Hogyan kerülhetnek tengeri szállítmányok dugóba?

Hétköznapi embereknek a közlekedési dugó a nagyvárosokra, az ünnepek előtti és utáni csúcsokra, de mindenképpen a közúti dugókra vonatkozik. Ezzel szemben az utóbbi 2-3 évben folyamatosan lehet az úton lévő hajóknál is dugóról beszélni. Ez nem más, mint úton feltorlódott hajók tömkelege, akik elhajózásra vagy kikötésre várakoznak a kikötők körül. De mit is jelent ez és mi van a háttérben?

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Gyulai Krisztina, közgazdász, az Incon-Logistic Kft. alapító-ügyvezetőjének, a precíziós szállítmányozás szakértőjének véleménycikke.

Covid idején elhalasztott vásárlások feltorlódása

Gyulai Krisztina

Covid hullámok idején a bizonytalan helyzetek, a lezárások miatt a gazdasági szereplők a rendelések elhalasztása mellett döntöttek. Ebben közrejátszott többek között a kiszámíthatatlan gazdasági helyzet, a világ országaiban eltérő időben történő lezárások, a termelési volumenek volatilitása. Ebből adódóan sok rendelést vagy le sem adtak, vagy a gyártó és/vagy a vevő egy későbbi időpontra tette át. Továbbá sok olyan ágazat is volt, ami a Covid igazi nagy vesztese. Így azon ágazatok akár komplett rendelései egy időre eltűntek a rendszerből.

Covid idején az üres konténerek miatt állt meg az élet a kikötőkben

A járvány alatt sok esetben egy-egy járvány sújtotta országban az üres konténerek kikötőkbe történő visszajuttatása okozott gondot. Egyszerűen a lezárt területeken vagy nem is tudták fogadni a konténert, vagy időben nem tudták visszajuttatni az üres konténert, hogy az visszajuthasson az áruforgalmi láncba. Ez a korábban nem látott jelenség képes volt lassítani a világkereskedelmet és növelte az áruk úton lévő idejét, mivel hirtelen a forgalomban lévő konténerek száma nem volt növelhető.

Lezárások közti és Covid utáni gyors felfutás a világkereskedelemben

Lezárások között és jelen pillanatban a koronavírus után a kereskedelem gyorsult, méretében pedig drasztikusan nő. Mára lemondhatjuk, hogy a kereskedelem a statisztikák alapján visszaállt a járvány előtti szintre. Mégis azt látjuk, hogy rések vannak a pajzson, a korábban megszokotthoz képest nagy a késedelem, ami mellé egy korábban sosem látott mértékű fuvardíj társul.

Hogy is van ez? Drágább, mint valaha, lassabb, mint valaha? Nem tervezhető az indulás és az érkezés. Túlfoglalások vannak, menetrend pedig csak papíron létezik. Átlagosan 30 napos késedelemmel kell egy – egy konténernél a tervezetthez képest számolni.

Valóság a tengeri dugók mögött

Jelenleg Amerikában a kikötőkben kezd helyreállni a rend, ezzel szemben az európai kikötők sorra „bedugulnak”. Hamburg, Rotterdam, Antwerpen, … hajók rostokolnak a partok közelében kikötésre várva. Sokszor 1-2 hetes várakozások, nyugtalan vevők, bizonytalan termelési kilátások a késés következtében.

Véleményvezér

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét” 

A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.
A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért 

Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.
A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat 

Budapesten is elkelne még néhány metró.
A lengyeleknek sikerült a repülőrajt

A lengyeleknek sikerült a repülőrajt 

A nyomában sem vagyunk a lengyeleknek.
Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből

Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből 

Amikor kitiltanak a munkahelyedről, kicsit vicces.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo