Képtelenek elkerülni az áremelést a vállalatok

A cégek harmada az inflációval azonos mértékű áremelést prognosztizál.

A Gazdaság- és Vállalkozáskutató Intézet (GVI) féléves konjunktúravizsgálata részeként 2023 áprilisában összesen 2061 hazai vállalkozás vezetője számolt be a belföldi értékesítési árak és az exportárak várható alakulásáról.

A válaszadók 74 százaléka az értékesítési árak emelését tervezi a következő félévben, 8 százalékponttal kevesebben, mint 2022 októberében. 2022 áprilisa óta először csökkent az előző félévhez képest azoknak a vállalkozásoknak az aránya, amelyek áremelkedésre számítanak. Az árak növelését tervező vállalkozások aránya ugyanakkor továbbra is meghaladja a járvány előtti időszakban tapasztalható szintet.

A hazai vállalkozások prognózisa a belföldi értékesítési áraik következő félévben várható alakulásáról 2005. április és 2023 áprilisa között, N=1084—3396, százalék (Forrás: MIKI GVI)
A hazai vállalkozások prognózisa a belföldi értékesítési áraik következő félévben várható alakulásáról 2005. április és 2023 áprilisa között, N=1084—3396, százalék (Forrás: MIKI GVI)

A cégek 36 százaléka az inflációval azonos mértékű áremelést prognosztizál. Az inflációnál nagyobb mértékű áremelkedést várók aránya 15 százalékról 6 százalékra esett vissza az előző félévhez képest. Az áremelkedést várók arányának csökkenésével párhuzamosan nőtt azon cégek aránya (15-ről 22 százalékra), amelyek szerint nem
változnak az értékesítési áraik a következő félév során.

A 10–49 fős és az 50–249 fős vállalatok számolnak leggyakrabban emelkedő értékesítési árakkal (78-81 százalék), míg az ágazatokat tekintve az építőipari (77 százalék), a szolgáltatási (76 százalék) és a kereskedelmi (84 százalék) cégek vélekednek ugyanígy legnagyobb arányban.

A tisztán hazai tulajdonban álló vállalkozások (76 százalék), valamint a részben (81 százalék) és a nem exportálók (75 százalék) nagyobb arányban számítanak áremelésre, mint a külföldi tulajdonú (68 százalék) és döntően exportra termelő (66 százalék) cégek.

A külföldre értékesítő vállalkozások 39 százaléka ítélte meg úgy, hogy nőni fognak az exportáraik, ami októberhez (63 százalék) képest jelentős csökkenést jelent. Így a 2020 októbere óta tartós, folyamatosan növekvő tendencia azok arányában, akik az exportárak növekedésére számítanak, 2023 áprilisában megtört. 
 

Véleményvezér

Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo