A Bankmonitor szakértőinek véleménye szerint azonban nem reális az, hogy minden bank, az összes számlacsomagjának valamennyi díját az inflációnak megfelelően módosítsa. Már eleve két bank nem is élt volna ezzel a lehetőséggel. A többi pénzintézetnél se reális azt feltételezni, hogy miden csomagnál emeltek volna díjat. Illetve az érintett számláknál sem emeltek volna minden díjon az inflációnak megfelelően. A Bankmonitor az elmúlt évek tapasztalatán alapuló becslése szerint a tavalyi inflációnak durván a 70 százaléka épült volna be a számlaköltségekbe, azaz 2,5 százalékkal emelkedhettek volna a díjak. Ez egy átlagos ügyfél esetén éves szinten mintegy 1200 forintos díjemelést jelentett volna, ennyit spórolnak meg a számlatulajdonosok az önkéntes díjcsökkentés miatt. A bankszektor egésze pedig nagyságrendleg 8 milliárd forint bevételről mondhat le a vállalás alapján. Ha jobban közelíti a tervezett áremelés az inflációt, akkor az önkéntes díjcsökkenés hatása még nagyobb lenne.
Mit lehet tenni még a számladíjak csökkenése érdekében?
A lakossági számladíjakat tehát befagyasztották a februári szinteken. Ettől azonban még nem lettek a korábban drága bankszámlák olcsók.
Két dolgot tehetnek az emberek annak érdekében, hogy csökkenjen a számlaköltségük:
Felülvizsgálják saját bankolási szokásaikat: számlahasználatuk minimális módosításával érdemben mérsékelhetik a költségeket. Például érdemes az értesítéseket SMS helyett push üzenetben kérni. A megbízásokat mobilapplikáción, netbankon keresztül megadni, a személyes/telefonos ügyintézés ugyanis mindig drágább.