Még egy papírtól megszabadulhatunk

A cunamiként érkező technológiai változásokból a kereskedelem sem maradhat ki. A webes értékesítés már szinte alap, már a mobilvásárlás sem nagyon kérdés. De a technológia még az olyan egyszerű dolgokat is átalakíthatja, mint egy sima blokk.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Cunamit látunk a technológiában, olyan nagy változás jön, amire ha nem számítunk, hatalmas veszteségeket fog okozni. Rengeteg előjele van már, a kereskedelem nem vonhatja ki magát a világ változásából. Elég csak arra gondolni, hogy a netes vásárlással például a zene boltok gyakorlatilag eltűntek. Ki akarna ma már elmenni egy elegáns üzletbe és belehallgatni egy CD-be, amit esetleg meg akar venni? Az okostelefonok terjedése még ennél is drasztikusabb változásokat hoz – mondta a Kereskedj okosan! Retail konferencián Bessenyei István a Laurel cégcsoport tulajdonosa.

Kép:FreeDigitalPhotos.net

Akkor vagyunk veszélyben, ha világ már tud valamit és mi abból kimaradunk. Nem önmagában a változás veszélyes az üzletre, hanem az, ha arról nem veszünk tudomást. A kereskedők sajnos sokszor a mindennapi dolgokkal vannak elfoglalva és nem fordítanak figyelmet arra, hogy mi várja őket az akár közeli jövőben. Így a cunami tényleg meglepetésként éri és elsodorhatja őket – hangsúlyozta a szakember. Régen a szervezettségre, csapatmunkára, automatizálásra kellett figyelni első sorban, mára a mesterséges intelligencia, a web- és mobiltechnológia, a vásárlók személyre szabott kiszolgálása került a középpontba. Nem lehet rutinból dolgozni, nyitottnak kell lenni a változásokra, hogy képesek legyünk alkalmazkodni a rohamosan változó piaci körülményekhez.

Csaknem egy mázsa papírt használunk évente
A globális évi papírfelhasználás mintegy 370 millió tonnára tehető, amelynek felét – 51 százalékot – a különböző csomagoló anyagok adják, míg az írónyomó 29, az újságnyomó 9, a háztartási papír 7, míg az egyéb termékek 4 százalékot teszik ki az Europapier adatai szerint. Egy átlagos magyar 91 kg papírt használ el egy évben, amivel hazánk jelentősen az EU átlag alatt van.
Még egyel kevesebb papír

A technológiának olyan dolgokat is érintenie kell, amelyekről nem gondolnánk, hogy bármi is változhat. Az elektronikus és fizikai vásárlás összefonódásának következő lépése lehet a konferencián bemutatott e-blokk, aminek köszönhetően a fizikai boltban való vásárlás után sem kell nyomtatni, a vásárlónak pedig papírfecniket őrizgetnie. Az e-blokk megoldással a vásárlások adatait már nem papíron tárolják, hanem egy elektronikus számlakezelő fiókban, ahonnan bármikor előkereshetők, ellenőrizhetők. Az informatikai háttérnek köszönhetően a vásárlók rendszerben láthatják vásárlásaik blokkjainak tartalmát, amelyből akár kimutatást készíthetnek, így követhetik mire, mennyit költöttek.

A vásárlók egy applikációm keresztül egyedi azonosítót kapnak, így érhetik el a rendszerbe feltöltött elektronikus blokkokat. A hosszú távú cél, hogy ez a terület is papírmentessé válhasson. Az elektronikus blokkal megtakarítható a pénztárgép szalagok gyártásához szükséges fa, olaj és víz – a környezettudatosságot pedig a vásárlók is értékelik. De egyszerűbbé teheti a kereskedők életét is, hisz egy tétellel kevesebb lesz a beszerzési listán.

Az e-blokk világszerte új technológia, az Egyesült Államokban két éve működik hasonló rendszer, mint amilyen most már Magyarországon is elérhető. A hazai rendszer a felhasználók számára annyival egyszerűbb lesz, hogy az amerikai példával szemben nem minden üzletnél kell külön regisztrálni és a boltláncoknak sem terveznek külön applikációt, ehelyett a kereskedők a kialakított eBlokk központhoz csatlakozhatnak.

A jelenlegi szabályozás szerint az elektronikus blokk még nem válthatja ki a papírra nyomtatott változatot, mivel az utóbbit írja elő a hatóság. Ezért „csak” a vásárlói előnyök élvezhetők a rendszer révén – de Bessenyei István szerint csak idő kérdése, hogy teljesen elhagyható legyen a nyomtatási fázis.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo