„Míg egy német hegesztő munkaideje 85 százalékát valós munkavégzéssel tölti, és csak 15 százalékát pihenővel, addig a magyar a munkaideje 25 százalékában dolgozik csak, mert az idő többi részét azzal tölti, hogy anyagra vár, szerszámra vár, javít, fecseg. Vagyis 3,4-szeres a különbség, a német hegesztő ennyivel több terméket állít elő” – mondta Polló László szervezetfejlesztő az Effectystől, aki azt tapasztalta, hogy a magyar kkv-k háza táján szinte minden elmaradott, a szerszámok karbantartásra szorulnak, a dolgozók képzetlenek, cash flow alapú gazdálkodás nincs, a gyártás-előkészítési folyamatok rosszul szervezettek. Tervek, mutatók, kontrolling nem létezik, márpedig ötven fő felett kontroll nélkül nem lehet létezni.
Millió oka van
A vállalkozások 20-25 százalékánál vannak valamiféle ellenőrzési mechanizmusok. Emellett az is nehezíti a munkát, hogy „emberi játszmák folynak egymás ellen, a dolgozó szívatja a főnököt” – tette hozzá Polló.
„Persze százszázalékos teljesítmény nem létezik” – tette hozzá Jagodics, de azért jogos elvárás, hogy ennél sokkal jobb hatékonyságot kellene elérni. A következő problémákat látta a vállalkozásoknál Patonai Ágnes, a p2m Consulting Kft. ügyvezető igazgatója:
- Nem átlátható a működés.
- Nem tudják, ki-mit dolgozik.
- Már nem elég, ahogy eddig csináltuk.
- A kézi vezérlés nem fenntartható.
- „Mindent én csinálok.”
- Semmi nem készül el határidőre.
- Munkaerőhiány.
- Elmarad az információ megosztása.
- Elégedetlenek a dolgozók.
- Feszültség a kollégák között.
- Elavult technológiával dolgoznak.
- A cégalapító megöregedett.
- Kifolyik a pénz (de hová?).
- Káosz van.
- Az Y és Z generáció foglalkoztatásának kihívásai. („Babzsákon és billiárdasztal mellett nem lehet termelni.”)
- Változó marketingstratégiák.
- Információdömping.
- Felgyorsult élethelyzetek.
- Idejétmúlt vezetői stílusok.
- Növekvő belpiaci verseny, nemzetközi versenytársak megjelenése.
- Növekvő munkabérek.
- Jól tájékozott, egyre tudatosabb vevők.
- Nincs (elég) megrendelés.
- Sokan vagyunk a piacon.
- Haldoklik a piac, amiben nyomulunk.
- Ügyfeleket vesztünk.
- Sok az ügyfélpanasz.
- Nem tudjuk, hogyan juthatnánk támogatáshoz.
Ahhoz, hogy az ember ráncba tudja szedni a cégét, alapvetően több dolgot is el kell végeznie a tervezés szintjén – véli Patonai: tíz évnél rövidebb stratégiai célokat kitűzni, életciklus-elemzést, kockázatfelmérést és kockázatkezelési tervet készíteni. Az információ áramlása a szervezeten belül, valamint a munkaerő folyamatos fejlesztése kulcsfontosságú. Ruzsa Ágota még mindig megkerülhetetlennek tartja a Peter Senge által a '90-es évek elején elterjesztett „tanuló szervezet” paradigmáját.
Gyakorlati átalakítás
„Hasznos lehet ellenőrző listák vezetése, ami sorra veszi, mi mindenre kell ügyelni, mi mindent kell figyelni a vállalat működésének mérésében” – mondta Békési Gábor, az SPA Tudásbázis Kft. munkatársa, a Vállalati Vitalitás Index kifejlesztője. Elengedhetetlen a munkafolyamatok modellálása. A workfllow-menedzsmentnek ma már szoftverjei is vannak, amik grafikus megjelenítéssel segítenek rendet tenni a komplex céges folyamatokban.
A cégeknél „azt szokták mondani, hogy nekünk nincsenek folyamataink” – emlékeztetett Szederkényi Zsolt, az xFlower Cégcsoport ügyvezető igazgatója, aki Petőfi Sándor Arany Lacinak című versével illusztrálta, hogy tulajdonképpen minden tevékenység ábrázolható folyamatábrákkal. Ezért a cégek szabadkozása, miszerint a tevékenységük nem ábrázolható, rossz kifogás. „Minden cég folyamatai modellezhetők.”
A változtatások ellen szólva a menedzsment általában azt szokta közbeszúrni: „Így szoktuk.” Ennél persze az „ad hoc folyamatok" sem jobbak – véli Szederkényi, amikor közfelkiáltásra, a „csináljuk már!” elvével elindul valami.
Néhány tízezer forintért már szerezhető grafikus folyamatszerkesztő, ami segíti a cég tevékenységének modellálását. Ilyen ábrákból döbbenhet rá az ember az átfedésekre, a hatékonytalan folyamatokra. „Nem igaz, hogy a kis cég kis káosz, a nagy cég nagy káosz. Nem biztos, hogy egyszerre kell rendbe tenni a szabályozható folyamatokat. Inkább lépésről lépésre” – hangsúlyozta Szederkényi Zsolt workflowrendszer-szakértő.