Hogyan kerülhetnek tengeri szállítmányok dugóba?

Hétköznapi embereknek a közlekedési dugó a nagyvárosokra, az ünnepek előtti és utáni csúcsokra, de mindenképpen a közúti dugókra vonatkozik. Ezzel szemben az utóbbi 2-3 évben folyamatosan lehet az úton lévő hajóknál is dugóról beszélni. Ez nem más, mint úton feltorlódott hajók tömkelege, akik elhajózásra vagy kikötésre várakoznak a kikötők körül. De mit is jelent ez és mi van a háttérben?

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Gyulai Krisztina, közgazdász, az Incon-Logistic Kft. alapító-ügyvezetőjének, a precíziós szállítmányozás szakértőjének véleménycikke.

Covid idején elhalasztott vásárlások feltorlódása

Gyulai Krisztina

Covid hullámok idején a bizonytalan helyzetek, a lezárások miatt a gazdasági szereplők a rendelések elhalasztása mellett döntöttek. Ebben közrejátszott többek között a kiszámíthatatlan gazdasági helyzet, a világ országaiban eltérő időben történő lezárások, a termelési volumenek volatilitása. Ebből adódóan sok rendelést vagy le sem adtak, vagy a gyártó és/vagy a vevő egy későbbi időpontra tette át. Továbbá sok olyan ágazat is volt, ami a Covid igazi nagy vesztese. Így azon ágazatok akár komplett rendelései egy időre eltűntek a rendszerből.

Covid idején az üres konténerek miatt állt meg az élet a kikötőkben

A járvány alatt sok esetben egy-egy járvány sújtotta országban az üres konténerek kikötőkbe történő visszajuttatása okozott gondot. Egyszerűen a lezárt területeken vagy nem is tudták fogadni a konténert, vagy időben nem tudták visszajuttatni az üres konténert, hogy az visszajuthasson az áruforgalmi láncba. Ez a korábban nem látott jelenség képes volt lassítani a világkereskedelmet és növelte az áruk úton lévő idejét, mivel hirtelen a forgalomban lévő konténerek száma nem volt növelhető.

Lezárások közti és Covid utáni gyors felfutás a világkereskedelemben

Lezárások között és jelen pillanatban a koronavírus után a kereskedelem gyorsult, méretében pedig drasztikusan nő. Mára lemondhatjuk, hogy a kereskedelem a statisztikák alapján visszaállt a járvány előtti szintre. Mégis azt látjuk, hogy rések vannak a pajzson, a korábban megszokotthoz képest nagy a késedelem, ami mellé egy korábban sosem látott mértékű fuvardíj társul.

Hogy is van ez? Drágább, mint valaha, lassabb, mint valaha? Nem tervezhető az indulás és az érkezés. Túlfoglalások vannak, menetrend pedig csak papíron létezik. Átlagosan 30 napos késedelemmel kell egy – egy konténernél a tervezetthez képest számolni.

Valóság a tengeri dugók mögött

Jelenleg Amerikában a kikötőkben kezd helyreállni a rend, ezzel szemben az európai kikötők sorra „bedugulnak”. Hamburg, Rotterdam, Antwerpen, … hajók rostokolnak a partok közelében kikötésre várva. Sokszor 1-2 hetes várakozások, nyugtalan vevők, bizonytalan termelési kilátások a késés következtében.

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.
180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja 

A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo