Hogyan kerülhetnek tengeri szállítmányok dugóba?

Hétköznapi embereknek a közlekedési dugó a nagyvárosokra, az ünnepek előtti és utáni csúcsokra, de mindenképpen a közúti dugókra vonatkozik. Ezzel szemben az utóbbi 2-3 évben folyamatosan lehet az úton lévő hajóknál is dugóról beszélni. Ez nem más, mint úton feltorlódott hajók tömkelege, akik elhajózásra vagy kikötésre várakoznak a kikötők körül. De mit is jelent ez és mi van a háttérben?

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Gyulai Krisztina, közgazdász, az Incon-Logistic Kft. alapító-ügyvezetőjének, a precíziós szállítmányozás szakértőjének véleménycikke.

Covid idején elhalasztott vásárlások feltorlódása

Gyulai Krisztina

Covid hullámok idején a bizonytalan helyzetek, a lezárások miatt a gazdasági szereplők a rendelések elhalasztása mellett döntöttek. Ebben közrejátszott többek között a kiszámíthatatlan gazdasági helyzet, a világ országaiban eltérő időben történő lezárások, a termelési volumenek volatilitása. Ebből adódóan sok rendelést vagy le sem adtak, vagy a gyártó és/vagy a vevő egy későbbi időpontra tette át. Továbbá sok olyan ágazat is volt, ami a Covid igazi nagy vesztese. Így azon ágazatok akár komplett rendelései egy időre eltűntek a rendszerből.

Covid idején az üres konténerek miatt állt meg az élet a kikötőkben

A járvány alatt sok esetben egy-egy járvány sújtotta országban az üres konténerek kikötőkbe történő visszajuttatása okozott gondot. Egyszerűen a lezárt területeken vagy nem is tudták fogadni a konténert, vagy időben nem tudták visszajuttatni az üres konténert, hogy az visszajuthasson az áruforgalmi láncba. Ez a korábban nem látott jelenség képes volt lassítani a világkereskedelmet és növelte az áruk úton lévő idejét, mivel hirtelen a forgalomban lévő konténerek száma nem volt növelhető.

Lezárások közti és Covid utáni gyors felfutás a világkereskedelemben

Lezárások között és jelen pillanatban a koronavírus után a kereskedelem gyorsult, méretében pedig drasztikusan nő. Mára lemondhatjuk, hogy a kereskedelem a statisztikák alapján visszaállt a járvány előtti szintre. Mégis azt látjuk, hogy rések vannak a pajzson, a korábban megszokotthoz képest nagy a késedelem, ami mellé egy korábban sosem látott mértékű fuvardíj társul.

Hogy is van ez? Drágább, mint valaha, lassabb, mint valaha? Nem tervezhető az indulás és az érkezés. Túlfoglalások vannak, menetrend pedig csak papíron létezik. Átlagosan 30 napos késedelemmel kell egy – egy konténernél a tervezetthez képest számolni.

Valóság a tengeri dugók mögött

Jelenleg Amerikában a kikötőkben kezd helyreállni a rend, ezzel szemben az európai kikötők sorra „bedugulnak”. Hamburg, Rotterdam, Antwerpen, … hajók rostokolnak a partok közelében kikötésre várva. Sokszor 1-2 hetes várakozások, nyugtalan vevők, bizonytalan termelési kilátások a késés következtében.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo