Egyre terjed a bankkártya-elfogadásban érdekelt szolgáltatók között egy kényelmi szolgáltatás, a dinamikus valutaváltás (Dynamic Currency Conversion – DCC), ami azt jelenti, hogy külföldön járva egyre több bankkártyás készpénzfelvételnél vagy kártyás fizetésnél kérdez rá a terminál arra, hogy az adott ország pénznemében, vagy inkább forintban szeretnénk-e fizetni a pénzfelvétel díját vagy az áru ellenértékét?
Kényelmesnek tűnik elsőre
A DCC megoldás kiötlői arra alapították ötletüket, hogy egy-egy ország állampolgárai számára sokkal komfortosabb, ha abban a pénznemben tudnak számolni, amiben kapják a fizetésüket, vezetik számlájukat. Érthető tehát, ha sok magyar a forintban fizetés lehetőségét választja, ha a terminál külföldön felajánlja ezt.
A BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője szerint ugyanakkor itt valóban egy kényelmi szolgáltatásról van szó. Márpedig – ha máshonnan nem, hát a mozijegy vagy például az autópálya-matrica mobilon történő vásárlásakor – megszokhattuk, hogy a kényelmi szolgáltatásokért extra díjat kell fizetnünk. A DCC esetében az extra (kényelmi) díj az, hogy az adott áru vagy szolgáltatás forintra átszámolt ellenértéke rettenetesen rossz árfolyamon kerül átszámításra. Az ügyfelek 99 százaléka épp ezért komoly összeget bukik, ha külföldön forintban akar fizetni.
A DCC igénybevételekor nem ritka, hogy 10-20 százalékkal is rosszabb a váltási árfolyam, mint abban az esetben, ha a helyi pénzeszközben fizetünk a kártyánkkal, amit utána a bankkártyatársaság és saját bankunk vált át majd forintra. Így lesz egy 100 eurós fizetés 38 500 forintos helyett akár 42 ezer forint a termináloknál, ha kitartunk a forintban fizetés mellett.