Kiélezett a verseny, hisz a globalizáció és a technológiai fejlődés következtében egyes vállalatoknak már nem csak a saját városukban tevékenykedő konkurenciával kell megküzdeniük, de a világ többi szegletében működő, hasonló profilú céggel is. Manapság az egy szektorban tevékenykedő vállalatok már nem tudnak csupán fizikai javaikkal vagy műszaki felszereltségükkel versenyelőnyhöz jutni egymással szemben. Mi tehát a siker kulcsa?
A MindenTanulás ismeretterjesztő sorozatban bemutatott előadásában Bőgel György, a CEU Business School oktatója így fogalmaz: "Az a vállalat, mely ugyanolyan fontosnak - ha nem fontosabbnak - ítéli emberei, mint gépei karbantartását, prosperálni fog. Ennek oka az, hogy a komplex emberi gondolkodást a technológia - egyenlőre - nem tudja reprodukálni, ezért annak értéke erősen megnövekszik."
Az emberi tudás meghatározó gazdasági szerepét nem csak a tudományos, de az utóbbi időben a vállalati szektor is felismerte. Szüts Ildikó, a Magyar Posta vezérigazgató helyettese a MindenTanulás egyik epizódjában így kommentálja az esetet: "az alkalmazottak naprakész szaktudása, kreativitása és hozzáállása alapvetően meghatározza egy cég versenyképességét. Mi itt a Magyar Postánál valljuk, hogy a versenyelőnyünk az embereinkben rejlik." Annak érdekében, hogy humán erőforrását folyamatosan képezze és ezzel önmagát is versenyképesen tartsa, a harminchét ezer embert foglalkoztató vállalat évente közel hetvenezer tréningnapot szervez alkalmazottainak.
Bőgel György a témához még hozzátette, hogy az emberi tudás felértékelődésével a vállalat mérlege már nem képes valós képet alkotni a cég vagyoni helyzetéről, tekintve, hogy nem foglalja magába az alkalmazottak szaktudásának és kompetenciáinak értékét. Annak ellenére, hogy léteznek már módszerek az emberi tőke ázsiójának meghatározására, Magyarországon szinte egyetlen vállalat sem szerepelteti azt könyvelésében. Lehet, hogy ez is a jövő zenéje?