Miközben nyílik az olló, egyre elkeserítőbb anyagi helyzetben vannak a magyarok

Az Intrum legfrissebb jelentése alapján stagnál az Intrum Fizetőképességi Index (IFI), ami a közelmúlt gazdasági helyzetét tekintve kedvező jelnek számít. Ugyanakkor a lakossági kamatkiadások tizennégy éves csúcsot értek el, elsősorban az elmúlt évek magas inflációjának és a jegybanki alapkamat-növekményének következtében. Az alacsony jövedelmű háztartások nehezebben kezelik a megnövekedett költségeket, míg a magasabb jövedelműek a kamatbevételekből profitálnak, ezáltal tovább mélyítve a jövedelmi különbségeket.

Bizonytalanságukban inkább tartalékolnának a magyarok

A magyar gazdaság gyenge teljesítményének és a lakossági fogyasztás alacsony szintjének hátterében több tényező is áll. A reálbérek emelkedése ellenére a lakosság költési hajlandósága nem mutat jelentős növekedést, és a vállalkozások is óvatosabban közelítik meg a beruházásokat. Az empirikus adatok azt mutatják, hogy a háztartások a COVID-19 és az energiaválság következményeként megcsappant megtakarításaikat próbálják visszaépíteni, hiteleiket törlesztik, és tartalékolnak a fogyasztás helyett.

A hazai infláció már 2017 óta magasabb az uniós átlagnál, így a lakosság jelentős árcédula-sokkal szembesült az elmúlt években. A magas inflációt visszaszorító magas kamatok pedig növelik a lakosság adósságterheit, még jobban visszafogva ezzel a fogyasztási és beruházási kedvet, főként az alacsonyabb jövedelműek körében.

A háború folyamatos jelenléte a közbeszédben növeli a lakosság bizonytalanságérzetét, ami tartalékolásra és külföldi megtakarítások felé fordulásra ösztönöz. A családtámogatások, az állampapírok magas hozamai és az adókedvezmények elsősorban a felső középosztályt segítik, akik jövedelmük nagyobb részét külföldön költik el. Az emelkedő kiskereskedelmi és pénzügyi különadók pedig tovább növelik az árakat, ami szintén csökkenti a hazai fogyasztást, és a vásárlókat a külföldi online kereskedők és a határon átívelő bevásárlás felé tereli.



Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo