ha:
- Az ingatlan több tulajdonossal rendelkezik.
- Az érintett felek között külföldi vagy kiskorú személy is van.
- Az ingatlan tulajdoni lapján bármilyen teher szerepel.
Az ügyvéd és közjegyző felelőssége
Automatikus döntéshozatal esetén az ügyletet ügyintéző nem vizsgálja meg, így a felelősség a kérelmet benyújtó ügyvédre, közjegyzőre, végrehajtóra stb. hárul, növelve ezzel a felelősségüket.